ثبات نسبی قیمت سکه با وجود رشد قیمت دلار و اونس جهانی طلا

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۳:۰۴:۱۵
کد خبر: ۱۸۳۴۴۰

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری |

روز پنجشنبه در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 27 هزار و 700 تومان، قیمت یورو32 هزار و 168تومان، پوند انگلیس 38هزار و 150 تومان و درهم امارات 7 هزار و 541 تومان اعلام شده است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 955 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و422 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و411 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 789 تومان اعلام شده است. قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 173 هزار تومان، قیمت دلار 27 هزار و 696 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 790هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 550 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 580 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و230 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 562 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 83 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز جمعه درباره تحولات بازار در هفته‌ای که گذشت، گفت: نرخ ارز نیز در هفته مذکور بین ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان با توجه به مدیریت بازار توسط دولت معامله می‌شد. اونس جهانی طلا نیز روز جمعه به 1792 دلار رسید. انس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده قیمتی حداکثر یک هزار و ۸۰۵ دلار و حداقل یک هزار و ۷۸۰ دلار بود و نوسان ۲۵ دلاری داشته است.با توجه به دو مولفه تأثیرگذار نرخ ارز و انس جهانی بر قیمت طلا و سکه در هفته گذشته قیمت انواع سکه در این دوره تغییری نداشت و علت آن کاهش تقاضا بود.با وجود ثبات قیمت سکه در بازار، بهای طلا به دلیل رشد قیمت انس جهانی و رشد نرخ ارز افزایش یافت. وی درخصوص حباب سکه نیز گفت: حباب سکه بین ۲۷۰ هزار تومان تا ۳۳۰ هزار تومان متغیر بود و در طول هفته نوسانات کاهشی و افزایشی سکه را شاهد بودیم. کشتی‌آرای با بیان اینکه متغیرهای موثر بسیاری بر بازار سکه و طلا حاکم است گفت: موضوع مذاکرات برجامی و نوسانات انس جهانی طلا در هفته آینده مطرح است همچنین قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی در حال نوسان است که افزایش یک تا ۱.۵ درصدی برای انس جهانی را پیش‌بینی می‌کنیم که همه آنها بر بازار طلای داخل تاثیر دارند.  در آخرین روز هفته برخلاف افزایش قیمت طلا در معاملات بازار جهانی، روند رو به رشد طلا و سکه در بازار داخلی تغییر مسیر داد و با افت همراه شد. قیمت سکه امامی در بازار در این روز با ۲۸۰۰۰ تومان کاهش ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی با ۱۶۶۰۰ تومان کاهش ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.نیم سکه و ربع سکه نیز بدون تغییر نسبت به روز قبل معامله شدند. همچنین طلا ۱۸ عیار با اندکی افت گرمی یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان قیمت خورد.

     بررسی شاخص ارزی در پایان هفته نشان از روندی افزایشی آن دارد

در هفته‌ای که گذشت با داشتن یک روز تعطیلی در دومین روز از ماه آبان در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار امریکا و یورو با افزایش همراه بوده است.  در ۱ آبان ماه ۱۴۰۰، صرافی‌ها قیمت خرید دلار ۲۶۴۹۲تومان و فروش آن ۲۶۸۸۲ تومان اعلام کردند، همچنین قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۳۰۶۵۶ و ۳۱۰۸۷ تومان بوده است و در ۶ آبان ماه ۱۴۰۰ در صرافی‌ها قیمت خرید دلار ۲۶۶۴۸ تومان و فروش آن ۲۶۹۴۶ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۳۱۱۵۵ و ۳۱۵۰۴ تومان است. بازار سکه و طلا در طول هفته نوسان داشت اما در پایان به نسبت اول هفته تغییری نداشت و می‌توان گفت بازار طلا هفته آرام و با ثباتی را گذراند.  روز شنبه قیمت سکه طرح جدید افزایش داشت و با بهای حدود ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان معامله می‌شد و روز چهارشنبه و پنجشنبه قیمت سکه بین ۱۱ میلیون و ۸۲۰ و ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رفت و برگشت داشت. یک گرم طلای ۱۸ عیار در روز شنبه یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان معامله ‌شد و در روز دوشنبه رشد هشت هزار تومانی قیمت داشت و در روزهای پایانی هفته در محدوده قیمت یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان معامله می‌شد. قیمت هر مثقال طلا در هفته گذشته در کانال پنج میلیون تومان نوسان داشت. در نخستین روز هفته هر مثقال طلا برابر پنج میلیون و ۴۰ هزار تومان و در روزهای پایانی هفته قیمت هر مثقال طلا با نرخ پنج میلیون و ۷۲ هزار تومان تا پنج میلیون و ۷۵ هزار تومان داد و ستد می‌شد.

     قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۱۷۹۶ دلار و ۳ سنت رسید.در حالی که کاهش سوددهی اوراق قرضه و افت نسبی ارزش دلار سبب افزایش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد علیرغم کاهش نسبی در جلسه در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت. سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری امریکا در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از اوایل ماه سپتامبر قرار دارد و این موضوع سبب کاهش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است. شاخص ارزش دلار نیز در مسیر ثبت سومین کاهش هفتگی قرار دارد. تضعیف دلار سبب جذاب‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا دیروز تایید کرد که نرخ تورم در این منطقه بالاتر رفته، اما گمانه زنی‌ها در این باره که فشارهای تورمی سبب افزایش نرخ بهره در سال آینده خواهد شد را رد کرد. فعالان بازار اکنون منتظر نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در روز سوم نوامبر هستند. آمارهای منتشر شده در روز پنجشنبه نشان داد که اقتصاد امریکا در سه ماهه سوم امسال ضعیف‌ترین رشد را طی بیش از یک سال گذشته شاهد بوده است. نظرسنجی جدید رویترز نشان می‌دهد تحلیلگران پیش بینی خود از قیمت طلا در ادامه سال جاری و سال آینده را کاهش داده‌اند. طلا به صورت سنتی به عنوان محل امن برای سرمایه‌گذاری در هنگام افزایش تورم به شمار می‌رود. اما کاهش اقدامات محرک اقتصادی و بالا رفتن نرخ بهره موجب بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه دولتی شده و هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا می‌برد.

     چراغ سبز امارات به بیت‌کوین

مجوز فعالیت اولین صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین در دوبی صادر شد. یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین با نام کیو بی‌تی سی ی، موفق شد با اخذ مجوز فعالیت در بورس دوبی به نخستین صندوقی از این نوع تبدیل شود که فعالیتش در خاورمیانه قانونی شناخته می‌شود. سازمان خدمات مالی دوبی پس از بررسی‌های لازم مجوز فعالیت این صندوق مستقر در کانادا را صادر کرده و امیدوار است تا بدین‌ترتیب توجه سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتالی را به بازار بورس امارات جلب کند. این صندوق هدف فعالیت خود را فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری امن برای افرادی معرفی کرده است که به حوزه ارزهای دیجیتالی علاقه‌مندند. طبق اخبار منتشرشده قرار است بخشی از سهام این صندوق به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیون دلار در بورس دوبی عرضه شود. کلیه افراد مجاز به فعالیت در بورس دوبی شامل اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین بانک‌ها امکان خرید سهام این صندوق را خواهند داشت.

     واکنش مثبت بازار رمزارزها به FATF

عدم اعلام ممنوعیت‌های جدید توسط کارگروه ویژه اقدام مالی با استقبال بازار مواجه شد.کارگروه ویژه اقدام مالی، دستورالعمل جدید خود را در خصوص ضوابط و چارچوب‌های مربوط به رمزارزها و مقابله با پولشویی از طریق آنها منتشر کرد. در این بیانیه با وجود آنکه ارزهای دیجیتالی در طبقه دارایی‌های مالی دیجیتالی طبقه‌بندی نشده‌اند، از دولت‌ها و موسسات مالی خواسته شده است تا با آنها طبق مقررات این طبقه برخورد شود. طبق اعلام FATF، منشأ و مقصد تراکنش‌های مشکوک باید به این کارگروه گزارش شود.  بنیاد تتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دستورالعمل جدیدی را به اجرا خواهد گذاشت تا جلوی استفاده از پولشویی با استفاده از این رمزارز به ویژه در پرداخت‌های فرامرزی گرفته شود. تتر با ارزش‌ترین رمزارز با ارزش ثابت جهان و پنجمین رمزارز با ارزش دنیا است و بسیاری از آن به عنوان دلار دیجیتال نام می‌برند. این تغییرات در راستای عمل به الزامات جدید کارگروه ویژه اقدام مالی اتخاذ و اجرایی خواهند شد.  شرکت خودروسازی تسلا از احتمال مجدد پذیرش بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت برای خرید محصولات این شرکت خبر داده است. این شرکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کماکان ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین در اختیار دارد و موجودی رمزارزهای خود را کم و زیاد نکرده است. تسلا با بیان اینکه به ظرفیت بالقوه ارزهای دیجیتالی هم به عنوان جایگزینی برای پول و هم برای سرمایه‌گذاری باور دارد، از احتمال پذیرش مجدد بیت‌کوین خبر داد.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۵۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۵۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

     ریزش دلار از ترس لایحه مالیاتی امریکا

پیشنهاد سناتورهای دموکرات امریکا برای اخذ مالیات جدید از ثروتمندان باعث کاهش قیمت دلار شد. خیز دموکرات‌ها به اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان امریکایی می‌تواند منجر به آغاز دور جدیدی از فرار سرمایه به خارج کشور شود. هدف از این لایحه پیشنهادی سناتورهای امریکایی که افراد با دارایی بالای یک میلیارد دلار یا متوسط درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سه سال متوالی را هدف می‌گیرد، تامین مالی لایحه حمایتی یک تریلیون دلاری جدید دولت است. حدود ۱۰۰ ثروتمند امریکایی مشمول لایحه پیشنهادی خواهند شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۸۱۷ واحد بسته شد. شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۲۰.۲۳درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۵ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۵ به ۱.۱۵۹ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۱۱۳.۷۹۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۳۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۰۱ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر