اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۰۱:۵۳:۱۸
کد خبر: ۱۸۶۱۰۷

کارایی تخصیص منابع با تامین مالی زنجیره‌ای و اوراق گام 

حذف پلکانی ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک کمتری به بازار وارد می‌کند. دولت باید اقدامات جبرانی برای کنترل و تنظیم قیمت‌ها پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته باشد. محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اصرار دولت به اجرای مصوبه قبلی مبنی بر حذف ارز ترجیحی و پرداخت مبلغ ۱۰۰ تا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه به مردم است. پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، نظام تولید کشور را دچار اختلال کرده و قاچاق افزایش یافته است. نخستین دلیل موافقت ما با حذف ارز ترجیحی، اختلال در نظام توزیع است. ما در نظارت بر یک حلقه ضعیف هستیم، اما می‌خواهیم بر ۲۰ حلقه نظارت داشته باشیم! مورد داشتیم که به اسم واردات جو با کیفیت درجه یک ارز ۴۲۰۰ گرفته شده، اما به دلیل نبود نظارت جو درجه ۳ وارد شده است. مورد جالب‌تر اینکه قبل ارز ۴۲۰۰ تومانی از یکی از نهاده‌های دامی ۷ میلیون تن واردات داشتیم، اما پس از ارز ۴۲۰۰ تومانی و کاهش تعداد دام‌ها و مرغداری‌ها ۹ میلیون تن وارد می‌شود.

ثبات قیمت سکه در رقم ۱۲ میلیون تومان

گروه بانک و بیمه | سه شنبه، ۲۸ دی‌ماه در بازار آزاد هر دلار امریکا 27 هزار و 430 تومان و درهم امارات 7 هزار و 560 تومان معامله شد. براین اساس قیمت ارز همچنان روند با ثبات روزهای اخیر را طی کرده و منتظر کاهش قیمت‌ها پس از مذاکرات وین است. قیمت سکه نیز به 12 میلیون تومان معامله شده و تغییری نداشته است.  سکه در بازار تهران بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون تومان بود. و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۱۵۷ هزار تومان شد. همچنین قیمت اونس جهانی طلا با کاهش ۱۱ دلاری قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۰۹ دلار و ۹۸ سنت معامله شد.

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی به میانه کانال ۲۵ هزار تومان رسید

نرخ دلار (سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه) در صرافی‌های بانکی با ۴۲۴ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، با نرخ ۲۵ هزار و ۵۵۶ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با افزایش ۳۹ تومانی قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۲۹ هزار و ۲۹۶ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۳۱۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۶ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۲۷۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۵۰۶ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۸۳۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۹۶ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۱۸۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۷۰۹ تومان معامله شد.

افزایش ۵۹.۵ درصدی تسهیلات بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی

در ۹ امسال مبلغ ۲۰ هزار و ۱۹۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های اقتصادی پرداخت شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۵۹.۶ درصد افزایش داشته است.  سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی در ۹ امسال مبلغ ۱۳ هزار و ۴۲۴ هزار میلیارد ریال معادل ۶۶.۵ درصد کل تسهیلات پرداختی است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۹ ماهه ابتدای امسال معادل چهار هزار و ۸۳۴ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۶ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش همه بخش‌های اقتصادی است.برابر گزارش بانک مرکزی، از ۶ هزار و ۱۰۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، معادل ۷۹.۲ درصد آن (چهار هزار و ۸۳۴ هزار میلیارد ریال) در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.در گزارش بانک مرکزی تاکید شده که برای ادامه مسیر کنونی باید همواره ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. همچنین باید به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر درست اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

 

ارسال نظر