رشد قیمت دلار، سکه و طلا در هفته منتهی به ۳۰ مهرماه

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۰۳:۰۷:۰۵
کد خبر: ۱۸۳۲۳۱

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

کارشناسان معتقدند که تحت تاثیر اخبار مربوط به مذکرات هسته‌ای و احیای برجام، گفت‌وگو‌ها در بروکسل یا وین و تاخیر در زمان این گفت‌وگوها، بازار ارز و طلا واکنش نشان داده و دچار احتیاط شده و از روز دوشنبه روند صعودی به خود گرفته است. روز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰، قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافت و به 27 هزار و 401 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 913 تومان، پوند انگلیس 37هزار و 834 تومان و درهم امارات 7 هزار و 461 تومان رسید. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 690 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و 161 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 956 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 343 تومان اعلام شده است.در بازار طلا، قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 145 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 560 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 300هزار تومان است.نیم‌سکه بهار آزادی5 میلیون و 980 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و500 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و150 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 524 هزار تومان و هر مثقال طلا، 4 میلیون و 960 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

    دلار کاهشی شد، یورو ثابت ماند

مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی گزارشی از نرخ ارزهای معاملاتی این بازار در آخرین روز کاری هفته ارایه کرد که بر این اساس، نرخ دلار در آخرین روز کاری هفته، کاهش اندکی داشته و نرخ یورو نسبت به روز گذشته بدون تغییر باقی مانده است.مهدی گوهررستمی اظهار کرد: در جلسه معاملاتی پنجشنبه، اسکناس دلار کار خود را با نرخ ۲۶ هزار و ۳۸۵ تومان آغاز کرد و در پایان ساعت معاملات به نرخ ۲۶ هزار و ۴۸۱ تومان رسید که بررسی ارقام معاملاتی روزانه، نرخ میانگین وزنی ۲۶ هزار و ۴۷۹ تومان به ازای هر دلار و کاهش ۰.۰۱ درصدی این نرخ نسبت به روز معاملاتی قبل را نشان می‌دهد. مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی افزود: نماد معاملاتی یورو کار خود را با نرخ ۳۰ هزار و ۶۵۰ تومان شروع کرد و در پایان جلسه معاملاتی، نرخ هر یورو به رقم ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان رسید. به این ترتیب نرخ میانگین وزنی اسکناس یورو در معاملات این بازار، بدون تغییر نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳۰ هزار و ۶۶۰ تومان بوده است.در جلسه معاملاتی پنجشنبه (بیست و نهم مهرماه) اسکناس دلار در پایین‌ترین نرخ خود با رقم ۲۶ هزار و ۳۸۵ تومان و در بالاترین نرخ با رقم ۲۶ هزار و ۵۲۲ تومان معامله شد. همچنین هر یورو در پایین‌ترین و بالاترین نرخ معاملاتی خود به ترتیب با قیمت‌های ۳۰ هزار و ۶۲۹ تومان و ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان معامله شد.حجم معاملات اسکناس دلار در بازار متشکل ارز ایران در روز پنجشنبه (بیست و نهم مهرماه) ۶ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۲۰۰ دلار و حجم معاملات نقدی یورو ۸۵۸ هزار یورو بود.طبق این گزارش، بازار متشکل ارزی مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز خواهد شد و کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به عنوان بازیگران اصلی این بازار هستند و بانک مرکزی به عنوان بازیگردان اصلی، نرخ ارز را مدیریت می‌کند که نظارت بانک مرکزی بر این بازار به صورت سیستماتیک و غیرمستقیم خواهد بود.همچنین در این بازار، ارزها به‌ صورت نقد معامله می‌شوند و نرخ‌ها در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و دستوری نخواهد بود که خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد.

