معیشت مردم با ارز 4200 ارتباط مستقیم دارد

۱۴۰۰/۱۱/۰۷ - ۰۱:۲۵:۰۸
کد خبر: ۱۸۶۳۷۱
معیشت مردم با ارز 4200 ارتباط مستقیم دارد

گروه بانک و بیمه | 

در عین حال که برخی نمایندگان مجلس از جمله پورابراهیمی رییس کمیسیون مجلس اعلام کرده‌اند که دولت و مجلس در حذف ارز ۴۲۰۰ هم نظر هستند. اما همچنان بسیاری از نمایندگان نسبت به روشن نبودن ابعاد اجرای این طرح و حذف دلار 4200 تومانی انتقاد دارند و معتقدند که به معیشت مردم، واقعیت جامعه، و مشکلات تامین کالا، توجه نشده است. کارشناسان می‌گویند که تولد ارز ۴۲۰۰ تومانی به سال ۹۷ بازمی‌گردد. اما در فاصله زمانی کوتاهی شاهد بودیم این قیمت‌گذاری نه تنها تاثیری بر قیمت‌ها نداشت بلکه رانت‌های گسترده‌ای را نیز در پی داشت که موجب شد تا انتقادات فراوانی برای تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی مطرح شود. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بارها در قانون بودجه سالانه کشور مطرح شد و در قانون بودجه امسال نیز حداکثر هشت میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت که بر اساس آخرین آمار در ۶ ماه نخست امسال مصرف شده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت به‌طور جدی دنبال می‌شود و آخرین اخبار حاکی از این است که هنوز درباره چگونگی حذف این ارز و جایگزینی آن اتفاق نظر مشترک به دست نیامده و رایزنی‌ها در این خصوص هنوز ادامه دارد.

  پورابراهیمی: دولت و مجلس در حذف ارز ۴۲۰۰ هم نظر هستند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمایندگان مجلس با دولت در خصوص اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کار درستی نیست موافق هستند و هم‌اکنون موضوع حذف این ارز در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.

محمدرضا پور ابراهیمی در خصوص اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در چه مرحله‌ای است، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است و جمع‌بندی نهایی هنوز انجام نشده است. پس از گزارش کمیسیون تلفیق درباره حذف این ارز تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.مجلس با اصل این موضوع که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کار درستی نیست با دولت هم‌نظر است و معتقدیم که باید تخصیص این نوع ارز تغییر کند.افزایش فاصله نرخ ارز ترجیحی و نرخ نیمایی موجب ایجاد رانت و فساد شده است، بخشی از این ارز به جای آنکه به دست مردم برسد، به دست دلالان رسید و ایجاد مشکلاتی کرد که ما با این رویکرد مخالفیم.آنچه نمایندگان مجلس را نگران می‌کند این است که چه چیزی جایگزین این طرح می‌شود و سیاست‌های حمایتی چه مواردی هستند؟

هم‌اکنون دغدغه ما ایجاد تورم با حذف ارز ترجیحی است و برای رفع آن باید سیاست‌های جایگزین مشخص شود.باید منتظر ماند تا جمع‌بندی نهایی در خصوص حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق انجام شود.

  طغیانی: مجلس نگران اثر حذف  ارز ۴۲۰۰ تومانی

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت جدید برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مصمم است، اما مجلس از بابت اثر آن بر زندگی مردم نگرانی دارد.

وی درباره تصمیم مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و راه جبران آن گفت: واقعیت این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی راهی بود که از ابتدا نباید شروع می‌شد یا حداقل نباید ادامه پیدا می‌کرد. ارز ۴۲۰۰ تومانی مانند این است که از یک نقطه دو خط را شروع کنند که در مرور زمان پر کردن فاصله بین این دو سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. 

شاید همان سال ۹۷ باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را جمع می‌کردند که چنانچه این اتفاق روی می‌داد، اکنون با این مسائل مرتبط با آن روبرو نبودیم و حتی سال ۹۸ و ۹۹ هم امکان انجام این کاروجود داشت که اقدامی درباره آن صورت نگرفت. امسال دولت تکلیف داشت که این کار را عملیاتی سازد، اما دولت دوازدهم آن را قبول نکرد و تا مرداد ماه که مدیریت را تحت اختیار داشت، زیر بار این مساله نرفت. دولت جدید برای انجام این کار مصمم است، اما مجلس از این بابت یک نگرانی دارد که آن هم اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر زندگی مردم است.

