هشدار برای تکرار خاوری

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۲:۳۵:۱۶
کد خبر: ۱۸۵۱۲۵
هشدار برای تکرار خاوری

گروه بانک و بیمه | در روزهای اخیر، تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله جواد قدوسی کریمی، محمدرضا پورابراهیمی و احسان ارکانی نسبت به پرونده مدیرعامل مقیم لندن یک بانک خصوصی و عملکرد و رفت و آمد او و همچنین وضعیت سود و زیان این بانک و بسته شدن نماد آن، ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند. اینکه چه عاملی موجب شده که به صورت همزمان چند نماینده خواستار بررسی و رسیدگی به این موضوع شوند و چه عواملی موجب زیانده شدن این بانک بوده، پرسشی است که نیازمند پاسخ و بررسی است تا مشخص شود چگونه در این شرایط، عملکرد بانک‌های خصوصی موجب زیان شده است و از بین بانکی‌های دولتی وخصوصی زیانده چرا نام این بانک به تنهایی مطرح شده است؟ شایسته است که این نمایندگان و افراد دارای اطلاعات کافی در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.  جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس در توییتر نوشت: ‌مدیرعامل یک بانک خصوصی 20 سفر به ‎لندن و ۲۰ سفر به کشورهای دیگر اروپایی داشته؛ وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه سریعا جلوی خروج از کشور این مدیر بانکی را بگیرند تا اتفاقی مشابه پرونده فرار خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی تکرار نشود.

  وزارت اطلاعات فورا جلوی خروج و ادامه فعالیت مدیربانکی ساکن لندن را بگیرد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه خواست سریعا جلوی فعالیت و خروج از کشور مدیرعامل بانک خصوصی که دایما به انگلستان سفر می‌کند را بگیرند و مسوولان جدید بانک مرکزی نیز از ادامه فعالیت این مدیران نفوذی ممانعت کنند. جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در سال‌های اخیر به ویژه پس از امضای برجام، خطر نفوذ را به عنوان بزرگ‌ترین تهدیدات در حوزه‌های مختلف کشور مطرح کرده‌اند، گفت: طبیعتا عامل نفوذ، همواره یک فرد ایرانی است که در جایگاهی خاص قرار می‌گیرد.   ‌‌ وی با بیان اینکه یکی از مراکز مهمی که جریان نفوذ به دنبال سازماندهی نیروهای خود در آنجاست، بخش پولی و بانکی کشور است، اضافه کرد: دشمن به خوبی می‌داند چنانچه بانک‌های ما متزلزل بشود تبعات فراوانی در جامعه خواهد داشت و یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در بخش پولی و بانکی، همین خطر افراد دوتابعیتی و نفوذی است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بحث‌های مربوط به خطر افراد دوتابعیتی در بخش بانکی، از زمان فرار خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی به کانادا مورد توجه مردم و نمایندگان آنها در مجلس بوده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز مدیر دوتابعیتی یا مقیم غرب، در میان مسوولان بخش بانکی کشور وجود دارد، با تایید این موضوع گفت: بر اساس بررسی‌ها و مستندات، متاسفانه مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی و شناخته شده کشور در سال‌های اخیر حداقل 20 سفر مستقیم به لندن و 20 سفر دیگر به سایر کشورهای دیگر اروپایی داشته و حتی در انگلستان، شرکت به ثبت رسانده است.

کریمی قدوسی افزود: به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، به دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی تذکر و هشدار می‌دهم با توجه به این مستندات و شواهد، مراقب باشند این فرد یا امثال او، با کمک سفارت‌های اروپایی به ویژه انگلیس در تهران، به صورت ناگهانی کشور را ترک نکند و آنگاه، مجبور شویم سال‌ها از اینترپل بخواهیم او را به کشور بازگرداند.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در تحقیق و تفحص انجام شده توسط مجلس سابق، بیش از 100 نفر دو تابعیتی در بخش‌های مختلف شناسایی شدند که نشان می‌دهد باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخلاف دولت گذشته که صرفا یک نهاد امنیتی گزارشات مربوط به افراد دوتابعیتی را در اختیار مجلس قرار می‌داد، گفت: خوشبختانه دستگاه‌های امنیتی در دولت جدید، همکاری جدی با مجلس دارند چراکه مردم، دیگر ما را نمی‌بخشند اگر یک مدیر بانک دوتابعیتی، مجددا از کشور فرار کند و موضوع خاوری تکرار شود. کریمی قدوسی در پایان از سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه خواست سریعا جلوی خروج این فرد و دیگر افراد دوتابعیتی حاضر در بخش‌های پولی و بانکی را گرفته و با کمک مسوولان جدید بانک مرکزی، از ادامه فعالیت این مدیران نفوذی ممانعت کنند چراکه مردم و نمایندگان مجلس هم به‌شدت پیگیر و پشتیبان این برخورد هستند.

