مالیات خرید و فروش ارز با شناسایی 1000 فروشنده ارز

۱۴۰۰/۱۱/۲۱ - ۰۲:۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۸۶۸۳۸
مالیات خرید و فروش ارز با شناسایی 1000 فروشنده ارز

نوسان سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز چهارشنبه 20 بهمن 1400، قیمت دلار در بازار آزاد 26 هزار و 130 تومان و درهم امارات 7 هزار و 210 تومان معامله شد. قیمت هر اونس جهانی طلا نیز به 1827 دلار و سکه طلا به 11 میلیون و 680 هزار تومان رسید.

    قیمت دلار در صرافی‌های بانکی  ۲۴ هزار و ۷۲۳ تومان 

نرخ دلار (چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه) در صرافی‌های بانکی با ۳۷۸ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، با قیمت ۲۴ هزار و ۷۲۳ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با کاهش ۱۸ تومانی نسبت به روز گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۱۴۰ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۷۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۸۶۰ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۱۴۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۳۶۸ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۵۶۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۸۱۹ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۶۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۵۶ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا 27 هزار تومان نوسان داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و از یک هفته گذشته پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و با ادامه کاهش قیمت‌ها از ۲۷ دی‌ماه پس از چند ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. از روز ۱۷ بهمن‌ماه نیز قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار تومان شد و از آن روز در این کانال نوسان دارد.

      نوسان سکه در میانه کانال ۱۱ میلیون تومان 

قیمت سکه (چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۹۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیدو سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۵۰ هزار تومان شد. اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۲۶ دلار و ۶۵ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان، به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت. از ۲۷ دی ماه دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده بود و مقاومت دو هفته‌ای را شکست و به کانال ۲۴ هزار تومان ورود کرد. با کاهش قابل توجه نرخ دلار در صرافی‌ بانکی با رقم ۲۴ هزار تومان و بازار آزاد که با رقم ۲۶ هزار تومان معامله شد، سکه و طلا نیز در روزهای اخیر به‌طور قابل توجهی کاهش داشت.

 قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۱۸۲۷ دلار و ۴۰ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که ریسک‌های تورمی و تنش‌ها بین روسیه و اوکراین سبب شده تا جایگاه بازار طلا به عنوان محل امن سرمایه‌گذاری حفظ شود و به رغم چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در امریکا قیمت فلز زرد شاهد افزایش بود.

    از مالیات خرید و فروش ارز چه خبر؟ 

با افزایش قابل توجه قیمت ارز در ماه‌های پایانی فصل پاییز یکی از اقدامات دولت و بانک مرکزی برای مدیریت این بازار و نوسانات آن، اخذ مالیات از خرید و فروش ارز بود که بررسی‌ها بیانگر این است که در این زمینه تاکنون ۱۰۰۷ مودی شناسایی شده‌اند که هیچگونه پرونده مالیاتی نداشتند.

در آذرماه امسال همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و شکل‌گیری صف مقابل صرافی‌ها اقدامات مختلفی چون تغییر شرایط تخصیص ارز سهمیه‌ای، وعده راه‌اندازی سامانه‌ای آنلاین برای دریافت ارز، اعلام نیازهای ارزی جدید از کانون صرافان به بانک مرکزی، دستگیری و مسدود شدن حساب اخلالگران ارزی از سوی دولت و بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات صورت گرفت. 

اخذ مالیات از خرید و فروش ارز نیز از دیگر اقدامات در آن زمان بود که طبق آن، کلیه خریداران و فروشندگان ارز طبق قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات شدند و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند. از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی با اعلام بانک‌مرکزی نسبت به برقراری مالیات  علی الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز آنها اقدام خواهد کرد.  در این بین، لازم به ذکر است که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، این مالیات شامل فروشندگان و خریداران ارز از طریق روش‌های قانونی تهیه ارز از جمله معاملات از طریق سامانه نیما و همچنین خرید ارز مسافرتی نمی‌شود و صرفا به معاملات ارزی اشخاصی تعلق می‌گیرد که با اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی از روش‌های غیرقانونی با اهدافی همچون سفته بازی و قاچاق ارز صورت می‌پذیرد. آخرین اعلام وزیر اقتصاد در این زمینه حاکی از آن است که تا اواخر آذرماه امسال معادل ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شدند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آنها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش ارزی داشته است و ۶۰۰ نفر از این افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند. علاوه بر این، محمد مسیحی، معاون سازمان امور مالیاتی نیز به تازگی در نشست خبری خود اعلام کرد که تاکنون بانک مرکزی اطلاعات اولیه ۱۰۰۷ مودی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است که برخی از افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند و قرار شده تا برای این افراد پرونده تشکیل شود.البته، صحبت‌های اخیر مسیحی حاکی از آن است که ارقام بزرگی در حوزه مالیات بر خرید و فروش ارز وجود دارد که به زودی اعلام خواهد شد. 

    بازار آرام و باثبات رمزارزها  در روز چهارشنبه

بازار رمزارزها مانند اوایل هفته افت و خیز چندانی را تجربه نکرد و تمامی رمزارزهای صدرنشین تقربیا بدون تغییر قابل توجه، در پایه قیمتی روز گذشته قرار دارند. اغلب ۱۰ رمزارز صدرنشین بازار (به‌غیر از رمزازهای با قیمت ثابت) افت قیمت بسیار اندکی را تجربه کردند. بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به رمزارز «ترا» است که نسبت به روز گذشته با کاهش ۲.۱۶ درصد قیمت مواجه شد. بر اساس رصد بازار رمزارزها (coinmarketcap.com) در ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه، بهای بیت‌کوین با کاهش قیمت حدود یک درصدی نسبت به روز گذشته به نرخ ۴۳ هزار و ۶۰۰ دلار معامله شد. این ارز قدیمی و تاثیرگذار بازار رمزارزها در هفته‌ای که گذشت افزایش ۱۳.۰۹ درصدی قیمت را تجربه کرد و کانال ۴۴ هزار دلار را نیز پشت سر گذاشت.

 

ارسال نظر