اکنون در این خصوص جایی قرار گرفتیم که خیلی فرصت برگشت نداریم، حفظ آن هم کسری را تشدید می‌کند زیرا میزان ارز مورد نیاز برای تامین این هفت قلم کالا (گندم، جو، سویا، کنجاله سویا، روغن خوراکی و داروها) به اندازه‌ای نیست که درآمد ارزی کشور کفاف آن را بدهد. برآورد نمایندگان در مجلس این است که حداقل دولت ۷ یا ۸ میلیارد دلار کم دارد و درآمد ارزی هم به این میزان نیست، بنابراین باید آن را از بازار تهیه کند، به این معنا که با نرخ نیمایی خرید انجام دهد و به قیمت ۴۲۰۰ تومان به فروش برساند، این فاصله کسری بودجه را تشدید می‌کند، یعنی از همان چیزی که می‌ترسیدم تا در صورت عدم حفظ آن اتفاق افتد (تورم زا بودن) با حفظ آن محقق می‌شود. از سوی دیگر این کالاها اقلام اساسی زندگی مردم به حساب می‌آید و در این میان مطرح می‌شود که دارو و گندم مورد حذف قرار نگیرد و اقلام دیگر حذف شود که در صورت انجام این کار آن ۵ قلم کالا در زنجیره تولید کالاهای دیگر قرار دارند و در هر صورت افزایش قیمت به وجود خواهد آمد.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و تورم بالا بر مردم فشار زیادی وارد کرده است به ویژه زندگی برای بعضی از دهک‌ها به‌شدت سخت شده و به نقطه‌ای رسیده که مانند بالا بردن یک وزنه ۲۰۰ کیلویی برای وزنه‌بردار است که دیگر یک گرم هم نمی‌تواند بر این وزنه خود اضافه کند. نگرانی عمده مجلس در بحث جبران این امر است. دولت راهکارهای جبرانی را آورده، ولی در مورد اینکه به چه شکل قرار است آنها را اجرایی سازد و تا چه اندازه به برنامه‌های حمایتی توجه دارد، هنوز خانه ملت را به قطعیت نرسانده است، حتی پوشش دهک‌ها هم روشن نیست. اطلاعات مختصری هفته گذشته به مجلس داده شده که بازهم ابهامات در آن زیاد است زیرا چنانچه نمایندگان به نقطه تصمیم‌گیری برسند باید با اطلاعات کامل آن را انجام دهند تا بعد از آن بتوانند در محضر مردم جوابگو باشند.  برخی در دولت حامی جبران کالایی هستند یعنی مبالغی در حساب سرپرست خانوار مسدود شود و در ازای آن کالا به توزیع درآید برخی دیگر مانند سازمان برنامه و بودجه با جبران نقدی موافقت دارند زیرا جبران کالایی از نگاه این گروه سخت است و زیرساخت آن وجود ندارد، هر کدام هم استدلالاتی دارند، اما موضوع پر اهمیت برای مجلس تعیین تکلیف نهایی دولت است تا روشن شود این کار با چه شکلی می‌خواهد عملیاتی شود تا مجلس از عدم وارد شدن آسیب به زندگی مردم در نتیجه این کار اطمینان یابد. وی درباره بهترین راه برای حذف ارز ترجیحی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرط جبران مناسب منطقی‌ترین راه است و در این رابطه بحث جبران کالایی روش مناسب‌تری است. جبران کالایی یعنی اقلامی که در سبد مردم حذف می‌شود یا قیمت آن بالا می‌رود با قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار گیرد زیرا این کار از آنطرف که مبتلا به کسری نخواهیم شد، لازم است. سال آینده قدری اقتصاد بهبود پیدا خواهد کرد و با این بهبودی رفته رفته قدرت خرید بالا می‌رود، بنابراین بهتر آن است تا جبران کالایی را ادامه دهیم تا اوضاع از این شرایط خارج شود.

