بخشنامه‌ تسهیل صادرات به زودی ابلاغ می‌شود

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ - ۰۳:۰۳:۲۰
کد خبر: ۱۸۵۳۶۶
بخشنامه‌ تسهیل صادرات به زودی ابلاغ می‌شود

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی گفت: خریدار ارز می‌تواند بدون نیاز به حضور فیزیکی درخواست خود را همراه با مستندات لازم از طریق سامانه به صرافی‌های بانکی و غیربانکی ارسال کند و خرید خود را انجام دهد. پیش‌بینی می‌کنم وضعیت درآمد ارزی در سال آینده به مراتب بهتر از امسال خواهد بود. «علی صالح‌آبادی» افزود: انضباط خوبی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است و چشم‌انداز خوبی در حوزه صادرات غیرنفتی و نفتی داریم.انتظار داریم سال آینده وضعیت درآمد ارزی در بخش دولتی و غیردولتی بهتر از امسال باشد. با فرض اینکه شرایط موجود تداوم یابد، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و اگر که تحریم‌ها برداشته شود شرایط به مراتب بهتر خواهد شد.

  فروش ارز مسافرتی  و دانشجویی ساماندهی می‌شود

رییس کل بانک مرکزی درباره سوءاستفاده از ارز مسافرتی و دانشجویی، گفت: این حوزه دوباره ساماندهی خواهد شد و از کانون صرافان نیز خواستیم که مسائل و مشکلات خود را اعلام کنند، در روزهای آینده بخشنامه‌ای در تکمیل بخشنامه قبلی ابلاغ خواهیم کرد. وی درباره راه‌اندازی سامانه برخط ثبت درخواست‌های ارزی خرد متقاضیان، افزود: این سامانه ۲ ماه آینده راه‌اندازی می‌شود تا متقاضیان خرید ارز به صورت غیرحضوری درخواست خود را از طریق سامانه به صرافی‌های بانکی و غیربانکی ارسال کنند.متقاضیان باید در ابتدا به صورت الکترونیکی درخواست خود را ثبت کنند و خرید خود را انجام دهند، سپس می‌توانند با مراجعه به صرافی ارز خود را دریافت کنند.با راه‌اندازی سامانه تا دو ماه دیگر پرداخت ارز مسافری و دانشجویی ساماندهی خواهد شد که بدون نیاز به حضور فیزیکی و به صورت الکترونیکی خواهد بود. وی با بیان اینکه جلوی سوءاستفاده از سهمیه ارز مسافری و دانشجویی گرفته می‌شود، تصریح کرد: بر اساس سامانه جدیدی که قرار است راه‌اندازی شود، هر فردی که می‌خواهد ارز بخرد بدون نیاز به حضور فیزیکی می‌تواند درخواست خود را همراه با مستندات لازم از طریق سامانه به صرافی‌های بانکی و غیربانکی ارسال کند و خرید خود را انجام دهد و بعد از آن می‌تواند مراجعه و به صورت فیزیکی ارز خود را دریافت کند. همچنین در حال بررسی هستیم که حتی ارز را به حساب‌های فرد واریز کنیم تا خریدار بتواند در هر نقطه‌ای از کشور از شعب بانکی، ارز خود را تحویل بگیرد.قرار شده تا کمیته مشترکی بین بانک مرکزی وزارت صمت، گمرک و اتاق بازرگانی برای بررسی و حل مشکلات تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در حوزه پولی و مالی و تجاری تشکیل شود. وی با بیان اینکه وضعیت تامین ارز در ۹ ماهه امسال بیش از ۱۲ ماهه سال گذشته بود که بخشی از آن به دلیل وضعیت مطلوب بازگشت ارز حاصل از صادرات بود، خاطرنشان کرد: با انضباط خوبی که در بودجه سال آینده پیش بینی شده است و همچنین چشم‌اندازی که در حوزه صادرات غیرنفتی و نفتی داریم، پیش بینی بنده این است که وضعیت درآمدهای ارزی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی حتی با فرض تداوم وضعیت موجود و عدم لغو تحریم‌ها، بهتر از امسال خواهد بود.

    ابلاغ بخشنامه‌ای برای تسهیل صادرات به زودی

همچنین رییس کل بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه‌ای برای تسهیل صادرات و عملکرد صادرکنندگان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: دولت و بخش خصوصی جزیره جدا از هم نیستند و در کنار هم قرار داریم، اظهار کرد: ایجاد کمیته مشترک شامل همه دستگاه‌های دولتی مرتبط و بخش خصوصی ضروری است و از این ایده استقبال می‌کنیم. به این همکاری و تعامل خوشبین هستم و اعتقاد دارم سال آینده بهتر از امسال خواهد بود. صالح‌آبادی از ابلاغ بخشنامه‌ای برای تسهیل صادرات و عملکرد صادرکنندگان در آینده نزدیک خبر داد و گفت که این موضوع در جلسات با وزیر صمت تصمیم‌گیری شده که به زودی ابلاغ می‌شود.  رییس شورای پول و اعتبارخاطرنشان کرد: کارگروه مشترکی با وزیر صمت تشکیل دادیم و مرتب جلسه داریم که این تعامل با همکاری بخش خصوصی تداوم خواهد یافت.برگشت ارز صادراتی جزو اولویت‌های کشور است و حتی اگر تحریم هم برداشته شود بازگشت ارز حائز اهمیت خواهد بود اما مهم است که صادرکننده ضرر نکند و قیمت‌ خرید ارز از صادرکنندگان منطقی باشد. صالح‌آبادی با تاکید براینکه تحریم‌های خارجی را می‌توان پشت سر گذاشت اما مشکلات داخلی جزو موضوعات کلیدی است که جز با تعامل حل نمی‌شود، اظهار کرد: خوشبین هستیم که با همکاری بخش خصوصی به وضعیت مناسبی برسیم.

