3.5 میلیارد دلار منابع مسدود ایران آزاد شد

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۰۴:۴۱:۲۰
کد خبر: ۱۸۳۹۱۴
3.5 میلیارد دلار منابع مسدود ایران آزاد شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

یکی از اعضای تیم رسانه‌ای دولت در توییتی اعلام کرد که کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از سه و نیم میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته است. علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا در حساب کاربری خود در صفحه توییتر آورده اسـت: کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.

    رکورد بالاترین قیمت سکه و طلا  در ۶ ماهه اخیر شکست

روز پنج شنبه 20 آبان 1400، قیمت دلار 28 هزار و 366 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 709 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 410 تومان و درهم امارات 7 هزار و 724تومان اعلام شده است. روز جمعه نیز دلار 28340 تومان معامله شده است. براین اساس، قیمت دلار نسبت به ابتدای هفته قبل رشد قابل توجه داشته و در کانال 28 هزار تومان جا گرفته است. نرخ ارز در هفته گذشته با افزایش هفتگی ۶۵۰ تومان برای هر دلار رشد قابل توجهی داشته است. قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته بالاترین رشد هفتگی را در ۶ ماه گذشته داشت و موجب شد بهای سکه و طلا نیز سیر صعودی با شیب ملایم را ثبت کند.قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده یک هزار و ۸۱۸ دلار تا یک هزار و ۸۶۳ دلار نوسان داشت. بازار سکه و طلا در هفته سوم آبان ماه روند صعودی داشت و قیمت‌ها تحت تاثیر نرخ ارز و اونس جهانی طلا افزایشی بود ‌و با شیب ملایم رشد قیمت انواع سکه و طلا را در بازار شاهد بودیم. 

قیمت سکه طرح جدید در روز شنبه رشد داشت و با نرخ ۱۱ و ۸۸۰ هزار تومان معامله داشت و روز پنجشنبه بیشترین رشد قیمت را داشت و با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت‌ها در بازار طلای خام در هفته سوم آبان ماه همچون دو هفته قبل در نوسان بود. به این صورت که یک گرم طلای ۱۸ عیار در روز شنبه یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومان معامله ‌شد و روز پنجشنبه با بهای یک میلیون و ۲۶۳ هزار تومان بسته شد.

در روزهای پایانی هفته قیمت هر مثقال طلا روند کاهشی داشت و با نرخ پنج میلیون و ۳۱۷ هزار تومان تا پنج میلیون و ۴۷۴ هزار تومان داد و ستد می‌شد.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تحولات بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، گفت: در هفته‌ای که گذشته قیمت اونس جهانی با ۴۴ دلار رشد بالاترین افزایش قیمت را در ۶ ماه اخیر داشته است و هر اونس به یک هزار و ۸۶۳ دلار در روز پنجشنبه رسید و در حالی که تقاضا برای خرید سکه و طلا کاهش داشته، شاهد افزایش بهای سکه و طلا در بازار بودیم.

حباب سکه در هفته گذشته با توجه به کاهش تقاضا با ۱۴۰ هزار تومان کاهش هفتگی به ۱۵۰ هزار تومان تغییر قیمت داد.هفته گذشته هفته افزایشی برای بهای سکه و طلا بود و قیمت‌ها از ابتدای هفته با شیب ملایم سیر صعودی داشت و بالاترین رشد هفتگی را در ۶ ماه گذشته داشت. با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی دنیا همچون نوسان‌های بازارهای نفتی و شاخص‌های اقتصادی به نظر نمی‌رسد که اونس جهانی طلا، میلی به کاهش داشته باشد و براین اساس باید منتظر بود و دید بازارها هفته آینده چگونه خواهند بود.  قیمت سکه در بازار تهران امروز (پنجشنبه، ۲۰ آبان‌ماه) با ۴۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۵۸ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۵۲ هزار تومان شد.

همچنین اونس جهانی طلا با ۳۷ دلار افزایش قیمت نسبت به روز گذشته یک‌هزار و ۸۶۲ دلار و ۲۶ سنت ارزش‌گذاری شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. امروز نرخ دلار در صرافی‌های بانکی رشد آرامی داشت و با قیمت ۲۷ هزار و ۵۸۴ تومان معامله شد.

این در حالی است که قیمت اونس جهانی طلا نیز ۳۷ دلار افزایش داشت و رشد قیمت اونس جهانی طلا موجب افزایش بهای این فلز زرد در داخل شد. بنابراین قیمت سکه طرح قدیم و جدید نیز به تبع رشد نرخ ارز و اونس جهانی افزایش یافت.