    روند نرخ دلار

پیش‌بینی‌ها از تداوم روند کاهشی قیمت ارز در هفته‌ای که گذشت، محقق نشد و بهای دلار در بازار آزاد نتوانست به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شود. روند معاملات بازار ارز در این هفته نشان از حکم‌فرمایی مجدد احتیاط در معاملات این بازار دارد.بهای ارز نتوانست روند کاهشی که هفته پیش با قدرت شروع کرده بود را ادامه دهد و معاملات ارز در بازار آزاد طی هفته‌ای که گذشت نشان داد بهای دلار تمایلی برای کاهش به کانال ۲۶ هزار تومانی ندارد و همان‌گونه که بهانه‌ای برای افزایش نیز پیدا نمی‌کند. بنابراین با وجود کاهش ۸۰۰ تومانی بهای دلار و یورو در هفته پیش در این هفته بهای دلار در نیمه پایین کانال ۲۷ هزار تومان و بهای یورو نیز در کانال ۳۱ هزار تومان متوقف ماندند.کارشناسان عدم تمایل بازار به تداوم کاهش قیمت‌ها را بیش از هر عامل دیگری به طولانی شدن انتظار فعالان بازار ارز مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌های جدید می‌دانند. از سوی دیگر در میان گروهی از فعالان بازار ارز شایعه‌ای رد و بدل می‌شود که بانک مرکزی با افزایش میزان عرضه خود در بازار، در تلاش است تا بازار مجددا وارد فاز افزایشی نشود و با تاکید بر همین نگاه، زمانی که روز یکشنبه رییس‌کل بانک مرکزی از تامین وجوه ذخیره کافی برای تامین ارز مورد نیاز سخن گفت و بر تداوم آرامش بازار در روزهای آتی تاکید کرد، نگاه‌های افزایشی بیش از پیش در بازار تضعیف شد.مجموعه این عوامل فضای احتیاط را مجددا در بازار ارز حاکم کرده است. پدیده‌ای که با مرور نمودار روند تحولات این بازار نیز مشهود است.ورود هیجان به بازار از بعد از ظهر روز دوشنبه و با اعلام خبر لغو نشست روز پنجشنبه در بروکسل آغاز شد. انتشار این خبر به همراه برخی عوامل دیگر باعث شد که معاملات بازار صبح روز سه‌شنبه با جهش افزایشی، کار خود را آغاز کند. اما این هیجان هم تداوم زیادی پیدا نکرد و پس از ساعاتی با انتشار دو خبر دیگر این هیجان فرونشست. اولین خبر به اعلام برگزاری نشست بروکسل در هفته آینده مربوط بود و خبر دوم نیز به ادعای وال استریت ژورنال ارتباط داشت که از تصمیم جو بایدن برای لغو تحریم‌های شدید ترامپ علیه ایران سخن به میان آورده بود. انتشار این دو خبر مانع از تداوم رشد قیمت‌ها در بازار ارز شد و مجددا فضای احتیاط را به بازار بازگرداند.به اعتقاد کارشناسان اقتصادی روند تحولات بازار ارز در هفته‌های اخیر نشان داده است که هر خبری در رابطه با کاهش تحریم‌ها و سیاست‌های پولی جدید با استقبال فعالان اقتصادی همراه بوده است.نگرانی عمده فعالان اقتصادی در شرایط فعلی، برقراری جریان متعادل تامین و انتقال ارز مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی کشور است و باید دید برنامه‌ها و سیاست‌های جدید، چگونه این انتظارات را برآورده می‌کند.

