منابع ارزی و ریالی دولت در حال افزایش است

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۰:۳۱:۳۳
کد خبر: ۱۸۴۰۵۹

گروه بانک و بیمه | 

رییس‌جمهوردر جلسه مجلس و رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موفقیت دولت در زمینه افزایش فروش نفت و افزایش درآمدها، گفت: در تامین منابع مالی، ارزی و ریالی گشایش‌های خوبی شده و نگرانی‌ها نسبت به منابع تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است. ۸۳ روز قبل از همین تریبون برای رأی اعتماد به کابینه مسائلی را عرض کردم، با امیدواری به اینکه مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخش‌های کشور حل شود و امروز از همیشه به حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها امیدوارتر هستم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دلایل این امیدواری تفضل و لطف و کرم الهی، امدادهای حضرت حق و دعای خانواده معزز و مکرم شهدا است، افزود: با تلاش همه دلسوزان و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی امروز بیش از همیشه احساس بنده آن است که جلوه‌هایی از گشایش بحمدالله وجود دارد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه حتی قبل از تشکیل رسمی دولت سیزدهم از کیفیت پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت نگرانی وجود داشت، تصریح کرد: امروز با گذشت ۸۳ روز از عمر این دولت، بدون استقراض از بانک مرکزی، حقوق و دستمزد و پرداخت‌هایی که دولت باید انجام دهد، در زمان خودش انجام شده است.

رییسی با بیان اینکه موضوع افزایش فروش نفت و افزایش درآمدها با موفقیت دنبال شده است، خاطرنشان کرد: در تامین منابع مالی، ارزی و ریالی گشایش‌های خوبی شده و نگرانی‌ها نسبت به منابع تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است. همچنین نگرانی‌ها نسبت به ذخیره و تأمین کالاهای اساسی تا حدود زیادی برطرف شده است

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به علت کاهش نرخ ارز و انس جهانی، شاهد افت قیمت در بازار طلا و سکه هستیم. .نرخ ارز نیز با کاهش همراه است. قیمت دلار ۲۸ هزار و ۵۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان بفروش می‌رسد.

محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۸۶۳ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: ‌هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. 

هر دلار در صرافی‌های بانکی (سه‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه) با ۶۱ تومان کاهش قیمت در مقایسه با روز گذشته به نرخ ۲۶ هزار و ۹۱۹ تومان داد و ستد شد.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۶۱ تومان کاهش، برابر با ۳۱ هزار و ۴۰۲ تومان بود. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۸۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۷۸۰ تومان اعلام شد.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۷۹۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار ۴۰ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۵۹۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۸۷۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه‌شنبه، حواله یورو به نرخ ۲۶ هزار و ۷۷۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۴۴۹ تومان معامله شد.

قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود، البته برای چند روزی نیز در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۶ هزار تومان رفت و برگشت داشت، اما از هفته گذشته وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد اما از روز گذشته با عقبگرد به نرخ ۲۶ هزار تومان در این محدوده قیمتی نوسان دارد. 

 قیمت سکه در بازار تهران (سه‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه) با ۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۵۳ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۳۱ هزار تومان شد.همچنین اونس جهانی طلا با ۱۰ دلار و ۷۰ سنت افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، یک‌هزار و ۸۷۲ دلار و ۷۱ سنت ارزش‌گذاری شد. 

مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و او  نس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی تغییر اندکی داشت و با بهای ۲۶ هزار و ۹۱۹ تومان معامله شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا نیز ۱۰ دلار و ۷۰ سنت افزایش داشت. مجموع این دو عامل موجب شد قیمت سکه اندکی افزایش یابد

   کاهش نرخ دلار و یورو در بازار  متشکل ارزی برای دومین روز پیاپی

مدیرکل ارتباطات بازار متشکل ارز ایران، از کاهش نرخ دلار و یورو در بازار متشکل ارزی برای دومین روز پیاپی خبر داد و میانگین وزنی دلار و یورو در معاملات را به ترتیب ۲۶ هزار و ۸۷۰ تومان و ۳۱ هزار و ۲۳۳ تومان اعلام کرد.

«مهدی گوهررستمی» افزود: در جلسه معاملاتی (دوشنبه ۲۴ آبان) اسکناس دلار کار خود را با نرخ ۲۶ هزار و ۸۶۱ تومان آغاز کرد و در پایان ساعت معاملات به نرخ ۲۶ هزار و ۸۷۴ تومان رسید. بررسی ارقام معاملاتی روزانه، نرخ میانگین وزنی ۲۶ هزار و ۸۷۰ تومان به ازای هر دلار و کاهش ۱.۷۱ درصدی این نرخ نسبت به روز معاملاتی قبل را نشان می‌دهد.

 این تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: نماد معاملاتی یورو کار خود را با نرخ ۳۱ هزار و ۳۵۰ تومان شروع کرد و در پایان جلسه معاملاتی، نرخ هر یورو به رقم ۳۱ هزار و ۲۵۶ تومان رسید. به این ترتیب نرخ میانگین وزنی اسکناس یورو در معاملات این بازار با ۱.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز ‌یکشنبه ۳۱ هزار و ۲۳۳ تومان بوده است.این مقام مسوول ادامه داد: در جلسه معاملاتی (دوشنبه) اسکناس دلار در پایین‌ترین نرخ خود با رقم ۲۶ هزار و ۸۳۹ تومان و در بالاترین نرخ با رقم ۲۶ هزار و ۸۹۶ تومان معامله شد. همچنین هر یورو در پایین‌ترین و بالاترین نرخ معاملاتی خود به ترتیب با قیمت‌های ۳۰ هزار و ۹۵۱ تومان و ۳۱ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.حجم معاملات اسکناس دلار در بازار متشکل ارز ایران در روز (دوشنبه) ۱۱ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۳۰۰ دلار و حجم معاملات در نماد یورو یک میلیون و ۸۰ هزار و ۶۰۰ یورو بود. در ساعات عصر قیمت‌ها کاهش بیشتری داشت وقیمت دلار 27 هزار و 978 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 831 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 789 تومان و درهم امارات 7 هزار و 618 تومان اعلام شده است.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 959 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26هزار و 426 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 463تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 840 تومان اعلام شده است.

 قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و۲۵۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۷ هزار و ۹۷۸تومان است.

 قیمت دلار 27 هزار و 978 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 520 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12 میلیون و 350 تومان است.

 قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 450 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 770 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24 عیار در هر گرم یک میلیون و 668 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 435 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

    دلار بالا رفت

نگرانی از وضعیت اقتصادهای اروپایی باعث صعود دلار شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۴۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۵.۵۰۵ واحد بسته شد. شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار در گزارشات ایسنا، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگیت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است.


 

ارسال نظر