دسترسی مستقیم ۳۰ درصد روستایی‌ها به خدمات بانکی

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ - ۰۰:۲۷:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۹۵۰

به گفته مدیرعامل پست‌بانک ایران، از ۲۱ میلیون جمعیت روستایی ایران هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم به خدمات بانکی دسترسی دارند و برای ۹۰۰۰ نفر در باجه‌های بانکی روستایی در بخش خصوصی ایجاد اشتغال شده‌ است. به گزارش ایسنا به نقل از پست‌بانک ایران، بهزاد شیری در نشستی به مناسبت بیست و ششمین سالگرد آغاز به کار این بانک با اشاره به اینکه پست‌بانک ایران، دو وظیفه مهم حاکمیتی را بر عهده دارد، گفت: نخست اینکه پست‌بانک ایران بانک تخصصی و توسعه‌ای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و دوم وظیفه دارد در مناطق روستایی و کمتر برخوردار خدمات بانکی و مالی ارایه دهد و بر این اساس از سال ۱۳۹۷ تا پایان آبان‌ماه گذشته بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات، به فعالان حوزه ارتباطات اعطا کرده است و در همین مدت و با هدف اشتغال‌زایی در مناطق روستایی، بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان حوزه روستایی کشور پرداخت شده است. وی با بیان اینکه کل منابع بانک از سال ۱۳۹۷ تا پایان آبان‌ امسال با رشد ۲۴۲ درصدی به ۳۵۹ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در همین مدت، مانده تسهیلات از ۹۰ هزار میلیارد ریال به ۳۰۹ هزار میلیارد ریال رشد کرده است که جهش ۲۴۳ درصدی را نشان می‌دهد و تمام این تسهیلات را به بخش مولد و تولیدی پرداخت کرده‌ایم. شیری با تاکید بر رعایت بهداشت اعتباری برای پرداخت تسهیلات در بانک گفت: با اعتبار سنجی دقیق، نسبت روند مطالبات معوق به تسهیلات روندی نزولی را طی کرده و به منفی ۷۲ درصد در پایان آبان گذشته رسیده است که در صنعت بانکی کشور بی‌نظیر است، زیرا متوسط این رقم در سایر بانک‌ها بالای ۱۰ درصد است.

مدیرعامل پست‌بانک ایران با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، ادامه داد: در این شرایط نیز بانک علیرغم تحریم‌های ظالمانه، رشد ۱۴۱ درصدی تعداد حوالجات ارزی و رشد ۵۰ درصدی مبلغ حوالجات را از سال ۱۳۹۷ تا پایان ماه گذشته تجربه کرده است.

   کاهش ۴۴  درصدی قیمت تمام شده پول

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قیمت تمام شده پول از سال ۱۳۹۷ تاکنون کاهش محسوسی در این بانک داشته است، تصریح کرد: در ۳۲ ماه گذشته پست‌بانک ایران توانسته قیمت تمام شده پول را ۴۴ درصد کاهش دهد و از رقم ۲۴.۱ به ۱۳.۴ درصد برسد. مدیرعامل پست‌بانک با بیان اینکه ۲۳.۸ درصد سهام بانک در قالب سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار شده است، گفت: بزرگ‌ترین سهام‌دار پست‌بانک با ۵۱ درصد دولت و ۲۵.۲ درصد سایر اشخاص حقیقی و حقوقی هستند.

     رشد هزار درصدی قیمت سهام پست‌بانک

وی در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر اینکه پست‌بانک ایران باید به بخش خصوصی ذینفع خود نیز توجه داشته باشد، افزود: از سال ۱۳۹۷ تا پایان آبان‌ امسال قیمت شاخص بانکی در بازار سهام به‌طور متوسط ۵۴۴ درصد رشد داشته است ولی قیمت هر سهم این بانک بیش از یک هزار درصد رشد داشته و به رقم ۱۹ هزار و ۵۶۰ ریال رسیده است.

شیری با اشاره به اینکه پست‌بانک ایران توانسته است علاوه بر ایجاد سود برای سهام‌دار بخش خصوصی، اهداف دولت برای توسعه خدمات اجتماعی در قالب ایجاد اشتغال مستقیم بخش خصوصی را نیز انجام دهد، ادامه داد: به ازای هر ۱۰۰ کارمند پست‌بانک ایران، برای ۲۷۵ نفر با توسعه باجه‌های بانکی روستایی در بخش خصوصی اشتغال ایجاد شده است که درآمد پایدار دارند. نقاط ارتباطی ما با جامعه بسیار زیاد است؛ به صورتی که به جز ۴۰۳ شعبه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، در بیش از ۵۷۴۰ باجه بانکی روستایی که یک بانک تمام عیار در روستاها هستند به مردم خدمات کامل بانکی ارایه می‌کنیم. شیری ادامه داد: شاغلین باجه‌های بانکی روستایی که از معتمدین محلی انتخاب می‌شوند، به‌طور کامل از بخش خصوصی هستند و درآمد قابل توجهی نیز از ارایه خدمات دارند و متوسط فاصله آنها با شعبه اصلی به‌طور متوسط ۲۷ کیلومتر است و هر شعبه نیز ۲۰تا ۲۵ باجه بانکی روستایی را تحت پوشش قرار داده است.

    سودآوری هشت ماهه امسال  معادل کل سال گذشته

وی با بیان اینکه پست‌بانک ایران امروز توانسته است زیان ۴۳۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۷ را که از سرمایه ثبتی بانک بیشتر بوده است را به سود ۷۴۱۷ میلیارد ریالی در سال گذشته تبدیل کند، خاطرنشان کرد: پست‌بانک ایران طی هشت ماه گذشته به اندازه کل سال ۱۳۹۹ سودآوری داشته است.

وی با اشاره به اینکه شش درصد خودپردازهای صنعت بانکداری کشور در اختیار پست‌بانک ایران است، افزود: ۸۶ درصد خودپردازهای بانک در روستاها فعال هستند و وظیفه ما این است که این ابزارهای پرداخت همیشه فعال باشند که هم‌اکنون این دستگاه‌ها، تنها ۴۴ ساعت در پایان آبان‌ماه از سرویس دهی خارج بوده‌اند.

    دسترسی مستقیم ۳۰  درصد روستایی‌ها  به خدمات بانکی

شیری در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به آثار اجتماعی و اقتصادی حضور پست‌بانک ایران در روستاها تصریح کرد: از ۲۱ میلیون جمعیت روستایی کشور هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم به خدمات بانکی دسترسی دارند و برای ۹۰۰۰ نفر در باجه‌های بانکی روستایی در بخش خصوصی ایجاد اشتغال شده‌ است.

مدیرعامل پست‌بانک ایران با تاکید بر ارایه خدمات با ابزارهای نوین بانکی در حوزه روستایی گفت: پست‌بانک با ۲۷۹۴ دستگاه خودپرداز، ۵۵۶۸ دستگاه پایانه شعب و ۸۱ هزار و ۳۸۰ دستگاه پایانه فروش در روستاها حضور دارد.

وی یکی از وظایف پست‌بانک ایران را ایفای مسوولیت‌های‌ اجتماعی در کشور اعلام کرد و افزود: پرداخت سود سهام عدالت ۲.۵ میلیون خانوار روستایی، امهال ۲۳ هزار تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده، پرداخت یارانه ۱.۴ میلیون خانوار روستایی، حمایت از ۸۱ نخبه پذیرفته شده روستایی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و حمایت از مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو بخشی از فعالیت‌های پست‌بانک ایران در این حوزه است.

شیری با اشاره به اینکه تمام خدمات بانکی به صورت کامل در روستاها ارایه می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که پست‌بانک ایران را از سایر بانک‌ها متمایز می‌کند، بانکداری عاملی است که بانک‌ها و موسسات خدماتی می‌توانند با انعقاد تفاهم‌نامه از زیرساخت‌های بانک در روستاها برای ارایه خدمات خود بهره‌برداری کنند و در حال حاضر با امضای تفاهم‌نامه با بانک دی، مشتریان این بانک می‌توانند از خدمات بانک خود در شعب و باجه‌های بانکی روستایی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پست‌بانک ایران برنامه راهبردی بانک را با رویکرد استقرار بانکداری دیجیتال تا افق ۱۴۰۳ تدوین کرده است که جایگاه پست‌بانک ایران در عرصه سودآوری و سهم بانک از صنعت بانکی، سپرده‌ها، خدمات بانکی، تسهیلات، بانکداری دیجیتال و برنامه‌های اجرایی مشخص شده است، افزود: ۶۶ پروژه عملیاتی را برای سال ۱۴۰۰ تعریف کرده‌ایم که هر ماه اجرای آنها را در سراسر کشور دنبال می‌کنیم.

شیری با تاکید بر دستاوردهای پست‌بانک ایران طی سال گذشته گفت: در ارزیابی سال ۱۳۹۹ که بر مبنای شاخص‌های عملکردی اختصاصی و عمومی سال ۱۳۹۸ بود، توانستیم به عنوان برترین بانک دولتی در جشنواره شهید رجایی معرفی شویم. با ارزیابی نشریه The Banker در بین بیش از ۴۰۰ بانک و موسسه جهان اسلام در سال ۱۳۹۸ جزو ۱۰ بانک برتر شناخته شده‌ایم و در ارزیابی سال ۱۳۹۹، در دو شاخص عمومی و اختصاصی جشنواره شهید رجایی در بین سازمان‌های زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری رتبه برتر را کسب کرده‌ایم. در حاشیه این مراسم از نمایشگاه دستاوردهای پست‌بانک با رویکرد ۱۰ اقدام مهم بانک همزمان با ۱۰۰ روز اول دولت سیزدهم رونمایی شد.

 

ارسال نظر