سهمیه ارز مسافرتی کم شد

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۰۰:۳۱:۳۹
کد خبر: ۱۸۵۶۵۷
سهمیه ارز مسافرتی کم شد

    سکه ۱۷۰ هزار تومان ارزان شد                 

   چرا سهمیه‌ ارز مسافری تغییر کرد؟

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

با وجود وعده‌های داده شده در زمینه ثبات عرضه و تقاضا و مقررات ارزی، بانک مرکزی بازهم سهمیه ارز مسافرتی را کاهش داد.  طبق اعلام رییس سابق کانون صرافان، بانک مرکزی سهمیه ارز مسافرتی را تغییر داده و طبق آن، میزان فروش ارز مسافرتی توسط صرافی‌ها برای کشورهای با ویزا، ۲۰۰۰ یورو و برای کشورهای بدون ویزا معادل ۳۰۰ یورو شده است. طبق اطلاعیه منتشر شده در سامانه سنا، سهمیه ارز مسافرتی تغییراتی پیدا کرده و طبق آن، میزان فروش ارز مسافرتی توسط صرافی‌ها برای کشورهای با ویزا، ۲۰۰۰ یورو و برای کشورهای بدون ویزا معادل ۳۰۰ یورو شده است. یک مسوول بانک مرکزی از اقدام جدید بانک مرکزی در راستای ساماندهی وضعیت فروش ارز مسافرتی خبر داد و گفت: بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی را در خصوص فروش ارزهای مسافرتی ابلاغ کرد.پیش از این براساس دستورالعمل بانک مرکزی برای همه مسافران اعم از سفر هوایی و زمینی و ... و با ویزا و بدون ویزا به‌طور یکسان ۲۲۰۰ یورو بود. سهمیه ارز مسافرتی با هدف ساماندهی فروش ارز در این سرفصل و همچنین جلوگیری از تخلفات پیش آمده، دچار تغییراتی شد که براین اساس سفرهای بدون ویزای هوایی سهمیه ۳۰۰ یورویی خواهند داشت. رصد و پایش بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های نظارتی و همچنین گزارش‌های مردمی دال بر ایجاد تخلفات و سوءاستفاده‌هایی در این زمینه بود. بنابراین با بررسی‌های انجام شده و همچنین جلسات متعددی که برگزار کردیم مقرر شد براساس تکلیف دولت، بانک مرکزی در سرفصل‌های مسافرتی تغییراتی اعمال کند.براساس این تغییرات سرفصل‌های ارز مسافرتی به سه طبقه تقسیم شد که به سفرهای هوایی با ویزا ۲ هزار یورو، سفرهای هوایی بدون ویزا ۳۰۰ یورو و سفرهای زمینی، ریلی و دریایی ۳۰۰ یورو ارز مسافری تعلق می‌گیرد. این مسوول تاکید کرد که این اقدام در راستای ساماندهی وضعیت فروش ارز مسافرتی بود و هیچگونه کمبودی در منابع ارزی کشور نداریم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

کامران سلطانی‌زاده رییس سابق کانون صرافان، از کاهش سهمیه ارز مسافرتی همزمان با کاهش نرخ ارز خبر داد و گفت: براساس بخشنامه بانک مرکزی، حداکثر میزان فروش ارز توسط شرکت‌های صرافی بابت مسافرین بالای ۱۸ سال و یک‌بار در سال تا سقف مقرر برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی معادل ۲۰۰۰ یورو، برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به صورت زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست. وی ضمن انتقاد از تغییرات متناوب در سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی جهت تامین و فروش اسکناس افزود: قرار بر این بوده است تا بازار ارز متناسب با عرضه و تقاضا حرکت کند اما متاسفانه در عرضه و تقاضا دخالت می‌شود. طبق این گزارش، بانک مرکزی در اوایل آذرماه میزان ارز مسافرتی و ارز موردنیاز برای شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی را از ۲۰۰۰ یورو به ۲۲۰۰ یورو افزایش داد و بر تداوم روند تخصیص ارز بصورت اسکناس با مصارف خدماتی ۲۵ گانه تاکید کرد و از شبکه صرافی‌های کشور خواست تا درصورتی که متقاضیان درخواست خرید ارز برای مصارفی، به جز مصارف تعریف شده در فهرست مذکور دارند، به بانک مرکزی اعلام کنند. 

 

    نرخ دلار در صرافی‌های بانکی کاهشی شد 

روز سه‌شنبه 14 دی 1400، در بازار آزاد هر دلار امریکا 29 هزار و 260 تومان و درهم امارات 8 هزار تومان معامله می‌شود. در بازار نیمایی قیمت فروش دلار 24 هزار و 985 تومان و یورو 28 هزار و 205 تومان است. نرخ دلار (سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه) در صرافی‌های بانکی با ۲۰۲ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۷ هزار و ۱۹۳ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۵۷۵ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۶۵۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۹۷۰ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۱۶۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۴۰۹ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۶۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۴۲ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۰۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۸۵ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت و افت و خیز در این نرخ ادامه داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و پس از سه هفته تثبیت قیمت ۲۰۲ تومان ارزان‌تر شد.

