رویداد

۱۴۰۰/۱۰/۲۲ - ۰۴:۲۲:۱۳
کد خبر: ۱۸۵۸۷۴

پرداخت بیش از ۷۷۶ هزار  فقره وام ازدواج

 بانک مرکزی اعلام کرد که از ابتدای امسال تا روز نوزدهم دی‌ماه سال جاری، تعداد ۷۷۶ هزار و ۸۹۹ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۶۷۱ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تعداد ۲۵۷ هزار و ۶۳۳ نفر نیز در صف دریافت تسهیلات قرار دارند که پس از تکمیل مدارک و متناسب با جذب منابع از سوی بانک‌های عامل، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به این دسته از متقاضیان نیز پرداخت خواهد شد.

ایجاد شرایط برای نگهداری امن ارز مردم در بانک ها

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: تاکنون شرایطی فراهم نشده تا مردم بدانند سیستم بانکی بهترین و امن‌ترین بستر برای نگهداری منابع ارزی آنهاست.  غلامرضا پناهی در مراسم رونمایی از کارت ریالی ارزی بانک ملی ایران، با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه شبکه بانکی در بهره مندی از خدمات الکترونیک برای حوزه ریالی برخلاف حوزه ارزی گفت: تاکنون شرایطی فراهم نشده تا مردم بدانند سیستم بانکی بهترین و امن‌ترین بستر برای نگهداری منابع ارزی آنهاست به‌طوری که این منابع در اختیار سیستم بانکی قرار می‌گیرند اما اختیار استفاده از آنها نیز با خودشان است. وی اظهار کرد: نکته دیگر که امروز صحبت‌های بسیاری درباره آن صورت می‌گیرد، بحث ابزارهای مشتقه است و این ابزار باید روی بازار واقعی شکل گیرد. در کشور ما دو بازار از قبیل نظام یکپارچه معاملات ارزی و همچنین بازار متشکل وجود دارد که مکمل یکدیگر هستند و نقش بانک‌ها از آن جهت که گردش این بازارها باید در نهایت از طریق حساب‌های بانکی باشد، بسیار مهم است. پناهی بیان کرد: اکنون این سوال مطرح است که چرا باید اجازه دهیم تا این حجم اسکناس به صورت نقد بین صرافی‌ها جابه‌جا شود در حالی که باید در اختیار سیستم بانکی باشد تا در صورت نیاز، بانک سرویس‌دهی لازم را داشته باشد. معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اکنون بانک ملی ایران یکی از کانال‌های ورودی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است، ابراز کرد: در بازار متشکل، اسکناس عرضه شده و ارز حاصل از صادرات به واسطه صادرکننده و با واریز به حساب سیستم بانکی مدیریت می‌شود. در نظام پرداخت نیز باید شرایط به گونه‌ای باشد که به جای نقش‌آفرینی صرافی‌ها، این جایگاه در اختیار نظام بانکی قرار گیرد.

تدوین پیش‌نویس  لایحه اصلاح قانون اصل ۴۴

وزیر امور اقتصادی و دارایی از نهایی شدن پیش نویس لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا ابتدای خرداد سال آینده خبر داد. سید احسان خاندوزی در پایان نشست خود با وزرای سابق امور اقتصادی و دارایی و برخی صاحب نظران و مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: پس از طی ۱۵ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و به ویژه بند (ج) این سیاست‌ها در مورد واگذاری شرکت‌های دولتی، نقاط قوت و ضعف سیاست‌ها آشکار شده است. بلافاصله بعد از شروع به‌کار دولت سیزدهم، کارگروهی در وزارت اقتصاد مامور تهیه پیش نویس لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شد و ما برای غنای بیشتر لایحه مذکور تصمیم گرفتیم، همایشی را در سالگرد ابلاغ این سیاست‌ها در بهار سال ۱۴۰۱ برگزار کنیم.امروز اولین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری این همایش بود که طی آن از تمام وزرای اقتصاد که از سال ۱۳۸۴ تا امروز در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ مسوولیت داشتند، دعوت کردیم.مقرر شد در بهمن و اسفند امسال و نیز فروردین ۱۴۰۱، سه نشست دیگر هم برای تکمیل اطلاعات و نظر خواهی به منظور تسهیل تدوین پیش نویس، با حضور فعالان اقتصادی، منتقدان و ذینفعان شامل گروه‌های کارفرمایی و کارگری و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به عنوان یکی از اجزای مهم بحث واگذاری‌ها، برگزار شود.ان شاءالله در ابتدای خرداد ۱۴۰۱ مجموعه دستاوردهای این نشست‌ها، منتج به خروجی اصلاحی و تدوین پیش نویس اصلاح سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به شکلی خواهد شد که همزمان به رشد و کارایی و عدالت اجتماعی در مسیر واگذاری‌ها نیز منجر شود.

۵۷  درصد ارز ۴۲۰۰  به خوراک دام و طیور رسید

۵۷ درصد واردات کالاهای اساسی با رقمی بیش از ۴.۲ میلیارد دلار به خوراک دام و طیور اختصاص داشته است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ نیمایی و نزدیک به بازار آزاد تامین ارز خواهد شد. در بین هفت قلم دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی، بخش قابل توجهی به نهاده‌های تولید برای دام و طیور اختصاص دارد و در مدت اخیر در جریان طرح ابعاد حذف ارز ترجیحی، همین موضوع آثار قیمتی آن بر کالاهای مصرفی مردم که به صورت غیر مستقیم از این کالاها تامین می‌شود، مورد نظر بوده است، اقلامی مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ یا لبنیات. گندم‌، روغن خام، دانه‌های روغنی، ذرت، جو، کنجاله سویا و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی است، این در حالی است که بررسی وضعیت واردات نهاده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد واردات به سه قلم جو، ذرت و کنجاله سویا اختصاص یافته است. همچنین در ۹ ماهه امسال ۲۰.۱ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۱۱.۱ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان از گمرک ترخیص و وارد شده است که از این رقم ۴.۲ میلیارد دلار به وزن ۱۱.۵ میلیون تن برای ذرت، جو و کنجاله سویا بوده است.

 

ارسال نظر