افزایش نرخ دلار و سکه

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۰۲:۴۶:۳۷
کد خبر: ۱۸۳۳۹۱

دلار 27 هزارو 555 تومان، سکه 11 میلیون و 820 هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت دلار 27 هزار و 555 تومان، قیمت یورو 32هزار و 60تومان، پوند انگلیس 37هزار و 939 تومان و درهم امارات 7 هزار و 505 تومان اعلام شده است.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، پنجم آبان‌ماه) در مقایسه با روز گذشته با ۲۰۲ تومان کاهش به ۲۶ هزار و ۸۲۵ تومان داد و ستد شد.قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز کاری گذشته با ۱۵۱ تومان افزایش برابر ۳۱ هزار و ۶۰۱ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۴۹۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۷۶مان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۶۵۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۹۲۱ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۲۵۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۵۶۲ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به ۲۷ هزار و ۵۴ تومان فروخته و حواله دلار به ۲۳ هزار و ۳۴۴ تومان معامله شد. قیمت سکه در بازار تهران (چهارشنبه، پنجم آبان‌ماه) با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۷۲ هزار تومان شد.همچنین اونس جهانی طلا به یک‌هزار و ۷۸۸دلار و ۸۱ رسید. در حالی که تقویت دلار و بالا رفتن سوددهی اوراق خزانه داری امریکا موجب افت جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران شده است، قیمت فلز زرد کاهش داشت و از رقم 1800 دلار پایین‌تر آمد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.2 درصد کاهش به 1788 دلار و 66 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی هم با 0.2 درصد کاهش به 1790 دلار و 60 سنت رسید. هفته گذشته قیمت طلا به بالاترین رقم یک ماه گذشته رسید اما در روزهای اخیر شاهد عقب‌نشینی 1.2 درصدی بوده است.

سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری امریکا افزایش داشت و موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شد.

شاخص ارزش دلار در نزدیکی بالاترین رقم یک هفته اخیر که دیروز به ثبت رسیده بود تثبیت شد و موجب کاهش جذابیت بازار طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

فعالان بازار اکنون منتظر نشست‌های سیاست‌گذاری فردای بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا هستند.

انتظار می‌رود در نشست فردا بانک مرکزی ژاپن سیاست محرک اقتصادی خود را ادامه دهد و پیش بینی خود از نرخ تورم امسال را کاهش دهد. چنین پیش بینی‌ای به معنای عدم همراهی این بانک با سایر بانک‌های مرکزی جهان برای انقباضی کردن سیاست‌های پولی شان خواهد بود.

در حالی که نگرانی‌ها در مورد نرخ بالای تورم به دلایل چشم‌انداز مثبت بازار کار تا حدودی کمرنگ شده است، اعتماد مصرف‌کننده در امریکا طی ماه اکتبر شاهد رشد غیرمنتظره‌ای بود. خالص واردات طلای چین از طریق هنگ کنگ در ماه سپتامبر به بالاترین رقم در طی 5 ماه گذشته رسید.

   نیجریه ارز دیجیتال راه‌اندازی می‌کند

بانک مرکزی نیجریه رسما انتشار ارز دیجیتال اینایرا را با هدف تسریع نقل و انتقال‌های مالی و جلوگیری از کاربرد سایر ارزهای مجازی اعلام کرد.

بانک مرکزی نیجریه ارز دیجیتال رسمی خود را منتشر کرده است. راه‌اندازی رسمی ارز دیجیتال اینایرا در روز دوشنبه در مجلس این کشور صورت گرفت.

رییس بانک مرکزی نیجریه در مراسم راه‌اندازی این ارز دیجیتال که به رهبری محمدو بوهاری، رییس‌جمهور این کشور برگزار ‌شد، گفت 500 میلیون اینایرا به ارزش 1.21 میلیون دلار تا به منتشر شده است و اپلیکیشن‌های اسپید ولت و مرچنت ولت درحال‌حاضر از طریق فروشگاه گوگل پلی و اپل استور در دسترس هستند. بانک مرکزی نیجریه راهنمای استفاده‌ قانونی از این ارز دیجیتال جدید را در وب‌سایت خود قرار داده است. طبق بیانیه بانک مرکزی نیجریه، اینایرا به عنوان یک ارز دیجیتال جهانی ایجاد شده و هدف آن تکمیل ارز رایج این کشور است و قرار نیست جای آن را بگیرد. بانک مرکزی اعلام کرد این ارز جدید نقل‌وانتقال‌های مالی را برای تمام گروه‌های جامعه آسان‌تر می‌کند.

قرار بود ارز دیجیتال نیجریه بین اول تا چهارم اکتبر منتشر شود اما جشن‌های شصت و یکمین سالگرد استقلال این کشور انتشار آن را به تعویق انداخت. بانک مرکزی نیجریه در بیانیه‌ای اعلام کرد به تاخیر افتادن انتشار اینایرا مساله مهمی نبوده و بانک قصد داشته کاملاً برای این اقدام آماده‌شده و موفقیت بلندمدت این ارز دیجیتال را تضمین کند. انتشار ارز دیجیتال اینایرا به عنوان یک ارز قانونی در دوم اکتبر توسط مجلس فدرال این کشور به تصویب رسید.

نیجریه هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا تلاش کرده افزایش روزافزون استفاده از ارزهای مجازی را در کشور مهار کند. نیجریه در ابتدای سال جاری میلادی نقل‌وانتقال ارزهای مجازی را در شبکه بانکی کشور ممنوع و تصمیم خود برای انتشار یک ارز دیجیتال رسمی را اعلام کرد.

 

ارسال نظر