    بررسی تحولات بازار سکه و طلا 

در هفته منتهی به ۳۰ مهرماه

افزایش قیمت انس جهانی طلا در هفته گذشته اگرچه موجب رشد اندک بهای طلا در داخل شد، اما کاهش تقاضا و ثبات نسبی نرخ ارز، تاثیر چندانی بر قیمت انواع سکه نداشت.بازار سکه و طلا در آخرین هفته مهرماه حرکت رفت و برگشتی داشت، بر این اساس، چنانچه در یک روز قیمت‌ها رشد داشت، فردای آن روز شاهد افت بها بودیم.  در روز شنبه قیمت‌ها افت اندکی داشت و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰ هزار تومان کاهش در مقایسه با روز پنجشنبه (۲۲ مهرماه) با رقم ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان معامله شد و فردای آن روز دوباره قیمت سکه ۴۰ هزار تومان افزایش یافت.بهای سکه روز دوشنبه عقبگرد ۱۱۰ هزار تومانی را ثبت کرد و با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد.نوسان قیمت سکه تا پایان هفته ادامه داشت و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه‌شنبه با نرخ ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، چهارشنبه با بهای ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و پنجشنبه با قیمت ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله‌ می‌شد.قیمت هر مثقال طلا در هفته گذشته در کانال چهار میلیون تومان نوسان داشت و گام‌های آرامی برای ورود به محدوده پنج میلیون تومان برداشت. در نخستین روز هفته هر مثقال طلا برابر چهار میلیون و ۹۳۱ هزار تومان و روز بعد چهار میلیون و ۹۴۸ هزار تومان تعیین شد یعنی ۱۷ هزار تومان رشد قیمت داشت. در روزهای پایانی هفته قیمت هر مثقال طلا نزولی شد و روز چهارشنبه برابر چهار میلیون و ۹۴۵ هزار تومان و پنجشنبه چهار میلیون و ۹۸۰ هزار تومان بود و پرونده معاملات بسته شد.قیمت انس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده یک هزار و ۷۴۰ دلار تا یک هزار و ۷۸۵ دلار نوسان داشت. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز جمعه درباره تحولات بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، گفت: در هفته گذشته بازار جهانی طلا با رشد قیمت مواجه بود و به‌طور متوسط ۱۹ دلار افزایش داشته است. محمد کشتی‌آرای افزود: قیمت ارز اواسط هفته افزایش یافت، اما پنجشنبه با کاهش مواجه شد و به بهای اول هفته رسید، بنابراین قیمت ارز تغییری نداشت اما انس جهانی افزایش یافته است. با توجه به کاهش تقاضا و داد و ستدها، قیمت انواع سکه روز پنجشنبه نسبت به اول هفته تغییری نداشت، البته اواسط هفته با رشد مواجه شد که علت آن افزایش نرخ ارز بود اما در پایان هفته به سطح قیمت اول هفته بازگشت. رشد قیمت انس جهانی طلا تاثیری بر بهای انواع سکه نداشت اما شاهد افزایش قیمت طلا در داخل بودیم.حباب سکه در پایان هفته نسبت به اول هفته ۳۰ هزار تومان افزایش داشته و از ۳۷۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. 

    قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا با ۰.۵۸ درصد افزایش به ۱۷۹۳ دلار و ۱۶ سنت رسید.به دنبال کاهش تضعیف دلار که موجب خنثی شدن تاثیر افزایش سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا گشته است، قیمت طلا شاهد افزایش بود و در مسیر ثبت دومین هفته افزایشی متوالی قرار گرفت.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.58 درصد افزایش به 1793 دلار و 16 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر هم با 0.63 درصد افزایش به 1793 دلار و 10 سنت رسید.تضعیف دلار در هفته جاری سبب شده تا طلا در مسیر ثبت دومین افزایش هفتگی قرار بگیرد. افت ارزش دلار سبب جذاب‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

    ذخایر طلای روسیه

 به ۷۳.۹ میلیون اونس رسید

بانک مرکزی روسیه طی گزارشی اعلام کرد که دارایی طلای پولی در ذخایر ارزی این کشور در ماه گذشته ۰.۱۴ درصد افزایش یافت و به ۷۳.۹ میلیون اونس (۲۲۹۸.۵۴۷ تن) تا اول اکتبر رسیده است.بانک مرکزی روسیه طی گزارشی اعلام کرد که دارایی طلای پولی در ذخایر ارزی این کشور در ماه گذشته 0.14 درصد افزایش یافت و به 73.9 میلیون اونس (2298.547 تن) تا اول اکتبر رسیده است.آمارها نشان می‌دهد که بانک مرکزی روسیه در ماه سپتامبر 3.1 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده است در حالی که این بانک برای اولین‌بار از آوریل 2020 ذخایر خود را به میزان 100000 اونس (یا 3.1 تن) در ژوئیه پر کرده بود.

