دلار به کانال 28 هزار تومان رسید

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۳:۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۸۳۷۸۳
دلار به کانال 28 هزار تومان رسید

   الزام احراز هویت اشخاص خریدار ارز توسط صرافی‌های مجاز   

    سکه ۱۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، ، دلار 28090 تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یافت و دلار به 28090 تومان رسید. در نتیجه قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافته و هرگرم طلا 1 میلیون و 208 هزار، مثقال 5 میلیون و 225 هزار تومان، سکه 12 میلیون و 80 هزار تومان، سکه گرمی 2.3 میلیون، نیم سکه 6.3 میلیون و ربع سکه 3.7 میلیون تومان معامله شد.  در ساعات صبح نیز قیمت دلار 28 هزار و 84 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 417 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 929 تومان و درهم امارات 7 هزار و 638 تومان اعلام شده است. دبیر اتحادیه طلا و جواهر از افزایش قیمت سکه به علت افزایش نرخ ارز طی دیروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در بازار خبر داد. نرخ ارز در بازار نسبت به روز قبل، با افزایش مواجه است. دلار ۲۸ هزار تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نادر بذرافشان با اشاره به اینکه هر اونس جهانی با کاهش یک دلاری طلا ۱۸۱۷ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: امروز قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۵۰، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز و انس جهانی، قیمت سکه را بالا برده است ادامه داد: امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

   رشد آرام نرخ دلار و یورو  در صرافی‌های بانکی

هر دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۱۷ آبان‌ماه) در مقایسه با روز گذشته با رشد ۲۹۴ تومانی به قیمت ۲۷ هزار و ۳۷۷ تومان داد و ستد شد.قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز گذشته با ۳۰۴ تومان افزایش برابر ۳۰ هزار و ۹۷۳ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۳۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۶۵۷ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۶۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و۸۰۳ تومان اعلام شد.

نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۷۱۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۹۲ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه، حواله یورو به نرخ ۲۶ هزار و ۸۹۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۲۵۷ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و همواره در این محدوده نوسان داشت و حتی در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بوده است. برای چند روزی نیز دلار در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه نرخ دلار کاهشی شد. قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت، اما از ابتدای هفته جاری در محدوده قیمت ۲۷ هزار تومان داد و ستد شده است. 

   رشد اندک بهای سکه

قیمت سکه در بازار تهران (دوشنبه، ۱۷ آبان‌ماه) با ۸۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۲۲۰ هزار تومان شد. همچنین اونس جهانی طلا با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی با چهار دلار افزایش به قیمت یک‌هزار و ۸۱۴ دلار و ۸۴ سنت ارزش‌گذاری شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و  اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی رشد قیمتی آرامی داشت و با قیمت ۲۷ هزار و ۳۷۷ تومان معامله شد. قیمت اونس جهانی طلا نیز کاهش چهار دلاری داشت و در نتیجه نرخ انواع سکه و طلا در واکنش به رشد نرخ ارز افزایشی بود. 

   الزام احراز هویت اشخاص خریدار ارز  توسط صرافی‌های مجاز

کانون صرفان در نامه‌ای به شرکت‌های صرافی سراسر کشور تاکید کرد عدم رعایت دستورالعمل‌های صادره در خصوص خرید و فروش ارز، بدون احراز هویت اشخاص از مصادیق تخلف بوده و نسبت به معرفی صرافی‌های متخلف به مراجع ذیصلاح اقدام خواهد شد. کانون صرفان در نامه‌ای به شرکت‌های صرافی سراسر کشور تاکید کرد احراز هویت اشخاص خریدار ارز توسط صرافی‌ها الزامی است. در این نامه آمده است: حسب اطلاعات واثق، برخی سودجویان در فضای مجازی و پلتفرم‌های تبلیغاتی تحت عناوینی همچون «استخدام کارگر یک روزه صرافی ها» یا «کسب درآمد بدون سرمایه در صرافی» از عدم آگاهی اشخاص و در قبال پرداخت مبلغ ناچیز از اطلاعات هویتی و مشخصاً کارت ملی مشارالیه اقدام به سوءاستفاده می‌نمایند. لذا موکداً اعلام و اخطار می‌گردد هر گونه سوءاستفاده از اطلاعات هویتی اشخاص تحت هر عنوانی و همکاری صرافان به نحو آگاهانه یا عدم رعایت دستورالعمل‌های صادره در خصوص خرید و فروش ارز، بدون احراز هویت اشخاص از مصادیق تخلف بوده و براساس اختیارات و وظایف ذاتی نسبت به معرفی صرافی‌های متخلف به مراجع ذیصلاح اقدام خواهد نمود.