  ایزدخواه: واقعیات جامعه در حذف ارز ترجیحی دیده نشده است

روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص حذف ارز 4200تومانی و اصرار سازمان برنامه و بودجه در این خصوص گفت: در زمان حاضر هفت قلم کالایی که بر اقلام اساسی غذا و داروی مردم تأثیر دارند مشمول ارز 4200تومانی هستند.اگر دولت بخواهد به‌صورت یک‌طرفه و برای تأمین کسری بودجه ارز ترجیحی را حذف کند، قطعاً راهکار مناسبی نیست یا به‌عبارت دیگر باید گفت که این مساله آخرین راهکار است. در بحث توزیع، دولت باید بتواند ساماندهی انجام دهد و برای افزایش تولید نهاده‌های دامی مشوق‌هایی را در نظر بگیرد.تا زمانی که دولت چنین راهکارهایی را دنبال نکرده است و با در نظر گرفتن اینکه حذف ارز 4200تومانی مستقیماً بر معیشت مردم تأثیرگذار است و موجب افزایش انتظارات تورمی می‌شود، در این شرایط حذف ارز ترجیحی بدترین راهکار است. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در مورد حذف ارز ترجیحی دو بحث از سوی دولت مطرح شد؛ یکی عدم برخورد ارز ترجیحی به هدف و دیگری کمبود ارز و کسری بودجه، گفت: اگر موضوع عدم اصابت ارز ترجیحی به هدف است، می‌توان آن را از طریق راهکارهای دیگری مدیریت کرد اما اگر مساله کسری بودجه دولت باشد، این سوال پیش می‌آید؛ آیا حذف ارز ترجیحی بهترین راهکار است؟ آیا دولت تورم شدیدی را که پس از حذف ارز 4200تومانی به اقتصاد وارد می‌شود محاسبه کرده است؟ ظاهراً چنین اقدامی صورت نگرفته است و پیش‌بینی‌هایی که تا الآن صورت گرفته محل اشکال است، ضمن اینکه تجربه حوادث سال 1398 نشان داد که پیش‌بینی‌های افزایش سه تا چهار درصدی تورم غلط بود.

اگر بخواهیم به مسائل کارشناسی اکتفا کنیم و واقعیات جامعه را نبینیم، با تبعات جدی مواجه خواهیم شد. در زمان حاضر و با وجود اینکه هنوز ارز ترجیحی حذف نشده است، قیمت‌‌ها در برخی کالاها در حال تغییر است، این موضوع نشان می‌دهد که جامعه نسبت به این حذف حساس است.

وی با ابراز «ما ندیده‌ایم که این موارد را کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در نظر بگیرند»، گفت: بحث کسری بودجه دولت راهکارهای دیگری دارد، چه‌نیازی است که ما به مردم فشار بیاوریم و شوک تورمی بدهیم؟ چرا به‌سراغ راهکارهای دیگری نظیر کنترل اقتصاد واردات، سوداگری و دلالی نرویم؟دولت باید از محل اصلاح ساختار اقتصاد مشکل خود را حل کند نه از محل افزایش قیمت‌ها.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان نظارت دولت بر روند تخصیص ارز ترجیحی تا رسیدن به دست مصرف‌کننده گفت: در این خصوص باید گفت که نمی‌توان با حذف ارز 4200تومانی صورت مساله را پاک کرد. اگر شما ارز 4200 تومان را به نیما یا بازار آزاد رساندید، آیا مشکل ساختاری و بیمارِ نظام توزیع کالا حل می‌شود؟ چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.دولت مساله کسری خود را به‌صورت روزمره حل می‌کند اما ساختار بهبود پیدا نمی‌کند، چه تضمینی وجود دارد که همین ساختار معیوب سبب افزایش مجدد نرخ‌های اصلاح‌شده نشود و شما مجبور به آزادسازی نرخ ارز نشوید؟ بحث ما این است؛ مدیریت این مساله را از چه نقطه‌ای باید آغاز کرد؟ آیا از حذف ارز ترجیحی باید آغاز شود یا آنکه از عادلانه کردن تولید، توزیع و تأمین نهاده‌ها و افزایش شفافیت در توزیع کالاها و حذف رانت‌ها باید شروع کنیم؟ کسی بر نگه‌داشتن ارز ترجیحی تأکید ندارد اما وقتی دولت به‌صورت یک‌طرفه به سوی اجرای سیاست‌های پولی ـ مالی که اثرات اجتماعی و تولید فقر جدید آن دیده نمی‌شود، حرکت می‌کند ما با آن مخالفت می‌کنیم، این همان مسیری است که بعضاً در دولت‌های اخیر در نظر گرفته شده بود و می‌توان عنوان اقتصاد تکنوکرات را بر آن گذاشت.