در پی بیشترین رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی طی شش ماهه اخیر و همچنین نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل، قیمت سکه و طلا نیز در این هفته به بیشترین میزان خود در شش ماهه اخیر رسید. این در حالی است که عامل تقاضا در این افزایش قیمت‌ها تاثیری نداشت؛ چراکه میزان تقاضا در بازار در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد و بازار در رکود به سر می‌برد و همین موضوع سبب کاهش حباب سکه در عین افزایش قیمت‌ها شده است.

در یک هفته اخیر هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۸۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه تمام قدیم نیز با افزایش ۷۵۰ هزار تومانی در پایان هفته به ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است. نیم سکه نیز پس از افزایش قیمت‌ها به شش میلیون و ۴۵۰ هزار تومان صعود قیمت داشته و بدین‌ترتیب نسبت به ابتدای هفته ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. ربع سکه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده است و سکه‌های یک گرمی نیز با افزایش ۷۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد.نبود تقاضا سبب شد حباب سکه با ۱۴۰ هزار کاهش روبرو شود. در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۱۵۰ هزار تومان قرار دارد که این خود یک رکورد جدید به حساب می‌آید و نشان‌ می‌دهد معاملات سوداگرانه در بازار وجود ندارد؛ بلکه براساس شاخص‌های اقتصادی، قیمت‌ها دچار نوسان شده است.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد که به نظر می‌رسد که قیمت اونس جهانی باتوجه به تحولات اقتصادی (به ویژه شاخص‌های اقتصادی امریکا) و مسائل سیاسی، دچار تغییراتی شود اما احتمالا با مدیریت دولت و بانک مرکزی، قیمت ارز کنترل شود و نرخ ارز در همین محدوده باقی بماند.

    وضعیت قمر در عقرب لیر

ارزش لیر بار دیگر مقابل ارزهای مهم کاهش یافت. به گزارش بلومبرگ، نگرانی از وضعیت تورم، نرخ بهره، کسری بودجه و تنش‌های سیاسی با کشورهای غربی کماکان فشار فروش بالایی را روی لیر رقم زده که در نتیجه این وضعیت لیر جذابیت خود را برای معامله گران نسبت به ارزهای خارجی از دست داده است. از ابتدای امسال تاکنون لیر حدود یک سوم ارزش خود مقابل دلار را از دست داده است و هنوز مشخص نیست این روند تا کجا ادامه پیدا کند به ویژه اینکه تورم حدود ۲۰ درصدی این کشور کاملا با آنچه هدفگذاری مقامات است فاصله دارد. 

تصمیم بانک مرکزی ترکیه در کاهش مجدد نرخ بهره با واکنش شدید بازار ارز در این کشور مواجه شد. این بانک در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت نرخ بهره را با کاهش دو درصدی به ۱۶ درصد برساند. بسیاری از اقتصاددانان و نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول بارها و بارها نسبت به تبعات تورمی سنگین چنین تصمیمی به مقامات ترک هشدار داده‌اند. 

نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و امریکا، کماکان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رییس‌جمهور ترکیه- که پیشتر با اعلام مصمم بودن کشورش به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه باعث ریزش ارزش لیر شده بود یک بار دیگر گفته است در صورت تحویل نگرفتن جنگنده از امریکا از روسیه جنگنده خواهد خرید و این مساله می‌تواند با پاسخ تحریمی امریکا همراه شود. 

لیر که هفته پیش به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در طول تاریخ معاصر خود رسید؛ تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۹.۸ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۴.۲۲ درصد افزایش به ۹.۸۵۱ لیر رسید.

 در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۱.۳۰۹ لیر و هر پوند معادل ۱۳.۲۰۶ لیر اعلام شد.

    دلار در بازار جهانی 

ارزش دلار برای دومین روز متوالی مقابل ارزهای دیگر افزایش یافت.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۵.۱۷۵ واحد بسته شد. شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگیت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است.

به گزارش رویترز، وضعیت کرونا در اروپا نسبت به بیشتر کشورهای جهان وخیم‌تر است و همین مساله نیز باعث افزایش فشار روی یورو مقابل دلار شده است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، شمار مبتلایان روزانه در تمامی مناطق جهان به جز اروپا سیر نزولی خود را حفظ کرده است. میزان قربانیان کرونا به ویژه در بین اقتصادهای بزرگ نظیر انگلیس مجددا رو به افزایش است. از سوی دیگر کمیسیون اروپا اعلام کرد انتظار دارد متوسط رشد اقتصادی امسال کشورهای عضو اتحادیه اروپا معادل پنج درصد باشد. 

 

ارسال نظر