اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۰۰:۳۶:۴۷
کد خبر: ۱۸۶۴۸۵

افت ۱۵۰ هزار تومانی سکه در بازار معاملات

گروه بانک و بیمه |روز یکشنبه 10 بهمن 1400، در بازار آزاد هر دلار امریکا 27 هزار و 880 تومان و درهم امارات 7 هزار و 640 تومان معامله می‌شود. به دنبال آن قیمت هر اونس جهانی طلا به 1792 دلار رسید و سکه نیز 12.2 میلیون تومان معامله شده است. کارشناسان می‌گویند که با توجه به ادامه مذاکرات و سفر هیات‌ها به پایتخت کشورها برای تصمیمات سیاسی بازگشت به برجام، پیش‌بینی می‌شود که روند نرخ ارز در بازار با ثبات باشد و دلار حول و حوش 27700 تا 28 هزار تومان در نوسان باشد. 

    سیر نزولی کاهش قیمت دلار  در صرافی‌های بانکی ادامه دارد 

نرخ دلار (یکشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه) در صرافی‌های بانکی نیز با ۴۷ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۵ هزار و ۴۸ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با کاهش ۵۲ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۴۸۸ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۷۹۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۰۵ هزار تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۱۲۶ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۷۶۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۱۵ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۳۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۶۰۲ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و از یک هفته گذشته پس از ۶ ماه دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و با ادامه کاهش قیمت‌ها از ۲۷ دی‌ماه پس از چند ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. قیمت سکه یکشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه در بازار تهران با ۱۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۷۹۲ دلار و ۱۹ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان، به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و از ۲۷ دی ماه وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد. این کاهش قیمت‌ها موجب افت قیمت سکه و طلا در روزهای گذشته شده است. البته در برخی روزها شاهد رشد اندک بهای سکه و طلا نیز بودیم.

    تلاش برای قانونی شدن بیت کوین  در آریزونا

سناتور ایالت آریزونا لایحه‌ای را برای قانونی کردن بیت کوین ارایه کرد که قانون اساسی را نقض می‌کند. به گزارش راشاتودی، وندی راجرز، سناتور امریکایی این هفته لایحه‌ای را برای قانونی کردن بیت کوین در آریزونا ارایه کرده است. با لایحه SB ۱۳۴۱، این سناتور به دنبال اصلاح لیست مناقصه قانونی پذیرفته شده فعلی است تا بیت کوین را نیز شامل شود. این امکان استفاده از توکن دیجیتال را برای پرداخت هزینه‌های عمومی، مالیات، بدهی و سایر اهداف فراهم می‌کند. با این حال، قانون اساسی ایالات متحده به هر ایالت اجازه نمی‌دهد که مناقصه قانونی خود را برگزار کنند. آیا این لایحه می‌تواند به صورت قانون اجرایی شود یا خیر. این لایحه باید در مجلس سنا و مجلس ایالت آریزونا تصویب و سپس توسط فرماندار این ایالت امضا شود. با این حال، اگر واقعاً تصویب شود، این لایحه می‌تواند سابقه‌ای برای سایر کشورهای دوستدار رمزارز ایالات متحده به وجود آورد.

اختصاص ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارو

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به مخالفت این کمیسیون با حذف ارز ترجیحی گفت که با مصوبه کمیسیون تلفیق، ۹ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص پیدا می‌کند.

مهدی فرشادان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق پیشنهاد کردم که با حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده مخالفت شود که به تصویب کمیسیون تلفیق نیز رسید و ارز ترجیحی ماندگار شد.

بر این اساس کمیسیون تلفیق تصویب کرد که در بودجه سال آینده ارز ترجیحی حذف نشده و دولت حداقل ۹ میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی و دارو و ملزومات پزشکی اختصاص دهد.

درباره گندم هم به دولت اختیار داده شده که خرید داخلی از کشاورزان انجام داده یا گندم از خارج وارد کند منتها ارتباطی با ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و ملزومات پزشکی ندارد.

 

ارسال نظر