    نرخ ارز در سامانه نیما و بازار متشکل  نوسان چندانی نداشت

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته وضعیت ارزی بهتر بوده است، گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۶.۵ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم که این آمار در ۹ ماهه سال جاری سال جاری ۴۰ میلیارد دلار بوده است. صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه سال آینده بهتر از امسال خواهد شد، گفت: در ۹ ماهه امسال ۳۹ میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار ارز اعم از ارز نیما، ترجیحی و اشخاص تامین شد و این در حالی است که در سال گذشته ۳۶ میلیارد و ۴۸۲ میلیون دلار تأمین ارز به روش‌های مختلف ثبت شد،بخشی از این موضوع به بهبود بازگشت ارز صادراتی و عرضه مناسب ارز در سامانه نیما باز می‌گردد. خوشبختانه پتروشیمی‌ها عدد خوبی به سامانه نیما واریز کرده‌اند که نشان می‌دهد وضعیت صادرات شان بهبود یافته است.در سامانه نیما که صادرکنندگان عرضه ارزهای غیرنفتی را دارند ثبات خوبی داشتیم. نرخ ارز نوساناتی در این سامانه نداشته که این امر در بازار متشکل ارزی نیز همینطور است.صادرکنندگان مجاز هستند هر مقدار ارز برای رفع تعهد ارزی می‌خواهند در بازار متشکل عرضه کنند که نرخ متفاوتی هم نسبت به نیما دارد که طبیعی است. مکانیزم قیمتی در این بازار براساس عرضه و تقاضا است که البته در سامانه نیما نیز نرخ دستوری اعمال نمی‌شود و تابع عرضه و تقاضاست.

    اجرای آزمایشی  دستورالعمل زنجیره تامین

رییس کل بانک مرکزی از اجرای آزمایشی دستورالعمل زنجیره تأمین خبر داد و گفت: البته این موضوع هنوز نهایی نشده است و در این باره با چند بانک، وزارت صمت و اقتصاد مذاکراتی انجام شده تا این طرح را به صورت پایلوت اجرا کنیم. در همین باره تصمیم داریم با استفاده از نظرات بخش خصوصی کار را به اجرای نهایی برسانیم.در حال حاضر نیاز به نقدینگی از سیستم بانکی بالاست چون ما به صورت مجزا نگاه می‌کنیم اما در حالی که اگر این زنجیره اجرایی شود، تولیدکننده مواد اولیه را می‌خرد و با ضمانت بانک اوراقی را صادر می‌کند که بانک تضمین می‌کند و آن را در اختیار حلقه‌های بعدی قرار می‌دهد؛ این موضوع نیاز به نقدینگی را در واحدهای تولیدی کاهش می‌دهد. صالح‌آبادی افزود: استفاده از ابزارهای اعتباری به جای تمرکز بر پول در شاخص‌های کلان اقتصاد اثر مثبتی می‌گذارد. باید خلق نقدینگی قاعده‌مند شود بنابراین استفاده بیشتر از ابزارهای اعتباری مانند LC داخلی می‌تواند نیاز به نقدینگی را کم کند.

    هدایت بانک مرکزی  به سمت استقلال بیشتر

صالح‌آبادی با اشاره به انتشار آمارهای اقتصادی در زمان‌های منظم، اظهار کرد: یکی از ریشه‌های تورم سلطه سیاست‌های مالی بر نظام پولی است. در طول سالیان متمادی اقتصادمان نفتی بوده و سیاست مالی بر پولی غلبه داشته است که یکی از مشکلات اقتصاد ایران همین موضوع است. بودجه دولت‌ها همواره از محل نفت تأمین شده در حالی که در دنیا سیاست‌های مالی مستقل از پولی است و ناظر پولی به فکر آرامش اقتصاد کلان و پیش بینی پذیر کردن آن است و دولت از محل‌های دیگری بودجه خود را تأمین می‌کند.وقتی درآمدها نفتی باشد و بانک مرکزی ارز نفتی بخرد موجب افزایش پایه پولی و در نهایت تورم می‌شود بنابراین سعی می‌کنیم اتکا به درآمدهای نفتی را کم کنیم و بانک مرکزی را به سمت استقلال بیشتر هدایت کنیم.همچنین حل مشکل ناترازی بانک‌ها در دستور کار است که البته همکاری بانک‌ها را می‌طلبد. همچنین درباره حمایت از تولید، افزایش تسهیلات در بخش مولد کشور و ارایه دستورالعمل زنجیره تأمین نیز برنامه‌هایی در دستور کار داریم.

    معامله سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان 

قیمت ارز و طلا نیز همچنان روند با ثباتی را طی می‌کند و قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت زیر 30 هزار تومان رسیده و با نرخ 29800 تومان معامله شده است. اونس جهانی طلا 1808 دلار و سکه 12 میلیون و 980 هزار تومان به فروش می‌رسد.  نرخ دلار (یکشنبه، پنجم دی‌ماه) در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با ۱۰۱ تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۴۷۴ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۹۱۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۷۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۳۹ و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۱۶۲ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۴۶۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۴۴ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۵۶۴ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۳۵۲ تومان معامله شد. قیمت سکه نیز (یکشنبه، پنجم دی‌ماه) در بازار تهران با ۸۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید. ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۸۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۹۶ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۶۱۵ هزار تومان شد. همچنین قیمت اونس جهانی طلا بدون تغییر نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۰۹ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

 

ارسال نظر