  ارکانی: اجازه تکرار فرار خاوری مدیرعامل مقیم لندن یک بانک خصوصی را نمی‌دهیم

ارکانی گفت: ضرورت دارد نهاد‌های نظارتی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موضوع انتصاب فردی مشکوک را مورد توجه قرار دهند و در بررسی صلاحیت این فرد برای تصدی مسوولیت‌های مهم بانکی تجدیدنظر صورت پذیرد و اجازه تکرار تجربه تلخ فرار محمود خاوری داده نشود. احسان ارکانی عضو هیات تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: درحالی که تبعات فرار محمود خاوری به کانادا کماکان گریبانگیر افکار عمومی است، متاسفانه اخبار و اسناد منتشرشده حاکی از سکونت خانواده مدیرعامل یک بانک خصوصی در انگلیس و سفر‌های متعدد این مدیر بانکی به لندن است. وی افزود: جای سوال جدی وجود دارد که چگونه چنین فردی صلاحیت در اختیار داشتن اطلاعات و مدیرعامل بانکی با میلیون‌ها سپرده‌گذار را دارد و ضرورت دارد که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توضیح دهند چگونه صلاحیت این مدیر بانکی را تایید کرده‌اند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سفر‌های متعدد این فرد به انگلیس طی 2 سال گذشته مشکوک است، گفت: زیان انباشته بالای بانک تحت مدیریت این فرد در دو سال اخیر و تعلیق نماد بورسی این بانک به علت عدم شفاف‌سازی طی ماه‌های گذشته تنها بخشی از عملکرد مدیرعامل لندن‌نشین در طول دوران مدیریتش است. ارکانی در پایان تأکید کرد: ضرورت دارد نهاد‌های نظارتی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این موضوع را مورد توجه قرار دهند و در بررسی صلاحیت این فرد برای تصدی مسوولیت‌های مهم بانکی تجدیدنظر صورت پذیرد و اجازه تکرار تجربه تلخ فرار محمود خاوری داده نشود. عضو هیات تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس گفت: متأسفانه اخبار و اسناد منتشرشده حاکی از سکونت خانواده مدیرعامل یک بانک خصوصی در انگلیس و سفرهای متعدد این مدیر بانکی به لندن است. «احسان ارکانی» عضو هیات تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در حالی که تبعات فرار «محمود خاوری» به کانادا کماکان گریبان‌گیر افکار عمومی است، متأسفانه اخبار و اسناد منتشرشده حاکی از سکونت خانواده مدیرعامل یک بانک خصوصی در انگلیس و سفرهای متعدد این مدیر بانکی به لندن است.

  پورابراهیمی: دستگاه‌های نظارتی به موضوع مدیران دو تابعیتی در برخی بانک‌ها ورود کنند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دستگاه‌های نظارتی باید پس از بررسی بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های بانک مرکزی اعلام کنند که حضور برخی افراد دو‌تابعیتی در راس برخی بانک‌های کشور خلاف است یا نقص قانونی در این زمینه وجود دارد. محمدرضا پور‌ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره حضور برخی افراد دو‌تابعیتی در نظام بانکی کشور، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند و مانع از فعالیت اینگونه افراد در اینگونه مشاغل حساس در کشور شوند. وی با بیان اینکه باید اطمینان‌بخشی از عدم وجود مدیران دو‌تابعیتی در نظام اقتصادی کشور شکل بگیرد، ادامه داد: این موضوع به جایگاه نظام اقتصادی و بانکی کشور کمک می‌کند. نماینده کرمان در مجلس با تاکید بر اینکه اظهارنظر درباره اینکه فردی دو تابعیتی بودنش خلاف ضوابط و مقررات است را باید دستگاه‌های نظارتی مشخص کنند، افزود: دستگاه نظارتی باید پس از بررسی بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های بانک مرکزی اعلام کنند که حضور برخی افراد دوتابعیتی در راس برخی بانک‌های کشور خلاف است یا نقص قانونی در این زمینه وجود دارد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه اگر دستگاه‌های نظارتی به مجلس گزارشی درباره افراد دو‌تابعیتی ارایه کند قطعا به آن ورود می‌کنیم، اظهار داشت: حتی‌الامکان نباید از مدیران دو تابعیتی به ویژه در بخش اقتصادی کشور استفاده کرد چون ممکن است در آینده این موضوع به ضرر کشور شود.

 

ارسال نظر