رشد آرام قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ - ۰۲:۵۹:۰۸
کد خبر: ۱۸۳۶۱۲

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

قیمت دلار 27 هزار و 626 تومان، قیمت یورو31 هزار و 983تومان، پوند انگلیس 37هزار و 736 تومان و درهم امارات 7 هزار و 518تومان اعلام شده است. در ساعات عصر نیز هر دلار ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید. محمد کشتی آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: با توجه به رشد قیمت ارز شاهد، افزایش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم. همچنین اونس جهانی ۱۷۸۰ دلار قیمت‌گذاری شده است و هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۳ هزار تومان بفروش می‌رسد.

نرخ ارز نیز با افزایش همراه است؛ در بازار متشکل ارزی، دلار ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

هر دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۱۲ آبان‌ماه) در مقایسه با روز گذشته با ۲۲۶ تومان افزایش به قیمت ۲۷ هزار و چهار تومان داد و ستد شد.

قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز گذشته با ۲۱۳ تومان افزایش برابر ۳۱ هزار و ۱۵۲ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۴۷۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۳۸ تومان بود.

علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۸۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۲۲ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۵۵۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۸۲۹ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به نرخ ۲۶ هزار و ۹۲۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۲۵۱ تومان معامله شد.قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و همواره در این محدوده نوسان داشت و حتی در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بوده است. البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.

براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه نرخ دلار کاهشی شد. قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت و دوشنبه گذشته به سمت محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان حرکت کرد، اما هفته جدید را با نرخ ۲۶ هزار و ۸۷۰ تومان شروع کرد و دوباره وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد. قیمت سکه در بازار تهران (چهارشنبه، ۱۲ آبان‌ماه) با ۷۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۷۷ هزار تومان شد. همچنین اونس جهانی طلا با ۱۳ دلار کاهش نسبت به روز گذشته یک‌هزار و ۷۹۴ دلار و ۹ سنت رسید. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بیش از ۲۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت اونس جهانی طلا نیز کاهش ۱۳ دلاری داشت. بنابراین با وجود کاهش قیمت اونس جهانی طلا، نرخ ارز در بازار افزایشی بود و موجب شد قیمت سکه و طلا در بازار هم افزایش یابد.  قیمت هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۷۸۰ دلار و ۹۰ سنت رسید.در حالی که تجار منتظر نتیجه نشست فدرال رزرو هستند و احتمال می‌رود بانک مرکزی امریکا در واکنش به افزایش نرخ تورم زمان انقباضی شدن سیاست پولی خود را اعلام کند، قیمت طلا روز چهارشنبه شاهد کاهش بود. طلا به صورت سنتی هنگام افزایش نرخ تورم به محل امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود، اما کاهش اقدامات محرک مالی و افزایش نرخ بهره سبب بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه دولتی شده و هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار فلز زرد را بالا می‌برد. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.4 درصد کاهش به 1780 دلار و 90 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی هم 0.4 درصد افت داشت و به 1781 دلار و 30 سنت رسید. انتظار می‌رود فدرال رزرو در پایان نشست سیاست‌گذاری خود در اواخر آغاز سیاست انقباضی خود را اعلام نماید. بر این اساس احتمالا حجم خرید اوراق قرضه بانک مرکزی امریکا هر ماه تا اواسط سال 2022 به میزان 15 میلیارد دلار کاهش یابد.

سرمایه‌گذاران همچنین به دنبال سرنخ‌هایی از زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو هستند.

هیتش جین تحلیلگر ارشد موسسه یس سکیوریتیز گفت: «در کوتاه‌مدت قیمت طلا ممکن است تحت فشار قرار بگیرد زیرا بسیاری از بانک‌های مرکزی احتمالا به سمت عادی کردن سیاست پولی شان حرکت خواهند کرد و به تدریج از میزان خرید اوراق قرضه خواهند کاست.»

فعالان بازار همچنین منتظر نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلیس در روز پنجشنبه هستند. آمارهای اخیر نشان داد که نرخ بیکاری بعید است رشد قابل توجهی یافته باشد و همین مساله احتمال افزایش نرخ بهره توسط این بانک را تقویت نموده است.