    با تصویب اولین صندوق قابل معامله رمزارز

 بیت‌کوین به بالاترین رقم خود رسید

قیمت بیت‌کوین در حالی به بالاترین رقم خود یعنی ۶۶۷۰۰ دلار رسید که اولین صندوق قابل معامله (ETF) رمزارز در امریکا علاقه سرمایه‌گذاران را به ارزهای دیجیتال جلب کرده است.بیت‌کوین در حالی به بالاترین رقم خود رسید که اولین صندوق قابل معامله (ETF) رمزارز علاقه سرمایه‌گذاران را به ارزهای دیجیتال جلب کرده است.بر اساس داده‌های شرکت CoinMarketCap، برترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت‌کوین روز چهارشنبه از مرز 66700 دلار عبور کرد و تا ساعت 14:48 به وقت گرینویچ بیش از 7 درصد نسبت به روز گذشته افزایش یافت.صندوق قابل معامله استراتژی بیت‌کوین ProShares که معاملات خود را از روز سه شنبه آغاز کرد، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که بیت‌کوین را از طریق قراردادهای آتی خرید و فروش کنند نه اینکه به‌طور کامل آن را داشته باشند.معاملات آتی این صندوق قابل معامله بیت‌کوین اولین مورد از نوع خود محسوب می‌شود که پیش از عرضه اولیه در ایالات متحده تأییدیه نظارتی را به دست آورد.بر اساس گزارش بلومبرگ، صندوق ProShares در عرضه اولیه خود شاهد معامله بیش از 24 میلیون سهم بود که آن را به دومین عرضه اولیه صندوق سرمایه‌گذاری در تمام دوران تبدیل کرد و بیش از یک میلیارد دلار گردش مالی ایجاد کرد.به گفته جیمز کوین، مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال که در هنگ کنگ مستفر است، عرضه محصول جدید برای بیت‌کوین «معنادار» بود.قیمت بیت‌کوین با یک ریزش سنگین به ۶۲ هزار دلار رسید.بیت‌کوین پس از رکوردشکنی تاریخی جدید خود با یک ریزش سنگین مواجه شد و در این ریزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم دیگر را نیز به همین سرنوشت دچار کرد. در خلال معاملات صرافی بایننس یو اس، قیمت بیت‌کوین به یک‌باره از ۶۷ هزار به ۶۲ هزار دلار سقوط کرد و هر چند اعلام شد که این اتفاق در نتیجه یک اخلال سیستمی بوده اما بازار را دچار هراس زیادی کرد. 

    صعود دلار در معاملات جهانی

شناسایی سویه جدید کرونا در روسیه باعث بالا رفتن ارزهای امن شد. شناسایی سویه جدید کرونا که از نوع دلتا نیز مسری‌تر است بار دیگر فعالان بازار ارز را به طرف ارزهای امن سوق داد. این سویه که در روسیه شناسایی شده در این کشور مرگ و میر بالایی را رقم زده و ولادمیر پوتین- رییس‌جمهور- دستور تعطیلی یک هفته‌ای سراسری را صادر کرده است. سازمان بهداشت جهانی از تداوم همه‌گیری کرونا تا سال آینده خبر داده است هر چند که انتظار می‌رود روند کاهش تلفات ادامه یابد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۷۳۷ واحد بسته شد.شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلارشاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است.

    سقوط آزاد لیر تمامی ندارد

ارزش لیر بار دیگر به کمترین سطح تاریخی خود رسید. تصمیم بانک مرکزی ترکیه در کاهش مجدد نرخ بهره با واکنش شدید بازار ارز در این کشور مواجه شد. این بانک در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت نرخ بهره را با کاهش دو درصدی به ۱۶ درصد برساند. بسیاری از اقتصاددانان و نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول بارها و بارها نسبت به تبعات تورمی سنگین چنین تصمیمی به مقامات ترک هشدار داده‌اند. نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و امریکا، کماکان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رییس‌جمهور ترکیه- که پیشتر با اعلام مصمم بودن کشورش به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه باعث ریزش ارزش لیر شده بود یک بار دیگر گفته است در صورت تحویل نگرفتن جنگنده از امریکا از روسیه جنگنده خواهد خرید و این مساله می‌تواند با پاسخ تحریمی امریکا همراه شود. در جدیدترین نمونه از اعمال نظر رییس‌جمهور ترکیه در کار بانک مرکزی این کشور، اردوغان دو نفر از اعضای هیات‌مدیره بانک مرکزی این کشور را که مخالف کاهش نرخ بهره بودند بر کنار کرد. از سوی دیگر کسری بودجه دولت ترکیه تا پایان ماه سپتامبر بالای ۲۳.۵ میلیارد دلار گزارش شده است. لیر که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵ درصد ارزشش مقابل دلار را از دست داده، کماکان روی مدار نزولی است. 

 

ارسال نظر