۹ میلیون ایرانی بدون هیچ بیمه‌ای منتظر تبعات حذف ارز دولتی دارو

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۰۱:۳۶:۱۸
کد خبر: ۱۸۵۹۷۹

افرادی که بیمه نیستند و وضعیت معیشتی خوبی ندارند، تحت فشار مضاعف و شدیدی قرار خواهند گرفت.ارگان‌هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند این افراد فاقد بیمه را شناسایی و معرفی کنند و ما آنها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت با بیان اینکه حدود ۶ تا ۹ میلیون نفر تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌ها نیستند؛ گفت: با حذف ارز دولتی داروها و تجهیزات پزشکی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، باید به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده شود.

دکتر سید سجاد رضوی در گفت‌وگو با تسنیم درباره تعداد افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند؛ گفت: درباره تعداد افرادی که تحت پوشش هیچ‌یک از بیمه‌های پایه نیستند، آمارهای متفاوتی داریم که رقمی بین 6 تا 9 میلیون نفر مطرح است.بخشی از این افراد کسانی هستند که خودشان را بیمه نمی‌کنند اما جزو اقشار ضعیف جامعه نیستند و هزینه‌های درمان خود را به صورت آزاد می‌پردازند. برخی افراد نیز آگاهی ندارند که می‌توانند با ارزیابی وسع، بیمه شوند.با همکاری سازمان‌های حمایتی پیگیر هستیم که بتوانیم افراد را از حقوق خود آگاه کنیم تا بتوانند پس از آزمون وسع، تحت پوشش بیمه قرار بگیرند تا عدالت اجتماعی برقرار شود.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت درباره موضوع حذف ارز دولتی داروها تصریح کرد: تخصیص ارز دولتی به داروها مشکلات اقتصادی مختلفی ایجاد کرده است و باید مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی به درستی محاسبه و به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده شود تا بتوانیم ارز دولتی داروها را حذف کنیم؛ در سازمان‌های مختلف بر سر اینکه میزان تخصیص ارز دولتی به داروها دقیقا چقدر است اختلاف نظر وجود دارد.اگر مابه‌التفاوت به درستی محاسبه و به سازمان‌های بیمه پرداخت شود افزایشی در پرداخت از جیب بیمه‌شدگان نخواهیم داشت اما افرادی که بیمه نیستند و وضعیت معیشتی خوبی ندارند، تحت فشار مضاعف و شدیدی قرار خواهند گرفت.ارگان‌هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند این افراد فاقد بیمه را شناسایی و معرفی کنند و ما آنها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت در پاسخ به این سوال که «میزان بودجه مورد نیاز برای حذف ارز دولتی داروها و تخصیص مابه‌التفاوت آن به سازمان‌های بیمه چقدر است؟» تصریح کرد: در این زمینه نیز اختلاف نظر وجود دارد اما از نظر ما در بیمه، با حذف ارز دولتی داروها و تجهیزات پزشکی بیش از 100 هزار میلیارد تومان، باید به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده شود.

  تبعات حذف ارز دولتی دارو

طبق تحلیل‌ها و نظرات کارشناسان، حذف ارز ۴۲۰۰تومانی دارو با وجود منابعی که برای جبران آن در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند تبعاتی هم داشته باشد. در روزهای اخیر شاهد حواشی عجیب و غریب در لایحه بودجه 1401 بوده‌ایم، در روز بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز قسمت مهمی از نکات موافقان و مخالفان کلیات به بحث حذف ارز حمایتی یا ارز واردات کالاهای حیاتی کشور معطوف شد، در حالی که در روزهای بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق شاهد اطلاعات ضد و نقیض درباره حذف یا ادامه تخصیص ارز 4200 اقلامی مثل دارو بودیم، حالا مشخص شده است که دولت تصمیم گرفته است به‌‌صورت کامل ارز 4200تومانی را حذف کند.

حذف ارز ترجیحی دارو موافقان و مخالفان زیادی را داشت، به‌هرحال دارو یک کالای بسیار مهم و حساس است و تصمیم‌گیری در مورد آن باید با دقت و جامع باشد. موافقان این طرح معتقدند که با حذف ارز 4200تومانی و پرداخت یارانه به بیمه‌ها قیمت دارو در سال 1401 تفاوتی با قیمتهای سال 1400 نمی‌کند.

در همین راستا جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 در خصوص حذف ارز ترجیحی دارو در بودجه سال آتی گفت: اگر ارز ترجیحی را که تاکنون به دارو اختصاص داده می‌شد در بودجه سال بعد حذف کنیم حدود 90 تا 100 هزار میلیارد تومان منابع آزاد می‌شود که از این مقدار، چیزی حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان آن به وزارت بهداشت و برای بیمه‌ها در نظر گرفته شده است، که البته وزارت بهداشت گفته است که این مقدار پاسخگو نیست و این عدد باید به حدود 60 هزار میلیارد تومان برسد.البته برای حذف ارز 4200 برای دارو نکاتی مطرح است از جمله بحث بیمه اتباع خارجی که در کشور هستند یا تحت پوشش نبودن بعضی داروها توسط بیمه‌ها و مواردی از این قبیل که باید مورد بررسی قرار گیرند و تمهیدات لازم انجام شود.

کالاهایی که پیش‌بینی شده است یارانه آنها به مردم داده شود شامل نان و دارو نیستند، بلکه بخشی از مبالغ کالاهای روغن و نهاده‌های دامی به‌صورت یارانه نقدی پرداخت می‌شود، علت این امر هم این است که قیمت دارو برای مردم فرقی نمی‌کند و ما به تفاوت قیمت با ارز ترجیحی و بدون ترجیحی و افزایش قیمت دارو به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و قیمت برای متقاضی دارو تفاوتی نمی‌کند. یحیی ابراهیمی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص حذف ارز 4200 تومانی دارو گفت: قیمت دارو نباید به شکل گسترده افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: نظر اکثر افراد کمیسیون بهداشت این نیست که ارز 4200 تومانی دارو کاملاً برداشته شود، به عنوان مثال تهیه داروی استامینوفن و آسپرین با ارز آزاد خیلی فشار به مردم نمی‌آورد، ولی داروی شیمی‌درمانی، دارو‌های بیمارستانی و آنتی‌بیوتیک‌ها و دارو‌هایی که به شکل گسترده استفاده می‌شود اگر آزاد شوند مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر