رشد آرام قیمت سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۰۲:۴۳:۲۱
کد خبر: ۱۸۴۶۰۶
رشد آرام قیمت سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری |

روز چهارشنبه 10 آذر 1400، نرخ ارز در بازار تقریبا ثابت ماند و قیمت دلار 29 هزار و 200 تومان، قیمت یورو 33 هزار تومان و درهم امارات 8 هزار تومان اعلام شد. همچنین با توجه به نرخ صرافی دلار که ۲۶ هزار و ۶۱۷ تومان اعلام شده، باتوجه به اعلام مقررات جدید و فروش ارز با مدارک مسافرتی، به جای روش قبلی که با هر کد ملی ارایه می‌شد، عملا فاصله دو نرخ دلار آزاد و صرافی افزایش یافته و به 2600 تومان رسیده است.  نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، دهم آذرماه) با ۱۰۴ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۶۱۷ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۱۰۱ تومان کاهش، برابر با ۳۰ هزار و ۶۵۲ تومان بود. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۹۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۴۵ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۲۹۱ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۴۱۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۶۷۷ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۷۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۵۳۹ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود، البته برای چند روزی نیز در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت. قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۷ هزار تومان نوسان داشته است، اما از ابتدای هفته قیمت‌ها سیر نزولی آرامی داشت به‌طوری که به کانال ۲۶ هزار تومان عقبگرد داشت.  قیمت سکه (چهارشنبه، دهم آذرماه) در بازار تهران با ۷۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۶۲ هزار تومان شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا در مقایسه با روز گذشته ۱۰ دلار کاهش داشت و به بهای یک‌هزار و ۷۸۱ دلار و ۶۴ سنت ارزش‌گذاری شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز گذشته ۱۰۴ تومان افزایش داشت، همچنین اونس جهانی طلا نیز ۱۰ دلار کاهش یافت. براین اساس قیمت انواع سکه تحت تاثیر رشد اندک بهای دلار افزایش یافت. 

    وضعیت فروش ارز مسافرتی

با توجه به اینکه هر شخص حقیقی می‌تواند تا سقف ۲۲۰۰ یورو و ۲۴۰۰ دلار از صرافی‌ها بخرد، گزارش میدانی از وضعیت فروش ارز مسافرتی در بازار حاکی از حضور متقاضیان واقعی برای این ارز و کمرنگ شدن حضور دلالان نسبت به هفته‌های پیش است. هر شخص حقیقی در یک سال شمسی می‌تواند تا سقف ۲۲۰۰ یورو و ۲۴۰۰ دلار از صرافی‌های مجاز بانک مرکزی خریداری کند. البته تا پیش از این، افراد می‌توانستند با تحویل کارت ملی خود این تعداد ارز دریافت کنند اما اکنون شرایط و مدارک تخصیص ارز سهمیه‌ای تغییر کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی به صرافی‌ها روند تخصیص ارز به‌صورت اسکناس برای مصارف خدماتی ۲۵ گانه چون ارز مسافرتی، دانشجویی و ... مبتنی بر اخذ مدارک و مستندات اعلامی صورت می‌گیرد تا در راستای قانون مبارزه با پولشویی، احراز هویت و شناسایی مراجعان و متقاضیان واقعی محقق شود. در این زمینه، گزارش میدانی ایسنا از وضعیت فروش ارز مسافرتی در بازار ارز حاکی از آن است که صرافی‌های مجاز بانکی که ارز مسافرتی می‌فروشند، شرایط و مدارک تخصیص ارز مسافرتی و سایر ۲۵ خدمت ارزی را روی درب صرافی خود برای اطلاع و آماده کردن این مدارک توسط متقاضیان نصب کرده‌اند تا ابتدا از متقاضیان این مدارک را دریافت کنند و سپس زمان دریافت ارز به‌ آنها اعلام شود که اکثر صرافی‌ها زمان تحویل ارز را ساعت 30: 11 به بعد اعلام می‌کنند. ضمن اینکه مشاهدات بیانگر این است که عمده متقاضیان ارز مسافرتی متقاضیان واقعی هستند و حضور دلالان در این زمینه مقداری کمرنگ شده است. عمده مدارکی که صرافی‌ها از متقاضیان برای دریافت ارز مسافرتی می‌خواهند شامل مواردی چون پاسپورت، ویزا (برای کشورهای شامل دریافت ویزا)، عوارض خروج، اصل بلیت مهر شده توسط آژانس، کارت ملی جدید هوشمند، خط موبایل به نام شخص متقاضی، کارت بانکی به نام شخص خریدار، نشانی کامل کد پستی ۱۰ رقمی متقاضی می‌شود. البته، یکی از شرایط مهم صرافی‌ها برای تخصیص ارز مسافرتی حضور شخص خریدار است، زیرا طبق گفته صراف‌ها به هیچ عنوان نمی‌توان با در دست داشتن مدارک فرد دیگری ارز خریداری کرد. همچنین، یکی از مدارکی که صرافی‌ها از متقاضیان ارز مسافرتی می‌خواهند، کارت بانکی به نام شخص خریدار است که براساس اعلام صراف‌ها باید مشخصات آن شخص روی کارت بانکی خوانا باشد و از آنجا که با هر کارت بانکی نهایتا می‌توان در یک روز ۵۰ میلیون تومان پوز کشید؛ بنابراین برای خرید سقف ارز مسافرتی به دو کارت بانکی به نام خریدار نیاز است. گفتنی است که در بین صرافی‌هایی که ارز مسافرتی می‌دهند، شرایط و مدارک درخواستی مقداری متفاوت است و برخی از آنها سخت‌گیری بیشتری در این زمینه دارند. از سوی دیگر، نکته مهمی که در روند تخصیص ارز مسافرتی در بازار ارز مشاهده شد، این است که برخی از صرافی‌ها فقط یورو بدین منظور می‌فروختند و دلار برای ارز مسافرتی نمی‌دادند.

     رشد عرضه در سامانه نیما و بازار متشکل عامل کاهش نرخ ارز

معصومه آقا پور علیشاهی عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از عوامل کاهش نرخ ارز عرضه مطلوب دلار در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی با بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بود. معصومه آقاپورعلیشاهی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درخصوص روند کاهشی نرخ ارز در کشور گفت: یکی از عوامل کاهش نرخ ارز عرضه مطلوب دلار در سامانه نیما و بازار متشکل با بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بود. از طرف دیگر امید این مساله وجود دارد که مذاکرات اخیری که در حال انجام است، مقدماتی فراهم‌ آورد تا گام‌های مثبتی درخصوص رفع تحریم و پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور به وجود آورد. وی در ادامه اضافه کرد: مساله اشاره شده در بالا باعث می‌شود خریداران ارز کمی با احتیاط عمل کنند و در واقع تقاضا برای سفته‌بازی کاهش یابد و یک آرامش نسبی در بازار ایجاد شود. انشاالله در روزهای آینده درباره ارز خبرهای خوشی شنیده شود تا همراه با رفع تحریم‌های ظالمانه و گشایش در بخش تجارت خارجی شرایط بسیار خوبی را ار این بابت و تولید ناخالص داخلی شاهد باشیم زیرا شرایط اقتصادی برای مردم بسیار سخت شده و به گشایش در این زمینه نیاز است. این عضو سابق کمیسیون اقتصادی در مجلس یادآور شد: بانک مرکزی بخشنامه‎ای را در روز شنبه جهت ساماندهی بازار ارز منتشر کرد، ولی در حال حاضر ارزیابی زیادی درباره آن نمی‌توان کرد و به یک زمان حداقلی ۶ ماهه برای اظهارنظر در این زمینه نیاز است زیرا شاید به دام قضاوت زودهنگام بیفتیم، ولی آنچه مسلم است تمام مسوولان دغدغه‌مند هستند و حتی افراد خارج از دولت تلاش می‌کنند که برای حل مشکلات کشور متحد باشند زیرا اکنون زمان نقدکردن و دعواهای سیاسی نیست. همه باید با وحدت و حل مشکلات معیشتی و اقتصاد به کمک آیند. هر زمان که کشور به شرایط ثابت خود برگشت، آنهم نه برای ایجاد تفرقه بلکه جهت به وجود آوردن یک هم‌اندیشی در کنار یکدیگر باید گوش شنوا برای شنیدن حرف‌های یکدیگر داشته باشیم تا از بین تفاوت‌ها بهترین راه‌حل انتخاب شود. آقاپورعالیشاهی درخصوص ادامه یافتن کاهش نرخ ارز بیان کرد: برای ادامه کاهش نرخ ارز باید تخصیص بهینه منابع مورد توجه قرار گیرد. به این معنا که چگونگی هزینه شدن ارز وارد شده و لمس فواید این آزاد سازی بسیار مهم است و این ممکن نخواهد بود به غیر از اینکه افراد متخصص و با تجربه مورد استفاده قرار گیرند، زیرا دیگر وقت آزمون و خطا گذشته است و ادامه روند گذشته به هیچ‌وجه صلاح نیست.

     سقوط دوباره ارزش لیر ترکیه

تصمیم فدرال رزرو امریکا برای تکمیل زودتر از حد انتظار طرح کاهش خرید سرمایه، ارزش لیر ترکیه را ۴.۷ درصد پایین آورد. به‌گزارش بلومبرگ، تصمیم‌گیری‌های جدید فدرال‌رزرو امریکا ارزش لیر ترکیه را دوباره به پایین‌ترین رقم رساند. پس‌از اینکه جروم پاول، رییس فدرال‌رزرو امریکا اعلام کرد طرح کاهش خرید سرمایه توسط بانک مرکزی این کشور را چند ماه زودتر از انتظار تکمیل می‌کند، ارزش لیر ترکیه 4.7 درصد کاهش یافت و به 13.4541 در برابر دلار امریکا رسید. لیر که هفته پیش به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در طول تاریخ معاصر خود رسید؛ تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۱۳.۷ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۸.۱۴ درصد افزایش به ۱۳.۷۳۱ لیر رسید.در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۵.۵۵۳ لیر و هر پوند معادل ۱۸.۲۵۱ لیر اعلام شد.

    واکنش منفی دلار  به سخنان رییس بانک مرکزی امریکا

احتمال تغییر رویکرد بانک مرکزی امریکا در تزریق دلار به بازار باعث عقبگرد اسکناس سبز شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۴۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۵.۹۰۰ واحد بسته شد. به گزارش بلومبرگ، سخنان رییس بانک مرکزی امریکا سیگنال مهمی را به بازار ارز فرستاده که این نهاد در حال پایان دادن به رویکرد قبل خود است. جروم پاول که احتمالا در چهار سال آینده نیز عهده‌دار هدایت فدرال رزرو خواهد بود با بیان اینکه فشار تورمی به مرحله‌ای رسیده که نیازمند یک پاسخ درخور است گفت بانک مرکزی برای مقابله با تورم احتمالا زودتر از موعد به سیاست انبساطی خود خاتمه خواهد داد. وی به نمایندگان سنا گفت موضوع تغییر سیاست‌ها در ماه دسامبر بررسی خواهد شد. قیمت هر اونس طلا نیز با ۰.۲۷ درصد رشد به ۱۷۷۹ دلار و ۳۹ سنت رسید که تنها ۶ دلار با پایین‌ترین رقم ثبت شده از ۴ نوامبر تاکنون در روز سه شنبه فاصله داشت.

    افزایش ۹۰۰ درصدی ارزش ارز مجازی  اومیکرون با کشف کرونای جدید

ارزش ارز مجازی اومیکرون به خاطر هم‌نامی با نوع جدید ویروس کرونا، بیش‌از ۹۰۰ درصد از روز شنبه افزایش یافته و به بالاترین رقم یعنی ۶۸۹ دلار رسیده‌ است.  ارز مجازی نسبتاً جدید اومیکرون که همنام نوع جدید ویروس کروناست، اخیراً افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته‌ و عملکرد آن از ارزهای مجازی بزرگ دنیا مانند بیت کوین و اتریوم بهتر بوده‌ است.

 

ارسال نظر