مردم چقدر در بانک‌ها پول دارند؟

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۰۱:۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۸۶۱۴۷
مردم  چقدر در بانک‌ها پول دارند؟

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

در هفت ماه اول سال معادل 755 هزار میلیارد تومان به حجم مانده تسهیلات بانک‌های کشور اضافه شده که به معنای رشد 3495 میلیارد تومانی مانده تسهیلات است. از سوی دیگر، میزان 877 هزار میلیارد تومان به حجم سپرده‌های کشور اضافه شده که به معنای رشد روزانه 4342 میلیارد تومان مانده سپرده‌های کشور بوده است.  میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان مهرماه سال جاری نسبت به سال گذشته معادل ۴۵ و ۴۶.۶ درصد افزایش یافته است. براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان مهرماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۴۸۳۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۴۵ و ۲۴.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۵۸۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. علاوه براین، مانده کل تسهیلات در این زمان ۳۵۴۷ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۴۶.۶ و ۲۷ درصد افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۲۲۵۴ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۶۱۲ هزار میلیارد تومان است.

براین اساس تهران با 2589 هزار میلیارد تومان سپرده سهم 53.5 درصدی از کل سپرده‌های 4839 همت کشور داشته است. همچنین با 2254 هزار میلیارد تومان تسهیلات از کل تسهیلات 3547 همت سهم 63.5 درصدی داشته است. این نکته نشان می‌دهد که دو سوم خدمات مالی، گردش پول و نقدینگی متعلق به بانک‌های تهران است. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۴ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۱.۶ و ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۵.۳ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۶.۲ درصد است. یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

    بدهی خارجی ایران چقدر است؟

طبق گزارش‌های رسمی میزان بدهی خارجی ایران در پایان سه ماه ابتدایی امسال به ۸.۷ میلیارد دلار رسیده که با احتساب معوقات بیش از ۱۰ میلیارد دلار می‌شود.بدهی خارجی درواقع شامل تسهیلات و وام‌های دریافتی خارجی پرداخت نشده و تعهدات به سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی است که گزارش مرکز آمار ایران نشان‌دهنده نوسان این بدهی در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا سال جاری است.

براساس این گزارش میزان بدهی خارجی ایران در سال ۱۳۹۲ حدود ۶.۶ میلیارد دلار بوده که از این رقم ۷۷۷ میلیون دلار بدهی کوتاه‌مدت و ۵.۸ میلیارد دلار دیگر بدهی میان مدت و بلندمدت است.در فاصله این سال‌ها میزان بدهی خارجی ایران در سال ۱۳۹۵تا ۱۳۹۷ رقم بالاتری ثبت شده است که برای سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰.۲ میلیارد دلار و سال بعد ۱۰.۳۶ میلیارد دلار گزارش شده است. اما در سال ۱۳۹۶ بیشترین میزان بدهی خارجی ایران با ۱۲.۲ میلیارد دلار گزارش شده که ۴.۲ میلیارد دلار آن بدهی کوتاه‌مدت و ۷.۹ میلیارد دلار بدهی میان مدت و بلندمدت است.اما در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز میزان بدهی خارجی ایران بیش از ۹.۱ میلیارد دلار بوده و در پایان سه ماه اول امسال به ۸.۷ میلیارد دلار گزارش شده ولی با احتساب معوقات به حدود ۱۰.۶ میلیارد دلار می‌رسد.

 

ارسال نظر