رویداد

۱۴۰۰/۱۰/۰۲ - ۰۱:۱۶:۱۰
کد خبر: ۱۸۵۲۳۶

درخواست عضو کمیسیون اصل ۹۰ برای برکناری یک مدیر بانکی

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نظارت جدی‌تر بر روند انتخاب مدیران عالی بانک‌ها از رییس کل بانک مرکزی خواست در صلاحیت مدیرعامل یک بانک خصوصی تجدیدنظر شود. احسان ارکانی در نامه‌ای به علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی فهرستی از سفرهای متعدد مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی کشور به انگلستان و چند کشور اروپایی در سال‌های اخیر را ارایه و تصریح کرد: مستندات نشان می‌دهد به‌رغم اقدام بانک مرکزی دولت قبل در انتخاب مدیرعامل بانک با هدف انجام اقداماتی اصلاحی و زیربنایی، نه‌تنها ضوابط و اصول امنیتی رعایت نشده بلکه نشانه‌های اهتمام مدیریتی یعنی حضور تمام وقت و تلاش جدی برای رفع مشکلات هم به چشم نمی‌خورد. نماینده نیشابور در مجلس در بخش دیگری از نامه خود به رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اتمام دوره مدیرعاملی فعلی یک بانک خصوصی و ضرورت اتخاذ تصمیمات مقتضی جهت رعایت  منافع سپرده‌گذاران و سهامداران بانک خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در اسرع وقت ضمن تجدیدنظر در صلاحیت نامبرده و سایر مدیران ارشد بانکی که اقامت دایم یا تابعیت کشورهای دیگر به ویژه اروپایی و امریکایی را دارند، اجازه ادامه این روند خطرناک و مخاطره‌آمیز در زمینه حفاظت از اطلاعات پولی و بانکی کشور داده نشود.شایسته است در انتخاب هیات‌مدیره و مدیرعامل جدید بانک مذکور و سایر بانک‌های خصوصی که بانک مرکزی وظیفه تعیین هیات‌مدیره آنها را بر عهده گرفته، نظارت جدی‌تری در انجام اصلاحات اساسی و تلاش مستمر جهت بهبود شاخص‌های آنها اعمال شود. عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در بخش پایانی نامه خود به رییس کل بانک مرکزی خواستار بررسی و ارایه گزارش درباره نحوه احراز صلاحیت مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره این بانک‌ خصوصی شد.

تاخیر در اقساط بانکی مانع افتتاح حساب جاری می‌شود

درحالی که برخی متقاضیان افتتاح حساب با این مشکل مواجه شدند که به دلیل پرداخت نکردن قسط وام خود، در بانک دیگری موفق به افتتاح حساب نشده‌اند، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در این باره می‌گوید: در راستای بخشنامه بانک مرکزی بدهکاران بانکی نمی‌توانند نسبت به افتتاح حساب جاری اقدام کنند اما می‌توانند حساب سپرده داشته باشند.  یکی از متقاضیان افتتاح حساب در تماس با ایسنا اعلام کرده که به یکی از بانک‌های دولتی کشور مراجعه اما به دلیل تاخیر در پرداخت قسط یک وام در بانک دیگر، متصدی بانک از افتتاح حساب برای این مشتری خودداری و اعلام کرده که طبق بخشنامه بانک مرکزی افتتاح حساب برای بدهکاران به نظام بانکی ممنوع است.  متصدی بانک به این فرد گفته که ابتدا نسبت به پرداخت دو قسط پرداخت نشده خود در بانک اقدام کند، سپس برای افتتاح حساب اقدام کند. محمدرضا جمشیدی- دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این موضوع به بخشنامه بانک مرکزی در این زمینه مربوط است و طبق این بخشنامه کسانی که اقساط بانکی خود را به موقع پرداخت نکرده باشند، از افتتاح حساب محروم می‌شوند زیرا، آنها بدحسابی خود به بانک را نشان داده‌اند و برای پیشگیری از اینکه با افتتاح حسابی جدید، نسبت دریافت دسته چک و صدور آن اقدام کنند، بانک‌ها از ارایه این خدمت بانکی به این قبیل افراد منع می‌شوند.این افراد با افتتاح حساب جاری و کشیدن چک به سایر افراد موجب افزایش مطالبات معوق بانک‌ها شوند زیرا، بدحسابی آنها در پرداخت اقساط مشخص شده است‌. این افراد فقط می‌توانند حساب سپرده افتتاح کنند و از افتتاح حساب جاری محروم می‌شوند.

«کردبچه» سازمان برنامه و بودجه را ترک کرد

محمد کردبچه که از او به عنوان مغز متفکر بودجه‌ریزی یاد می‌شود، بعد از ۴۶ سال خدمت در نظام بودجه‌ریزی ایران، سازمان برنامه و بودجه را ترک کرده است. طی مدت اخیر زمزمه‌هایی درباره رفتن کردبچه از سازمانی که نزدیک به نیم قرن در آن فعالیت کرده بود شنیده می‌شد تا اینکه اعلام شد او از این سازمان رفته است.  محمد کردبچه در گفت‌وگویی با ایسنا، این موضوع را تایید و اظهار کرد که روز گذشته همزمان با ۳۰ آذر ماه از سازمان برنامه و بودجه رفته است. وی فعلا توضیحات بیشتری در رابطه با دلایل خروج خود از سازمان برنامه و بودجه ارایه نکرده است. محمد کردبچه در آبان ماه ۱۳۵۴ و بعد از اتمام تحصیلات خود در انگلیس، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آمد و به عنوان کارشناس در دفتر امور اقتصاد کلان مشغول به فعالیت شد و در ادامه به عنوان معاون دفتر اقتصاد کلان منصوب شده بود. کردبچه حدود ۲۴ سال در معاونت دفتر اقتصاد کلان مشغول به فعالیت بود و در فاصله سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ نیز مدیریت کل دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه را در اختیار داشت. اما بعد از آن به سمت مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد و در سال ۱۳۹۰ که وی بازنشسته شده بود به درخواست رییس وقت سازمان به عنوان مشاور همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

 

ارسال نظر