بازگشت دلار صرافی به کانال ۲۵ هزار تومان

۱۴۰۰/۱۰/۲۸ - ۰۰:۵۶:۴۶
کد خبر: ۱۸۶۰۵۵
بازگشت دلار صرافی به کانال ۲۵ هزار تومان

بازار ارز بدون خریدار است

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز دوشنبه 27 دی 1400، قیمت دلار در بازار آزاد بازهم کاهش یافت و به 27150 تا 27220 تومان رسید. قیمت درهم نیز 7510 تومان معامله شد و به دنبال کاهش قیمت دلار، نرخ هر سکه نیز به 12 میلیون تومان کاهش یافت. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۸۲ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، با نرخ ۲۵ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با افت قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۲۹ هزار و ۲۵۷ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۴۶۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۷۸ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۷۴۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۹۸۳ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۴۴۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۷۱۳ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۱۸۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۶۸۶ تومان معامله شد. قیمت سکه (دوشنبه، ۲۷ دی‌ماه) در بازار تهران با ۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۲ میلیون تومان رسید سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۱۳۸ هزار تومان شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا با کاهش ۳ دلاری قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۲۱ دلار و ۶۸ سنت معامله شد.فضای بازار ارز این روزها با کاهش انتظارات تورمی و افزایش عرضه همراه است که منجر به افت بیشتر نرخ‌ها در بازار شده است. فعالان بازار ارز در سومین روز هفته (دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰) همچون روزهای اخیر نظاره‌گر کاهش پلکانی بهای ارز به ویژه دلار و یورو هستند.بازار آزاد ارز نشان از افزایش عرضه ارز از سوی فروشندگان دارد؛ اتفاقی که در مقابل اندک تقاضای موجود و افت حجم معاملات، باعث تداوم روند کاهشی بهای دلار شده است. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار امریکا در بازار آزاد ارز که چند هفته قبل در محدوده ۳۲ هزار تومانی در نوسان بود، حالا با چند کانال ریزش به کانال ۲۶ هزار تومانی بسیار نزدیک شده است. در مجموع فضای بازار ارز با کاهش قابل توجه خریدار و افت داد و ستدها همراه شده است.از سوی دیگر، در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور نیز بهای دلار و یورو با کاهش پلکانی در هفته‌ها و روزهای اخیر، همراه است. به گونه‌ای که در معاملات و در لحظه انتشار این گزارش، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار امریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۴۶۵ تومان رسیده است و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا در بازار ارز نیز با کاهش ۲۸۲ تومانی نسبت به روز یکشنبه، به رقم ۲۵۹۸۰ تومان رسیده است. همچنین مقایسه نرخ دلار نسبت به دوشنبه هفته قبل (بازه یک هفته ای)

 نیز نشان می‌دهد که بهای فروش هر اسکناس دلار امریکا در طول یک هفته گذشته، حدود ۸۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸هزار و۶۷۸ تومان تعیین شده است و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۹هزار و۲۵۷ تومان رسیده است که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۲۸۳ تومان کاهش یافته است. یورو نیز در بازه یک هفته اخیر، بیش از هزار تومان ارزان‌تر شده است و از کانال 30 هزار تومان به کانال 29 هزار تومان رسیده است. نکته حایز اهمیت در معاملات این روزهای بازار ارز، افزایش تعداد فروشندگان دلار در مقابل تعداد خریداران است. موضوعی که بیان‌گر این است که در شرایط کنونی، بسیاری از افراد که در ماه‌های گذشته، به خرید ارز به ویژه دلار اقدام کرده بودند، حال در شرایط فعلی، در جهت جلوگیری از ضرر و زیان، سرمایه‌های دلاری خود را به ریال تبدیل می‌کنند. اتفاقی که به افزایش سطح عرضه ارز به ویژه دلار در بازار منجر شده است. در این باره باید تاکید کرد که روند مذکور، به دلیل کاهش قابل توجه انتظارات تورمی و سیاست‌گذاری‌های حمایتی دولت در جهت افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و تقویت ارزآوری به چرخه اقتصادی کشور رقم خورده است.

در حالی که بهای دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز با افت همراه است، جدیدترین نرخ‌ها از بازار متشکل ارزی نیز بیانگر تداوم روند کاهشی دلار و یورو است. به گونه‌ای که تا ساعت ۱۳، نرخ هر اسکناس دلار امریکا در بازار متشکل ارز ایران به رقم ۲۴هزار و۹۷۴ تومان رسیده است. این در حالی است که میانگین دلار بازار متشکل در معاملات روز قبلٰ حدودا ۲۵هزارو۸۰۰ تومان بود. همچنین در حال حاضر هر اسکناس یورو در بازار متشکل ارز ایران به رقم ۲۸هزار و۶۳۰ تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، یک کانال کاهش یافته است.

    رشد بیش از ۲۷۰ درصدی عرضه دلار  در بازار متشکل ارزی

روند کاهشی نرخ‌ها در بازار ارز و همچنین بازار متشکل ارزی در شرایطی است که دو روز قبل دکتر صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به افزایش حجم عرضه ارز در بازار و روند کاهشی نرخ‌ها تاکید داشت: «در بازار متشکل ارزی ۱.۵ میلیارد دلار عرضه ارز داشتیم که نسبت به پارسال ۲۷۴ درصد رشد داشته است». بنابراین این حجم از عرضه ارز در بازار متشکل ارزی باعث تامین نیاز ارزی متقاضیان و سبقت عرضه در برابر تقاضا شده است. در نتیجه؛ پس از صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی در خصوص افزایش معنادار عرضه دلار در بازار متشکل ارزی، سیگنال مثبتی به روند کاهشی بازار ارز ارسال شد و نرخ دلار در بازار متشکل ارزی یک کانال عقب‌نشینی داشت و به کانال ۲۴ هزار تومان رسید.

 

ارسال نظر