رشد قیمت انواع ارز، سکه و طلا در بازار

۱۴۰۰/۱۱/۲۵ - ۰۴:۵۴:۳۰
کد خبر: ۱۸۶۹۳۰

گروه بانک و بیمه | 

روز یکشنبه 24 بهمن 1400، در بازار آزاد هر دلار امریکا 26 هزار و 480 تومان و درهم امارات 7 هزار و 270 تومان معامله شد. در ساعات عصر نیز دلار تا 26750 تومان و درهم تا 7350 تومان بالا رفت. قیمت سکه نیز متاثر از رشد قیمت دلار به 12 میلیون و 200 هزار تومان رسید.  علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 25 هزار و 305 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 25 هزار و 53 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 140 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 850 هزار اعلام شده است.

     نوسان قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۴۳ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، با قیمت ۲۵ هزار و ۲۷۴ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با کاهش ۱۳۱ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۷۷۴ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۲۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۸۷ هزار تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۸۹۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۱۱۶ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۵۰۶ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۵۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۸ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ۲۷ بهمن ماه ۲۵ هزار تومان و از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت.

     رشد اندک قیمت انواع سکه و طلا در بازار 

قیمت سکه یکشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه در بازار تهران با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۵۹ دلار و ۴۰ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان وارد کانال ۲۵ هزار تومان و سپس ۲۴ هزار تومان شد. اما در این مدت بهای اونس جهانی به دلیل تحولات سیاسی و اختلافات روسیه و اوکراین افزایشی بود. کاهش نرخ ارز، افزایش بهای انس جهانی را پوشش می‌داد و در روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت فلز زرد بودیم.

   ارزش بازار رمزارزها  به مرز ۲ هزار میلیارد دلار نزدیک شد

رمزارزها با اندکی افزایش قیمت رو به رو شدند و حجم بازار رمزارزها نیز به محدوده ۲ هزار میلیارد دلار نزدیک شد.اغلب ۱۰ رمزارز صدرنشین بازار (به‌غیر از رمزارزهای با قیمت ثابت) افزایش قیمت بسیار اندکی را تجربه کردند. بیشترین افزایش قیمت نیز مربوط به رمزارز «ریپل» است که نسبت به روز گذشته با افزایش بیش از هفت درصدی قیمت مواجه شد. بر اساس رصد بازار رمزارزها (coinmarketcap.com) در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه، بهای بیت‌کوین با کاهش افزایش حدود ۲ درصدی نسبت به هفته گذشته به نرخ ۴۲ هزار و ۳۷۶ دلار معامله شد. این ارز قدیمی و تاثیرگذار بازار رمزارزها در ۱۰ روز گذشته وارد کانال ۴۴ هزار دلار شد اما این روند صعودی خیلی دوام نیاورد و نرخ بیت‌کوین با ۲ هزار دلار کاهش قیمت مواجه شد.بر اساس آخرین آمار، تعداد ارزهای دیجیتال جهان اکنون به ۱۷ هزار و ۵۱۴ رمزارز رسیده است.

    ارزش بازار بیت‌کوین  به ۸۰۵ میلیارد دلار رسید

اکنون سهم دامیننس (Dominance) بیت‌کوین به ۴۲.۳ درصد رسیده و تسلط «اتریوم» در این بازار نیز ۱۸.۴ درصد است.ارزش این بازار اکنون از یک‌هزار و ۹۰۵ میلیارد دلار عبور کرده و این در حالی است که حدود ۳ هفته قبل، ارزش بازار ۲ هزار میلیارد دلار را نیز پشت سر گذاشته بود. ارزش بازار بیت‌کوین (Bitcoin) به ۸۰۵ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار و ارزش بازار اتریوم به ۳۵۰ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار رسیده است.

  کاهش سه درصدی قیمت اتریوم

اتریوم با کاهش ۳ درصدی قیمت نسبت به هفته گذشته، به نرخ ۲ هزار و ۹۲۴ دلار در بازار معامله شد.در بازار، تتر (Tether) یک دلار، یو. اس. دی کوین (USD Coin) یک دلار، بی. ان. بی‌ (BNB) ۴۰۳ دلار و ۱۸ سنت، ریپل (XRP) ۸۳ سنت، کاردانو (Cardano) یک دلار و ۶ سنت، سولانا (Solana) ۹۶ دلار و ۶ سنت، ترا (Terra) ۵۳ دلار و ۵۳ سنت و آوالانچ (AVAX) با قیمت ۸۳ دلار و ۷ سنت معامله شد. برای اولین‌بار است که در ۲ ماه گذشته، رمزارز آوالانچ توانسته در لیست ۱۰ رمزارز صدرنشین بازار مبادلات قرار بگیرد و ارزش بازار خود را به بیش از ۲۱ میلیارد دلار برساند.

    رمزارزها پشت چراغ قرمز

با کاهش قیمت ارزهای دیجیتال برای دومین روز متوالی، اتریوم به زیر سه هزار دلار سقوط کرد و بیت کوین نیز پایین‌تر بود و برخی از سودهای این هفته را کاهش داد. قیمت بیت کوین پس از صعود به بالای ۴۵ هزار دلار برای سومین دوره متوالی کاهش یافت زیرا به نظر می‌رسد فشار صعودی آرام شده است.  به گزارش بیت‌کوین نیوز، کاهش اتریوم ادامه یافت زیرا دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان به زیر سطح حمایت کلیدی خود سقوط کرد. این ارز دیجیتال، به پایین‌ترین سطح روزانه سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت اتریوم از چهارم فوریه تاکنون است.  در حال حاضر، شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه در رتبه ۵۴ قرار دارد که از ۶۵ دو روز پیش کاهش یافت و این کف قیمتی بسیاری را وادار می‌کند که منتظر بمانند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۹۰ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۶۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۲.۲۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷.۵۳ میلیارد دلار است که ۲۳.۲۲ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۸.۹۳ میلیارد دلار است که ۱۳.۲۲ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۵۴.۶۷ میلیارد دلار است که ۸۰.۹۷ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. 

 

ارسال نظر