ارسال طرح مالیات سوداگران ارز، طلا ، سکه و مسکن به مجلس

۱۴۰۰/۱۰/۰۹ - ۰۱:۵۴:۴۸
کد خبر: ۱۸۵۴۵۵
ارسال طرح مالیات سوداگران ارز، طلا ، سکه و مسکن به مجلس

سکه ۱۲ میلیون و ۹۶۰  هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

طرح مالیات سوداگران ارز، طلا، سکه و مسکن یکشنبه هفته آینده برای بررسی در صحن علنی ارسال می‌شود. مجتبی توانگر رییس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: با پیگیری رییس مجلس، از ابتدای این هفته، کمیسیون اقتصادی، بصورت دو شیفت بر طرح مالیات سوداگران ارز، طلا، سکه و مسکن (مالیات بر عایدی سرمایه) متمرکز شده، یکشنبه هفته آینده این طرح در نوبت بررسی به صحن علنی ارسال می‌شود. از موانع اصلی تولید، جذابیت و سوددهی بسیار بالای فعالیت‌های غیرتولیدی است. از آنجا که امکان انجام فعالیت‌های غیر مولد در بازارهایی چون ملک، خودرو، طلاو ارز بدون پرداخت مالیات و همراه با سود چند برابری نسبت به تولید وجود دارد، طبیعی است که نقدینگی به سمت تولید نرفته و رونق شکل نمی‌گیرد.

   کاهش قیمت طلا و سکه در بازار 

محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: با کاهش نرخ ارز، قیمت طلا و سکه هم کاهش یافته است.هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۰۷ دلار عرضه می‌شود و قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 وی با اشاره به کاهش حباب سکه تا ۳۶۰ هزار تومان گفت: هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۶۷ هزار تومان فروخته می‌شود.  فعالان بازار در مورد دلایل کاهش قیمت ارز نیز گفته‌اند که پیشرفت مذاکرات در وین و افزایش عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها و افزایش فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، عامل کاهش قیمت ارز بوده است.  جواد اوجی وزیر نفت در این زمینه گفت: از ابتدای سال تاکنون شرکت‌های پتروشیمی با وجود شرایط سخت و تحریم نزدیک ۹ میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند و برآورد می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۲ میلیارد دلار برسد. به جرأت می‌گویم این مقدار تنه به تنه درآمدهای حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی حرکت می‌کند. وزیر نفت به لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تدابیری اندیشیده است که قیمت خوراک ثابت باشد تا سرمایه‌گذار مطمئن باشد، امیدواریم لایحه تصویب شود و سرمایه‌گذارانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند آسوده‌خاطر باشند.

    تثبیت نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  برای ۱۴ روز متوالی 

روز چهارشنبه با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1806 دلار و دلار آزاد به قیمت 29650 تومان، قیمت سکه در حد روز قبل و معادل 12 میلیون و 960 هزار تومان باقی ماند. 

نرخ دلار (چهارشنبه، هشتم دی‌ماه) در صرافی‌های بانکی بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۴۷۴ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۷۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۸۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۲۲۶ تومان بود.

این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۵۲۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۹۹ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۸۵۴ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۶۲۲ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت و افت و خیز در این نرخ ادامه داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ این ماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است. 

    رشد اندک ۴۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت سکه (چهارشنبه، هشتم دی‌ماه) در بازار تهران با ۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۱۳ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۸۹ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۵۸۴ هزار تومان شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا با ۱۲ دلار کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۰۳ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دو هفته است که در میانه کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است. این عامل موجب شده قیمت انواع سکه و طلا در روزهای گذشته کاهشی باشد و در برخی روزها نیز رشد اندکی داشته است.