قیمت نقره نیز با نیم درصد کاهش به 23 دلار و 40 سنت رسید. قیمت پلاتین هم با 0.4 درصد کاهش به 1034 دلار و 3 سنت رسید در حالی که قیمت پالادیوم با رشدی 0.6 درصدی به 2022 دلار و 53 سنت رسید.

   صعود دلار

ارزش دلار جهانی مقابل بیشتر رقبایش افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۲۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۰۷۸ واحد بسته شد.شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگیت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است.

به گزارش رویترز، روابط بین فرانسه و انگلیس بار دیگر رو به وخامت رفته و این مساله بدان معنا است که یورو و پوند که همین حالا نیز به دلیل تورم بالای کشورهای اروپایی تحت فشارند، روزهای سخت‌تری در پیش دارند. پاریس و لندن که پیشتر بر سر مساله قرارداد زیردریایی‌های استرالیا با یکدیگر به مشکل خورده بودند اکنون بر سر حقوق ماهیگیری در دریای شمال، یکدیگر را به استفاده از زبان زور تهدید کرده‌اند. انگلیس و اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شرکای بانکی و گمرکی همدیگر هستند و این روابط در خطر قرار دارد. 

افزایش میزان درآمدهای مالیاتی و کمتر شدن کسری بودجه دولت امریکا تا پایان ماه اکتبر که حالا به دو تریلیون و ۷۸۸ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار رسیده است، می‌تواند خبر خوبی برای تقویت دلار باشد. در حال حاضر بزرگ‌ترین اقلام بودجه‌ای امریکا شامل مراقبت‌های درمانی با یک تریلیون و ۲۴۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار، تامین اجتماعی با یک تریلیون و ۸۸ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار، هزینه‌های دفاعی با ۷۱۶ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار و بهره پرداختی بدهی با ۴۱۵ میلیارد و ۷۷۹ میلیون دلار است.

    پیش‌بینی قیمت ۱۲۰ دلاری نفت

بانک امریکا اعلام کرد: قیمت نفت تا ژوئن ۲۰۲۲ به ۱۲۰ دلار می‌رسد. به گزارش راشاتودی، بانک امریکا (BofA) در یادداشت تحقیقاتی این هفته به نقل از بلومبرگ اعلام کرد که قیمت نفت خام برنت تا پایان ژوئن ۲۰۲۲ به ۱۲۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. دلیل پیش بینی افزایش قیمت BofA، بحران انرژی جهانی فعلی است که شاهد افزایش سرسام آور قیمت نفت خام، زغال سنگ، گاز طبیعی و LNGهمراه با انقباض بازار است. فقط یک ماه پیش، BofA پیش‌بینی کرده بود که نفت طی شش ماه آینده به ۱۰۰ دلار می‌رسد و این در صورتی است که زمستان سردتر از حد معمول داشته باشیم. در آن زمان انتظار می‌رفت که این مهم‌ترین محرک بازارهای جهانی انرژی باشد. حتی این بانک احساس می‌کند که بهبود تقاضای نفت جهانی در یک سال و نیم آینده همچنان از عرضه پیشی می‌گیرد و در نتیجه ذخایر کاهش یافته که زمینه را برای افزایش قیمت نفت فراهم می‌کند.در ماه سپتامبر، BofA به وضعیت بد بازارهای انرژی اروپا اشاره کرد، که شاهد کاهش ذخایر بوده و باعث نوسان شدید قیمت شده که نشانه‌ای است از آنچه در آینده رخ خواهد داد.  اکنون، BofA شاهد افزایش مجدد دیزل، سوخت جت و بنزین با محدودیت ظرفیت پالایش است که این افزایش قیمت را در سال آینده تسریع می‌کند. در روز پنجشنبه هفته جاری تولید اوپک پلاس مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد، اگرچه انتظار می‌رود که این گروه به برنامه خود برای اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه دیگر در روز پایبند بماند. مشکل این طرح برای تولید اضافه این است که اوپک پلاس تاکنون نتوانسته بشکه‌های خود را اضافه کند. سایر معامله‌گران و بانک‌ها احساس می‌کنند که نفت به سمت ۱۰۰ دلار پیش می‌رود، گلدمن ساکس تخمین می‌زند که تقاضای نفت نزدیک به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد، رقمی قبل از کووید-۱۹ و تقاضا تنها با نزدیک شدن به فصل گرمایش زمستان و افزایش تقاضا برای سوخت جت در اوایل سال آینده تقویت می‌شود.

 

ارسال نظر