خروج نقدینگی از بورس ادامه‌دار

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۱:۵۲:۱۰
کد خبر: ۱۸۳۲۷۳

شاخص کل بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، یکم آبان ماه با ۲۸ هزار و ۶۸۸ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات اولین روز آبان ماه بیش از هفت میلیارد و ۷۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۸ هزار و ۸۷۴ میلیارد راله دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹ ‌هزار و ۱۸۳ واحد کاهش به ۳۸۸ هزار و ۷۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با پنج هزار و ۷۸۹ واحد افت به ۲۴۴ هزار و ۶۷۳ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۴ هزار و ۹۲۶ واحد و شاخص بازار دوم ۴۵ هزار و ۴۹۱ واحد کاهش داشتند.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «فلزات اساسی» رقم خورد درحالی‌که برآیند معاملات گروه‌های «مواد و محصولات دارویی» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «آریان»، «فملی» و «پارسان» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «فولاد»، «شبصیر» و «اتکای» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۲۲۸ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۲۰۰ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۱۷۵ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی» با ۱۵۵ واحد، داده گستر عصر نوین‌های وب با نماد «های وب» با ۸۳ واحد، داروسازی اکسیر با نماد «دلر» با ۶۴ واحد، دارو پخش با نماد «وپخش» با ۵۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۶۳۲ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۴۳۴ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک هزار و ۴۲۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۳۸۸ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۳۶۷ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۱۵۱ واحد و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۱۰۳ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. بر پایه این گزارش، در اولین روز کاری هفته شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» و سایپا با نماد «خساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۳۸ ‌میلیون و ۹۱۴ هزار برگه سهم به ارزش ۶ ‌هزار و ۷۷۹ میلیارد رال۲ دادوستد شد.

     فرابورس اصلاحی شد

در اولین روز آبان ماه شاخص فرابورس بیش از ۲۹۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۹۵۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۲۷۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۶۸ هزار و ۷۲۳ میلیارد رالس دادوستد شد. در این روز شرکت فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای» و ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، گروه توسعه مالی مهر ایندگان با نماد «ومهان»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند» و شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

     زیان بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق با درامد ثابت کمند باارزش ۳۱۵میلیارد تومان تعلق داشت و بعدازآن صندوق اعتمادآفرین پارسیان بود که دومین صندوق پر معامله لقب گرفت. صندوق افرا نماد پایدار «افران» نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت. حقیقی‌ها معادل ۴۰میلیارد تومان واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر را از حقوقی‌ها خریدند (۵۵.۵درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق پشتوانه سکه طلای لوتوس (طلا) را به ارزش بیش از سه میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۲۲.۲درصد معاملات). دارندگان صندوق طلای سرخ نوویرا (نهال) رشد ۱.۳درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بازیان ۶درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۸.۹درصد) در رابطه با صندوق ثروت داریوش در تابلو معاملات نقش ببندد. دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی‌هم ۲۶۵میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۱۷درصد از خریدوفروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت. از سویی دیگر جمع معاملات صندوق‌های طلایی به حدود ۱۸هزار و ۷۲۵میلیون تومان رسید. همچنین بیشترین رشد قیمت (۱.۲درصد) این گروه به صندوق طلا اختصاص یافت.

 

ارسال نظر