خواسته‌های مهم مراجع عظام از بانک مرکزی

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۲:۴۳:۵۷
کد خبر: ۱۸۶۱۹۶
خواسته‌های  مهم مراجع عظام از بانک مرکزی

آیت‌الله جوادی آملی: کسی که ستون فقراتش شکسته است  حرف‌شنوی از حکومت ندارد

گروه بانک و بیمه |

صالح‌آبادی به همراه اعضای شورای فقهی بانک مرکزی در دیدار با مراجع تقلید و آیات عظام، حسین نوری همدانی، عبدالله جوادی آملی و جعفر سبحانی بر ضرورت انطباق بانکداری با فقه اسلامی تاکید کرد و گفت: توسعه بانکداری در چارچوب قواعد شرعی و اسلامی، برای ما مهم و حایز اهمیت بوده و در دستور کار جدی بانک مرکزی در دوره جدید است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رییس کل بانک مرکزی در سفر یک روزه خود به شهر قم به منظور دیدار با مراجع و آیات عظام ضمن اشاره به ایجاد شورای فقهی بانک مرکزی و فعالیت‌های این شورا طی سه سال گذشته، در این خصوص تأکید کرد: وظیفه شورای فقهی تطبیق رویه‌ها و قوانین بانکی با مبانی شرعی و فقهی است و در این دوره نیز تلاش کردیم با تقویت جایگاه شورای فقهی و ایجاد دبیرخانه آن در بانک مرکزی، نسبت به گسترش فعالیت‌های این شورا اقدام کنیم. دکتر صالح‌آبادی با اشاره به فعالیت‌های کمیته فقهی بورس در دوران حضورش در بازار سرمایه تصریح کرد: موضوع توسعه بانکداری در چارچوب قواعد شرعی از دغدغه‌های این دوره است و در همین راستا کارگروه تخصصی شورای فقهی بانک مرکزی به منظور بررسی مسائل و مباحث کارشناسی و ارایه نظرات به شورای فقهی، در شهر قم تشکیل شده است.امیدوارم به یاری خداوند بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دغدغه مراجع و متدینین درخصوص امور بانکداری رفع شود.  همچنین در این دیدارها دکتر علی صالح آبادی گزارشی از اقدامات بانک مرکزی به ویژه در راستای تحقق بانکداری اسلامی و تقویت ارزش پول ملی را به مراجع تقلید و آیات عظام ارایه کرد. 

     رییس شورای فقهی بانک مرکزی: جایگاه  شورای فقهی بانک مرکزی باید تقویت شود 

همچنین آیت‌الله مصباحی مقدم، رییس شورای فقهی بانک مرکزی نیز در این دیدار ضمن تأکید بر تقویت جایگاه شورای فقهی در بانک مرکزی در این دوره یادآور شد: در حال حاضر ابزارهای سیاست‌های پولی بانکی براساس قواعد شرعی و فقهی طراحی می‌شود و در این زمینه نیز معاونت نظارت بانک مرکزی مکلف شده است که با طراحی فرم‌های ویژه و خاص بر روند اجرای ضوابط فقهی و شرعی مصوب شورا بر فعالیت نظام بانکی و اجرای بهتر این قواعد نظارت کند.

     نوری‌همدانی: از آقایان «سیف و همتی»‌  خواستیم دیرکرد را بردارند، اما ‌نتوانستند‌

آیت‌الله نوری‌همدانی یکی از مراجع عظام تقلید با انتقاد از گرفتن دیر کرد از سوی بانک‌ها افزود: یکی از مشکلات بزرگ امروز بانک‌ها این است که در اسلام پول گرفتن برای تأخیر ادای قرض، حرام است ولی متأسفانه این مشکل در بانک‌ها معمول است؛ در حالی که نباید چنین باشد و بارها گفته‌ایم که دیر کرد نوعی ربا بوده و حرام است، بنده تا  ریشه‌کنی ربا در این کشور برای تذکر دادن در هر زمانی مصمم هستم و به روسای قبلی بانک مرکزی هم گفته‌ام.با آقایان سیف و همتی مساله اخذ دیر کرد تسهیلات توسط بانک‌ها را به عنوان ربای حرام مطرح کردیم و خواستیم دیرکرد را بردارند، اما نشد و نتوانستند. آیت‌الله نوری همدانی ‌یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌ها را رونق بخشی به صنعت و تولید دانست و خاطرنشان کرد: مشی اول بانک‌ها سپردن سرمایه به دست افراد با تجربه و متعهدی باشد که با ایجاد زمینه‌های تولید، کار آفرینی و اشتغال زایی به وجود بیاورند تا هم وضعیت معیشت مردم بهتر شود و هم سبب رشد اقتصادی کشور شود. وی در ادامه به بیان مشکلات اقتصادی موجود در جامعه پرداخت و با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی کشور خاطرنشان کردند: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این خلأ را جبران کنیم؛ ارزش پول ملی ما در مقایسه با بسیاری از کشورها پایین است، ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.زمانی با 30 هزار تومان می‌شد خانه خرید، اما الان یک کیلو میوه هم نمی‌دهند!

    جوادی‌آملی: دست متجاوزان  از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه دست متجاوزان از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود، گفت: اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست. آیت‌الله ‌جوادی آملی اظهار داشت: از نظر فلسفه و کلام، اصول اعتقادی، اصل اول است، اما از نظر جامعه‌شناسی، اقتصاد حرف اول را می‌زند. در اسلام، از «مال» به ستون فقرات یک ملت تعبیر شده، چرا که گاهی مشکلات اقتصادی باعث می‌شود حتی یک حکومت بزرگ سقوط کند. مرجع تقلید شیعیان ‌خاطرنشان کرد‌: در بیان قرآن کریم، مال عامل قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد. آیت‌الله جوادی‌آملی تاکید کرد: بانک‌مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند؛ اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه. لذا در خصوص اختلاس‌های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب‌شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد.بر همگان واجب است که این مملکت را با کرامت اداره کنند و راه آن رونق تولید و اشتغال است. 

     سبحانی: تسهیلات با سود ‌‌۲۵درصد  زیبنده نظام نیست

آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر برچیده شدن ربا از بانک‌ها افزود: اعلام ارایه تسهیلات با سود 20 درصد و 25 درصد زیبنده جمهوری اسلامی نیست، باید کاری کرد که بساط این رباخواری برچیده شود. استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تعداد زیادی بانک در شهرها وجود دارد، این تعداد بانک چه ضرورتی دارد و آیا تعدد این بانک‌ها به‌صلاح کشور است؟ باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد و در مورد فعالیت بانک‌ها برنامه‌ریزی شود.

 

    علوی گرگانی: با تمهیدات عملی  در حوزه پولی و اقتصادی، کارها برای مردم  تسهیل شود

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی با تأکید بر ضرورت ساماندهی سود بانکی و موضوع دیرکردهای ناشی از آن تصریح کرد: ان‌شاءالله در دوره جدید بانک مرکزی، این خواسته مراجع عظام تقلید، در حد توان مدیران جدید برطرف شود.باید با تمهیدات عملی در حوزه پولی و اقتصادی، کارها برای مردم تسهیل شود.

 

ارسال نظر