   اونس طلا 1819 دلار

قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۱۸۱۹ دلار و ۶۴ سنت رسید.در حالی که عقب‌نشینی دلار سبب تقویت اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد افزایش داشت و به بالاترین رقم دو ماه گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.07 درصد افزایش به 1819 دلار و 64 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر هم با 0.23 درصد افزایش به 1821 دلار رسید. به رغم انتشار گزارشی مثبت از بازار کار امریکا که نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی در این کشور در سه ماهه پایانی سال شتاب خوبی گرفته است، قیمت طلا روز جمعه تا 1.5 درصد رشد داشت. استر جورج رییس فدرال رزرو کانزاس روز جمعه گفت: «شکی نیست» که وضعیت بازار کار امریکا بهبود یافته است. وی اضافه کرد، وی برای ارزیابی اینکه اقتصاد امریکا تا چه اندازه به هدف‌گذاری فدرال رزرو یعنی اشتغال کامل نزدیک شده است، میزان دستمزدها و انتظارات تورمی را به دقت بررسی می‌کند. شاخص ارزش دلار روز دوشنبه تا حدود زیادی ثابت بود، اما روز جمعه شاهد افت 0.4 درصدی بود و از بالاترین رقم بیش از یک سال اخیر فاصله گرفت. همین عقب‌نشینی کافی بود تا اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا در میان خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند افزایش یابد. کنگره امریکا طرح یک تریلیون دلاری نوسازی زیرساخت‌های این کشورها را که هدف آن بازسازی فرودگاه‌ها، جاده‌ها و پل‌هاست تصویب کرد. صورت مذاکرات سیاست‌گذاران بانک مرکزی ژاپن در ماه اکتبر نشان می‌دهد، مدیران این بانک معتقدند با توجه به افزایش جزئی نرخ تورم و رشد کم دستمزد‌ها سیاست پولی انبساطی همچنان باید ادامه یابد. در همین حال تقاضای فیزیکی برای خرید طلا در هند طی هفته گذشته و در جریان جشنواره فرهنگی دیوالی شاهد جهش بود.

   اتر یک رکورد جدید ثبت کرد

تورم بالا باعث تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های ایمن‌تر مثل طلا و ارزهای مجازی شده است. به این ترتیب، قیمت بیت‌کوین با یک افزایش ۳ درصدی به ۶۵۱۲۱ دلار رسیده و اتر هم تا رکورد ۴۷۱۱ دلار بالا رفته است. قیمت بیت‌کوین به بالاترین رقم طی 3 هفته گذشته رسید و اتر هم یک رکورد جدید ثبت کرد. روند افزایش قیمت ارزهای مجازی در بحبوحه‌ خبرهای خوب و ترس از تورم ادامه دارد. قیمت بیت‌کوین با یک افزایش 3 درصدی به 65121 دلار رسیده و اتر هم تا رکورد 4711 دلار بالا رفته است. اتر از ابتدای ماه اکتبر 57 درصد و بیت‌کوین حدود 50 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. یکی از دلایل افزایش قیمت ارزهای مجازی را می‌توان راه‌اندازی اولین صندوق معامله بیت‌کوین در بورس امریکا دانست. بسیاری این اقدام را راهی برای مقابله با تورم می‌دانند. افزایش تورم و پایین آمدن روند سوددهی به جذابیت سرمایه‌هایی مانند طلا و ارزهای مجازی افزوده است. تحلیلگران عقیده دارند موسسات مالی تمایل دارند بخشی از بازار ارزهای مجازی باشند و قانون‌گذاران نمی‌خواهند محدودیت‌های چندانی ایجاد کنند. بزرگ‌ترین بانک استرالیا در هفته‌های اخیر اعلام کرده اجازه تجارت ارزهای مجازی را به مشتریان خود می‌دهد و مقامات سنگاپور رویکرد مثبتی نسبت‌ به این گروه سرمایه‌ای پیدا کرده‌اند. شهردار نیویورک هفته پیش گفت اولین دستمزد خود را به بیت‌کوین دریافت خواهد کرد و اعلام کرد قصد دارد شهر خود را به مرکز صنعت ارز مجازی‌تر تبدیل کند.شهردار میامی هم قبلاً همین قول را داده بود.

 

ارسال نظر