اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۰۱:۲۱:۴۶
کد خبر: ۱۸۵۱۰۴

اجازه فرار مدیرعامل بانک لندن‌نشین را نمی‌دهیم

عضو هیات تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که قوه مقننه و دستگاه‌های مسوول اجازه نخواهند داد فرار مدیرعامل بانک لندن‌نشین شبیه خاوری تکرار شود.

«احسان ارکانی» روز شنبه با اشاره به تبعات فرار «محمود خاوری» ‌مدیرعامل اسبق بانک ملی به کانادا که کماکان گریبانگیر افکار عمومی است به خبرنگاران گفت: متاسفانه اخبار و اسناد منتشرشده حاکی از سکونت خانواده مدیرعامل یک بانک خصوصی در انگلیس و سفرهای متعدد وی به لندن است.

عضو هیات تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی افزود: جای سوال جدی وجود دارد که چگونه چنین فردی صلاحیت در اختیار داشتن اطلاعات را دارد و مدیرعامل بانکی با میلیون‌ها سپرده‌گذار است و باید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توضیح دهند چگونه صلاحیت این مدیر بانکی تایید شده است.

ارکانی با بیان اینکه سفرهای متعدد این فرد به انگلیس در ۲ سال گذشته مشکوک است، گفت: زیان انباشته بالای بانک تحت مدیریت این فرد در دو سال اخیر و تعلیق نماد بورسی این بانک به علت عدم شفاف‌سازی طی ماه‌های گذشته تنها بخشی از عملکرد مدیرعامل لندن‌نشین در طول دوران مدیریتش است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: ضرورت دارد نهادهای نظارتی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این موضوع را مورد توجه قرار دهند و در بررسی صلاحیت این فرد برای تصدی مسوولیت‌های مهم بانکی تجدیدنظر صورت پذیرد. البته مجلس و دستگاه‌های مسوول اجازه نخواهند داد تجربه تلخ فرار «محمود خاوری» تکرار شود.

«محمود خاوری» مدیرعامل اسبق بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در مهر ۱۳۹۰ به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت.

بازگشت 22.4 میلیارد دلار در 9 ماه  

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: در هشت ماه نخست سال جاری بیش از ۶۳ میلیارد دلار سهم تجارت خارجی کشور بوده است.

مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی از آمار جدید تجارت خارجی کشور در هشت ماهه نخست سال خبر داد و افزود: در این مدت طبق اعلام گمرک، بیش از ۶۳ میلیارد دلار سهم تجارت خارجی کشور بوده که از این میزان، ۳۳ میلیارد دلار (بیش از ۵۰ درصد) با کشورهای همسایه بوده است. این رقم، ۴۵ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

به گفته قمری وفا، طبق آمارهای بانک مرکزی، بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نیز در نه ماه گذشته در سامانه نیما معادل ۲۲.۴ میلیارد دلار است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین در سال جاری عرضه ارز در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل بیست و یک میلیارد دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

توافق بانک مرکزی و صمت  و واردات اعتباری در سامانه نیما

بانک مرکزی و وزارت صمت دو موضوع «واردات اعتباری در سامانه نیما» و «رفع محدودیت کالاهای وارداتی در رویه واردات در مقابل صادرات خود» را به تصویب رساندند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، کارگروه مشترک و عملیاتی وزارت صمت و بانک مرکزی به منظور هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری کشور و هدایت ارز حاصل از صادرات به سمت چرخه تجاری و تولیدی کشور تشکیل شد.

افزایش صادرات غیرنفتی و تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور، تامین ارز کالاهای وارداتی با توجه به درآمدهای ارزی کشور و همچنین اصلاح فرآیندهای تجاری به منظور تسهیل رویه‌های مربوطه از اهداف تشکیل این کارگروه مشترک است.

بانک مرکزی و وزارت صمت در اولین گام و به منظور تحقق اهداف اشاره شده در این کارگروه، دو موضوع «واردات اعتباری در سامانه نیما» و «رفع محدودیت کالاهای وارداتی در رویه واردات در مقابل صادرات خود» را به تصویب رساندند.

بر این اساس، تولیدکنندگان به منظور واردات می‌توانند گواهی تخصیص ارز دریافت کنند.

همچنین محدودیت در کالاهای وارداتی مجاز برای صادرکنندگان از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود برداشته خواهد شد.دکتر فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین دکتر صالح‌آبادی رییس‌کل بانک مرکزی نیز در نخستین جلسه این کارگروه مشترک ضمن تاکید بر تسهیل رویه‌های مربوط به صادرات غیر نفتی و تشویق به هدایت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه تجاری و تولیدی کشور، از برگزاری هفتگی کارگروه مشترک و عملیاتی به منظور هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری کشور تاکید کردند.  دو طرف در این نشست همچنین بر حمایت از واردکنندگان کالاهای خرد نیز تاکید کردند و تشکیل این کارگروه را موجب بهبود شرایط صادرات و تسهیل روند تجارت خارجی کشور ارزیابی کردند.

 

ارسال نظر