استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه به صورت کامل قطع شده است

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۱:۵۶:۳۹
کد خبر: ۱۸۳۴۹۹

گروه بانک و بیمه |

محسن رضایی معاون اقتصادی رییس‌جمهور نیز به دنبال اعلام نظر رییس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان برنامه و بودجه و تعداد دیگری از مسوولان دولت و کارشناسان بانک مرکزی، به موضوع حذف استقراض از بانک مرکزی در ماه‌های شهریور و مهرماه اشاره کرده است، اما محسن رضایی نیز مانند خاندوزی و دیگر مسوولان دولت، به راهکار مورد استفاده جهت تامین منابع مورد نیاز دولت و رفع کسری بودجه اشاره‌ای نکرده است. او به همین جمله اکتفا کرده که راهکارها و منابع دیگری برای تامین بودجه مورد استفاده قرار گرفته است.

اکنون این پرسش مطرح است که اولا مسوولان دولت چرا به این راهکار رفع کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول اشاره نمی‌کنند و دوم اینکه اگر راهکاری برای تامین بودجه وجود داشته چرا در دولت قبلی و در سال‌های سخت تورم بالای 40 درصد و 30 درصد از این راهکار جهت توقف خلق پول و استقراض از بانک مرکزی و رشد پایه پولی استفاده نشده است؟ همچنین این پرسش مطرح است که رشد پایه پولی در شهریور و مهرماه از چه محلی رخ داده است و در بازار 

بین بانکی و معاملات بانک‌ها و رفتار و عملکرد بانک‌ها و تسهیلات دهی بانک‌ها و اضافه برداشت بانک‌ها و... چه روندی طی شده است و آیا اساسا عملکرد بانک‌ها در مسیر رفع کسری بودجه دولت موثر بوده است یا اینکه دولت از یک منبع دیگر برای تامین مخارج بودجه ده‌ها هزار میلیارد تومانی در شهریور و مهرماه استفاده کرده است؟ 

معاون اقتصادی رییس‌جمهور به در نظر گرفتن دو برنامه در حوزه معیشت برای کنترل گرانی‌ها و جبران هزینه‌های تحمیل شده به زندگی مردم اشاره کرد و گفت: برای جبران این هزینه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و امیدوارم در این زمینه در آذرماه خبرهای خوشحال‌کننده‌ای برای مردم داشته باشیم.

    استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول  بدون پشتوانه به صورت کامل قطع شده است

محسن رضایی با اشاره به در نظر گرفتن دو برنامه در حوزه معیشت برای کنترل گرانی‌ها و جبران هزینه‌های تحمیل شده به زندگی مردم گفت: برای کنترل گرانی‌ها، ستاد تنظیم بازار شکل گرفته و اکنون در همه استان‌ها مستقر شده است و برای جبران هزینه‌هایی که به زندگی مردم تحمیل شده است نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و امیدوارم در این زمینه در آذرماه خبرهای خوشحال‌کننده‌ای برای مردم داشته باشیم.  معاون اقتصادی رییس‌جمهور اضافه کرد: بزرگ‌ترین آسیبی که در آغاز به کار دولت سیزدهم با آن روبرو شدیم، کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه بود که این عدد در حال حاضر به مقدار زیادی در حال رفع شدن است.رضایی با بیان اینکه اکنون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه به صورت کامل قطع شده است، ادامه داد: درآمدهای جدیدی تعریف شده است تا از فشاری که روی مردم است کاسته شود و دولت با استفاده از جیب مردم به دنبال تامین هزینه‌های خود نباشد.

به گزارش خانه ملت، محسن رضایی پس از حضور در نشست کمیسیون اقتصادی گفت: مهم‌ترین مسائل کنونی کشور، رسیدگی به مسائل اقتصادی مانند معیشت، رفاه و بهبود زندگی مردم، رشد اقتصادی و ... است.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور، با بیان اینکه در دولت سیزدهم برای تحقق موضوعات مذکور برنامه‌ریزی‌های بسیاری صورت گرفته است، افزود: هرچند رسیدگی به مسائل روزمره اهمیت بسیار داشته و باید با جدیت پیگیری شود اما توجه و رسیدگی به مسائل بنیادی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه نکته اساسی که به دنبال ایجاد یکپارچگی میان مجلس، دولت و قوه قضاییه، بخش خصوصی و مردم است، اضافه کرد: همان‌گونه که انقلاب با یکپارچگی پیروز شد و در دفاع مقدس با یکپارچگی به پیروزی رسیدیم اکنون نیز برای حل مشکلات اقتصادی کشور و پیشرفت در مسائل اقتصادی به یکپارچگی نیاز داریم. در ابتدا باید یکپارچکی را از دولت و مجلس آغاز کنیم و در مراحل بعدی به سراغ بخش خصوصی و تمامی آحاد جامعه برویم.رضایی تصریح کرد: حتی از ایرانیان عزیزی که در خارج از کشور نیز به سر می‌برند، دعوت می‌کنیم تا سرمایه‌های فکری و مالی خود را وارد کشور کنند زیرا فضا در داخل کشور به سرعت در حال تغییر است و همه زیرساخت‌های لازم برای جهش اقتصادی در ایران فراهم خواهد شد لذا از ایرانیان خارج از کشور دعوت می‌کنیم با انگیزه و شوق وارد وطن خود شوند تا بتوانیم کشور را بهتر از گذشته بسازیم.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور ادامه داد: در نشست مقرر شد همکاری‌های مشترک میان معاونت اقتصادی و کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه یابد. 

     سهامداران صبر و حوصله داشته باشند  آینده بورس بسیار خوب خواهد بود

وی با بیان اینکه برنامه‌های جدیدی برای بهبود شرایط داریم و به احتمال زیاد در آذرماه خبرهای خوبی به مردم خواهد رسید، ادامه داد: دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی‌تواند انعطاف داشته باشد.رضایی با بیان اینکه از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم، تصریح کرد: سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.

 

ارسال نظر