    سکه ۱۷۰ هزار تومان ارزان شد 

قیمت سکه (سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه) در بازار تهران با ۱۷۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۶۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۴۸۳ هزار تومان شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا با ۲۰ دلار کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۰۶ دلار و ۱۵ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بیش از دو هفته است که در میانه کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است و پس از مدت‌ها تثبیت قیمت ۲۰۲ تومان افت قیمت داشت. همچنین اونس جهانی طلا نیز ۲۰ دلار کاهش قیمت داشت. در نتیجه بهای انواع سکه و طلا در بازار کاهش یافت.قیمت هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۸۰۴ دلار و ۴۶ سنت رسید. به دنبال گمانه زنی‌ها در مورد افزایش زودهنگام نرخ بهره در امریکا که موجب افزایش سوددهی اوراق قرضه خزانه داری این کشور شد و طلا را در جلسه قبلی به پایین‌ترین رقم 6 هفته اخیر رساند، قیمت فلز زرد اندکی ترمیم شد. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 1804 دلار و 46 سنت رسید. قیمت فلز زرد دیروز ابتدا به بالاترین رقم بیش از یک ماه اخیر یعنی 1831 دلار و 62 سنت رسید اما در نهایت 1.5 درصد سقوط کرد. قیمت فلز زرد در معاملات آتی هم با 0.2 درصد رشد به 1804 دلار و 30 سنت رسید. ایلیا اسپیواک تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس در این باره گفت: «زمانی که چنین افزایشی در سوددهی اوراق قرضه رخ می‌دهد که موجب تضعیف جذابیت بازارهای امن می‌شود... چندان مایه تعجب نیست که قیمت طلا افت کند.» وی افزود، در اواخر سال 2021 انتظارات در مورد بالا رفتن نرخ بهره رو به افزایش بود اما نگرانی‌ها در مورد رشد تورم سریعتر از آن در حال تشدید شدن بود. بنابراین نرخ واقعی بهره پایین باقی ماند و موجب شد تا قیمت طلا اندکی تقویت شود. در حالی که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند فدرال رزرو در ماه مارس نرخ بهره را بالا ببرد، سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا روز دوشنبه به بالاترین رقم 6 هفته گذشته رسید. بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا می‌برد. سویه اومیکرون بسیار مسری‌تر از سویه‌های قبلی به نظر می‌رسد اما آمارها نشان می‌دهد که به اندازه سویه دلتا مرگبار نیست و همین موضوع سبب شده تا کشورهای مختلف اقدامات پیشگیرانه سهل گیرانه‌تری را اتخاذ نمایند.

    سقوط بیت‌کوین به کانال 46 هزار دلار 

قیمت بیت‌کوین در اولین روزهای سال جاری میلادی به روند نزولی خود ادامه داده و به کانال ۴۶هزار دلار سقوط کرده است. بیت‌کوین در سال 2021 یک سال پر فراز و نشیب را پشت‌سر گذاشت و قیمت آن از نزدیک به 60000 دلار در آوریل به حدود 30000 دلار در ژوئیه رسید و سپس در نوامبر به حدود 69000 دلار به‌ازای هر سکه به بالاترین رقم در تاریخ خود رسید. این ارز دیجیتال در سال 2021 نزدیک به 60 درصد رشد کرد و بسیار جلوتر از دارایی‌های سنتی بود اما این سال را زیر مرز 50 هزار دلار به پایان رساند و جمعه گذشته در حدود 47 هزار دلار معامله شد. در سال جاری میلادی نیز تاکنون به روند نزولی خود ادامه داده و کاهش 1درصدی داشته است. این رمزارز در ساعت 10:00 

روز دوشنبه به‌وقت گرینویچ نزدیک به 46,890 دلار معامله شد. این در حالی بود که نایب بوکله، رییس‌جمهور السالوادور، روز یکشنبه پیش‌بینی کرده بود که قیمت بیت‌کوین در سال جاری میلادی دو برابر خواهد شد و در بحبوحه پذیرش رسمی به عنوان یک ارز مستقل، به 100 هزار دلار خواهد رسید. در توییتی که وی روز یکشنبه منتشر کرد، بوکله چند پیش‌بینی هیجان‌انگیز را برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان بر اساس ارزش بازار ارایه کرد. السالوادور سال گذشته اولین کشوری بود که بیت‌کوین را به عنوان یک ارز قانونی و مستقل پذیرفت. او در توییتی نوشت که بیت‌کوین ممکن است سرانجام در سال 2022 به قیمت 100 هزار دلاری برسد که مدت‌هاست به‌دنبال آن بوده است، در حالی که فکر می‌کند دو کشور دیگر آن را به عنوان ارز قانونی اتخاذ خواهند کرد. علاوه بر این، بوکله نوشت که بیت‌کوین می‌تواند در انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده در ماه نوامبر به یک «مساله اصلی انتخاباتی» تبدیل شود. وی همچنین به یک «سورپرایز بزرگ» در کنفرانس ماه آوریل در میامی درباره بیت‌کوین اشاره کرد. رییس‌جمهور السالوادور پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ هزار دلار برسد. رییس‌جمهور السالوادور پیش‌بینی کرد که بیت کوین در سال ۲۰۲۲، در بازه پذیرش رسمی تا رسیدن به قیمت ۶ رقمی، یک انفجار خواهد داشت. نجیب بوکیله، رییس‌جمهور السالوادور، پیش بینی کرد که قیمت بیت کوین در سال جاری دو برابر خواهد شد و بعد از پذیرش رسمی به عنوان یک ارز مستقل، به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید. وی که کشورش سال گذشته اولین کشوری بود که بیت کوین را به عنوان ارز مستقل پذیرفت، چند پیش‌بینی هیجان‌انگیز را برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان بر اساس ارزش بازار ارایه کرد. او در توییتی نوشت که ممکن است بیت‌کوین در سال جاری به قیمت ۱۰۰ هزار دلار برسد.

 

ارسال نظر