روز چهارشنبه قیمت هر اونس طلا با تغییری اندک به ۱۸۰۶ دلار و ۹ سنت رسید و در نزدیکی بالاترین رقم یک ماه اخیر که دیروز به ثبت رسیده بود باقی ماند.  در حالی که سوددهی اوراق قرضه کاهش یافته و موجب افزایش جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران گشته است، قیمت طلا بدون تغییر محسوس در محدوده بالای 1800 دلار باقی ماند. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با تغییری نامحسوس به 1806 دلار و 9 سنت رسید و در نزدیکی بالاترین رقم یک ماه اخیر که دیروز به ثبت رسیده بود باقی ماند. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه فوریه هم با 0.26 درصد کاهش به 1806 دلار و 20 سنت رسید.قیمت طلا که به دلار امریکا ارزش‌گذاری می‌شود به هرگونه نوسان ارزش پول ملی امریکا حساس است و تضعیف دلار سبب جذاب‌تر شدن فلز زرد برای خریدارانی می‌شود که با ارزهای غیردلاری خرید می‌کنند. سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا هم اندکی کاهش داشت و هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را پیین آورد. ارزش سهام در بازارهای آسیایی هم شاهد کاهش بود.

    ریزش بیت‌کوین ادامه‌دار خواهد بود؟

یک کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی گفت: پس از آنکه بیت‌کوین در عبور از سطح قیمتی ۵۲ هزار دلار ناموفق بود، دیشب در عرض تنها چند ساعت بیش از ۳۰۰۰ دلار ریزش کرد. اتریوم نیز چندان شب خوبی را سپری نکرد و حالا زیر ۴۰۰۰ دلار معامله می‌شود.احسان عاشوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در چند روز گذشته همه‌چیز برای بیت‌کوین خوب پیش می‌رفت، آهسته توانسته بود در شب کریسمس ۵۰ هزار دلار را رد کند و حتی تا ۵۲ هزار دلار هم بالا برود، اما این روزها خرس‌ها یا همان فروشنده‌های بازار قدرت بیشتری نسبت به گاوها یا همان خریداران دارند و توانستند بیت‌کوین را به زیر بکشند. البته به هر حال بیت‌کوین مقاومت کرد و از ۴۷ هزار دلار پایین‌تر نرفت. در حال حاضر بیت‌کوین در وضعیت ریکاوری است و نزدیک ۴۸ هزار دلار معامله می‌شود. اگر قیمت بیت‌کوین نتواند به بالاتر از ۴۹٫۲۰۰ برسد، احتمال دارد همچنان به روند نزولی خود ادامه دهد. با کاهش قیمت به کمتر از ۴۷٫۲۰۰ دلار باید منتظر حتی ریزش‌های بیشتر از سوی بیت‌کوین باشیم.

این کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی، با بیان اینکه آلت‌کوین‌ها هم چندان وضعیت خوبی ندارند، اغلب آنها در وضعیت قرمز به سر می‌برند، افزود: آلت‌کوین‌ها نیز برخلاف دیروز که سودهای قابل توجهی به سرمایه‌گذاران خود هدیه داده بودند، لباس قرمز به تن کرده‌اند. اتریوم روزهای زیادی بود که بالای ۴۰۰۰ دلار معامله می‌شد، اما طی ۲۴ ساعت گذشته با ریزش مواجه شد و حالا زیر خط ۴۰۰۰ دلار به سر می‌برد. عاشوری ادامه داد: با نگاهی کلی به بازار رمزارزها متوجه می‌شویم همچنان بیت‌کوین سردمدار این بازار است و با کوچک‌ترین نوسانی، قیمت تمام رمزارزها تکان می‌خورد. سولانا، کاردانو، ریپل، آولانچ، دوج‌کوین، شیبا اینو، ماتیک، لایت‌کوین و چین‌لینک هم طی یک روز گذشته، بین ۱ تا ۵ درصد افت قیمت داشته‌اند. رمزارز ترا با ۷.۵- درصد و پولکادات ۶- درصد ریزش، وضعیت بدتری نسبت به رمزارزهای برتر بازار دارند. ارزش بازار رمزارزها با کاهش ۷۰ میلیارد دلاری طی یک روز گذشته، به عدد ۲.۳ ترلیون دلار رسیده است.

 

ارسال نظر