نوسان سکه در میانه کانال ۱۲ میلیون تومان

۱۴۰۰/۱۱/۱۰ - ۰۰:۴۲:۰۳
کد خبر: ۱۸۶۴۶۶
نوسان سکه در میانه کانال ۱۲ میلیون تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس گفت: نمایندگان در نشست نوبت عصر این کمیسیون با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده موافقت نکردند. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس با اشاره به مصوبه نمایندگان کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارایه طرح مکتوب قابل استناد، ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی با حذف نرخ ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داد. ۹ میلیارد تخصیص داده شده، بدون درنظر گرفتن ارز مربوط به گندم است و مقرر شد با تامین بودجه‌ای مستقل، با افزایش قیمت خرید از کشاورزان، گندم مورد نیاز توسط دولت از تولید داخل تامین شود. البته نماینده دولت هم در کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافقت کرد. همچنین کمیسیون تلفیق با پیشنهاد وحیدی نماینده بجنورد تصویب کرد که قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۹۵۰۰ تومان باشد. پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۷۵۰۰ تومان بود.

   دلار در کانال 28 هزار تومان 

روز شنبه در بازار آزاد هر دلار امریکا در برابر 28 هزار و 150 تومان و درهم امارات 7 هزار و 750 تومان معامله شد. در ساعات عصر نیز دلار به 28040 تومان و سکه به 12.2 میلیون تومان رسید.  دلار (شنبه، نهم بهمن‌ماه) در صرافی‌های بانکی با ۱۵ تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، هفتم بهمن ماه) با قیمت ۲۵ هزار و ۹۵ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با کاهش ۱۴۸ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۵۴۰ تومان بود. 

قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۸۴۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۵۶ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹۸۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۲۱۴ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۸۸۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۱۳۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۰۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۵۵۸ تومان معامله شد.

قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و از یک هفته گذشته پس از ۶ ماه دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و با ادامه کاهش قیمت‌ها از ۲۷ دی‌ماه پس از چند ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.

قیمت سکه (شنبه، نهم بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۱۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، هفتم بهمن ماه) به ۱۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۳۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۳۳۸ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌ هزار و ۷۹۲ دلار و ۱۹ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان، به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و از ۲۷ دی ماه وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد. این کاهش قیمت‌ها موجب افت قیمت سکه و طلا در روزهای گذشته شده است. البته در برخی روزها شاهد رشد اندک بهای سکه و طلا نیز بودیم.

   افزایش بی‌سابقه ذخایر طلا و ارز روسیه

داده‌های بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که ذخایر بین‌المللی این کشور در یک هفته ۱.۴ میلیارد دلار افزایش یافته و به رقم بی‌سابقه ۶۳۹.۶ میلیارد دلار تا ۲۱ ژانویه رسیده است. به گزارش راشاتودی، داده‌های بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که ذخایر بین‌المللی این کشور در یک هفته 1.4 میلیارد دلار افزایش یافته و به رقم بی‌سابقه 639.6 میلیارد دلار تا 21 ژانویه رسیده است. بر اساس این گزارش، در پی خرید ارزهای خارجی تحت یک قانون مالی که مستلزم صرف درآمد مازاد در ارزهای خارجی است، ذخایر این بانک 0.2 درصد افزایش یافته، اما تا حدی با روند منفی بازار این امر خنثی شده است.

   منابع ارزی ایران در بانک عراقی آزاد شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به همه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک tbi عراق از آنها خواست که اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشی از این نامه به همه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی اعلام کرده است: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در استفاده از منابع ارزی موجود در بانک tbi عراق جهت تامین واردات اقلام مورد نیاز کشور، خواهشمند است فهرست پیشنهادی دستگاه متبوع را با در نظر گرفتن اولویت‌های کالایی کشور و عدم درج کالاهای تحریمی در لیست، تدوین و در اسرع وقت به این سازمان ارسال کنید.

   جهش ۳۰ درصدی پولشویی  با ارز دیجیتال در جهان طی سال ۲۰۲۱

گزارش‌ها حاکی است که پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال در جهان طی سال گذشته ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. به گزارش راشاتودی، بر اساس گزارش جدید شرکت چینالیسیس Chainalysis که در زمینه تحلیل بازار رمزارز فعالیت دارد، پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال در سال گذشته 30 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافت و حداقل 8.6 میلیارد دلار توکن دیجیتال در طرح‌های غیرقانونی مختلف از بین رفت.

پولشویی فرآیندی است که در آن وجوه دزدیده شده با انتقال به یک تجارت قانونی پنهان می‌شوند.

این شرکت تخمین زده است که به‌طور کلی، بیش از 33 میلیارد دلار ارز دیجیتال از سال 2017 پولشویی شده است. بیشتر این پول از طریق صرافی‌های متمرکز جابه‌جا شد. با این حال، در سال 2021، مجرمان سایبری به برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) که دارای فناوری پیشرفته‌تر هستند روی آورده‌اند. این برنامه‌ها تراکنش‌های ارز دیجیتال خارج از بانک‌های سنتی را تسهیل می‌کنند. بر اساس این گزارش، 17 درصد از کل این رقم از طریق برنامه‌های مالی غیرمتمرکز در سال 2021 پولشویی شد. در حالی که این رقم در سال 2020 تنها 2 درصد بود. به گفته تحلیلگران، افزایش موارد پولشویی در بحبوحه رشد قابل توجه فعالیت ارزهای رمزنگاری شده قانونی و غیرقانونی در سال 2021 تعجب آور نبود. در سال گذشته، استخرهای ماینینگ ارز دیجیتال، صرافی‌های پرخطر و میکسرها نیز افزایش سرمایه دریافت شده از کیف پول‌های مرتبط با فعالیت‌های مجرمانه را گزارش کردند. به عنوان مثال، میکسرها برای مخلوط کردن وجوه ارز رمزنگاری شده که از طریق غیرقانونی به دست‌آمده با دیگر ارزها استفاده می‌شوند که به پنهان کردن منبع اصلی وجوه کمک می‌کند. با این حال، تحلیلگران خاطرنشان کردند ارقامی که آنها برای سال 2021 ارایه کردند، تنها نشان‌دهنده وجوهی است که از جرایم بازار رمزارز مانند فروش در دارک نت یا حملات باج افزار، پولشویی شده است. پرداخت‌ها در آنجا به صورت ارز دیجیتال انجام می‌شود، نه از طریق ارزهای فیزیکی. با این حال، ارقام واقعی مربوط به پرداخت‌های مجرمانه که با رمزارز پولشویی شده، احتمالاً بسیار بیشتر است.


 

ارسال نظر