  فرخی: حذف ارز ترجیحی باید همراه با استراتژی برای تامین کالاهای اساسی باشد

نماینده مردم لاهیجان در مجلس نیز تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی در این شرایط بسیار مشکل بوده و اگر استراتژی درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشیم، با مشکل مواجه می‌شویم.

رسول فرخی میکال در جلسه علنی (چهارشنبه) مجلس در تذکر شفاهی خود بیان کرد: در آستانه سفر رییس‌جمهور به استان گیلان هستیم، با توجه به اینکه در طول بیش از ۴۰ سال گذشته اعتبارات مناسبی به استان گیلان تخصیص داده نشده و بودجه مردم استان گیلان همواره استانی محاسبه شده، اما هزینه‌های مردم ملی است، انتظار مردم منطقه این است که به این موضوع توجه کرده و همچنین برای مشکلات بزرگ استان از جمله پسماند، راه‌های اصلی و روستایی و وضعیت اراضی کشاورزی چاره‌اندیشی کند.حذف ارز ترجیحی در این شرایط بسیار مشکل بوده و اگر استراتژی درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشیم، با مشکل مواجه می‌شویم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه باید ساماندهی حقوق کارکنان دولتی، قراردادی و خرید خدمتی در اولویت قرار گیرد، تاکید کرد: جاده‌های حوزه انتخابیه بنده پس از گذشت ۲۰ سال تکمیل نشده که باید مورد توجه قرار گیرد.

  علی رضایی: انتقاد یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از حذف ارز ترجیحی

علی رضایی یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکر شفاهی‌اش از حذف ارز ترجیحی، نسبت به بیکاری جوانان، رها شدن بازار سرمایه و امهال نشدن وام‌های کشاورزان انتقاد کرد. وی گفت: زیرساخت‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور فراهم نیست. تبعات این موضوع موجب نگرانی طبقات ضعیف جامعه خواهد شد.

وی نسبت به بیکاری جوانان انتقاد کرد و از مسوولان خواست در این خصوص اقدام عاجل کنند.

نماینده مردم کنگاور و صحنه و هرسین درباره وضعیت بازار سرمایه در مجلس خطاب به رییس‌جمهور، گفت: شما قول دادید حل مشکل بورس در اولویت کاری قرار بگیرد اکنون شاهد هستیم با رها کردن بورس سرمایه و اعتماد اجتماعی از دست می‌رود. وی در تذکر به وزیر جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی گفت: چرا با توجه به شرایط خشکسالی و سرمازدگی وام‌های کشاورزان را امهال نمی‌کنید و اسناد آنها را به اجرا می‌گذارید؟ این موضوع موجب نگرانی سربازان تولید کشور شده است.

  ارکانی: در حذف ارز ترجیحی  معیشت مردم درنظر گرفته شود

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسه علنی (چهارشنبه) ضمن ابراز امیدواری از حل مشکل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه ۱۴۰۱ در تذکری به وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی، گفت: علت بی‌توجهی و سهل انگاری استاندار در خصوص بازدید میدانی از شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان بعد از گذشت چهار ماه از آغاز به کارش چیست؟

وی حذف ارز ترجیحی را جراحی بزرگ اقتصادی دانست و در عین حال گفت که این کار با در نظر گرفتن خط قرمز معیشت مردم توسط مجلس برطرف می‌شود.

وی همچنین در تذکر دیگری به وزیر جهاد کشاورزی خواستار تعیین تکلیف نیروهای صندوق بیمه کشاورزی و حل مشکلات آنها شد.

ارکانی با اشاره به عزم دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: حذف ارز ترجیحی جراحی بزرگ اقتصادی است و با در نظر گرفتن خط قرمز معیشت مردم توسط مجلس این نگرانی مردم برطرف می‌شود.

 

ارسال نظر