کاهش قیمت سکه و دلار در سومین روز هفته

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۰۲:۳۶:۴۰
کد خبر: ۱۸۳۱۱۴

سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، دلار 27166 تومان 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

در بازار آزاد ارز دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰، قیمت دلار 27 هزار و166 تومان، قیمت یورو 31 هزار و148 تومان، پوند انگلیس 37هزار و 340 تومان و درهم امارات 7 هزار و401 تومان اعلام شده است. محمد کشتی آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: با توجه به افت قیمت‌ها دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ در بازار ارز شاهد کاهش قیمت سکه و دلار در بازار بوده‌ایم. قیمت اونس جهانی به ۱۷۶۴ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شده است.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۱۸ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان فروخته شده است.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۲۶ مهرماه) در مقایسه با روز کاری گذشته با ۵۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۵۳۷ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز گذشته بدون تغییر برابر ۳۰ هزار و ۴۳۳ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۱۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۳۱ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۶۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۲۳۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۵۱۲ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روزدوشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۷۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۴۲۳ تومان معامله شد. قیمت دلار در خرداد ماه به ۲۶ هزار تومان رسید و از آن پس حرکت رفت و برگشتی در این محدوده قیمتی و حرکت به سمت رقم ۲۷ هزار تومان داشت. اما از ابتدای شهریورماه قیمت‌ها در برخی مواقع نزولی بود یا برای چند روز پیاپی ثبات قیمت را داشتیم البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.  براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه بهای دلار کاهشی شد و طی هفته گذشته این روند نزولی ادامه داشت و بهای دلار در صرافی‌های بانکی ۵۰ تومان کاهش و نرخ یورو ثابت بود. 

     سکه ۱۱۰ هزار تومان ارزان شد 

قیمت سکه در بازار تهران (دوشنبه، ۲۶ مهرماه) با ۱۱۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به ۱۱ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسید.ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۱۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۰۵ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا با کاهش چهار دلاری نسبت به روز گذشته برابر یک‌هزار و ۷۶۴ دلار و ۳۶ سنت ماند. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ انواع سکه و طلا به دلیل افت قیمت دلار و انس جهانی طلا نزولی بود.

     قیمت جهانی طلا ثابت ماند

با افزایش سود اوراق قرضه و ارزش دلار، قیمت طلا ثابت ماند. دوشنبه قیمت طلا تقریبا ثابت بود و در تلاش برای بازیابی مجدد از فروش بالای قبلی با افزایش سود اوراق قرضه ایالات متحده و دلار، فشار بیشتری بر شمش آورد. هر اونس طلای اسپات پس از کاهش ۱.۶ درصدی در روز جمعه، تا ساعت ۰۷:۴۸ کمی تغییر کرد و به ۱۷۶۸.۰۶ دلار در هر اونس رسید. معاملات آتی طلا در ایالات متحده در ۱۷۶۷.۸۰ دلار ثابت ماند. دلار تقویت شده و باعث شد طلا برای خریداران سایر ارزها گران شود. داده‌ها حاکی از رشد کندتر اقتصاد چین در سه ماهه سوم بوده و قطعی برق و مشکلات عرضه به کارخانه‌ها آسیب رسانده است و مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. گفته می‌شود: نگرانی این است که کاهش عرضه برای رشد مضر بوده و تورم را تحت فشار قرار می‌دهند، اما بازارها نشان می‌دهند که بانک‌های مرکزی، ریسک تورم را در اولویت قرار داده و احتمالاً سیاست‌ها را شدیدتر می‌کنند، حتی اگر این به رشد کمی ضعیف منجر شود. طلا اغلب به عنوان حفاظ تورمی در نظر گرفته می‌شود، اگرچه کاهش محرک‌های مالی و افزایش نرخ بهره باعث افزایش سود اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه نگهداری شمش را افزایش می‌دهد SPDR Gold Trust GLD، بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله طلا در جهان، گفت که ذخایر آن با ۰.۳ درصد کاهش از ۹۸۲.۷۲ تن در روز پنجشنبه به ۹۸۰.۱ تن در روز جمعه رسید.

     بیت‌کوین ۶۱ هزار دلار را از دست داد

بیت‌کوین در جریان معاملات آخر هفته با افت قیمت مواجه شد. وزارت خزانه داری امریکا در پیامی از صرافی‌های ارایه‌دهنده خدمات ارزهای دیجیتالی خواسته است تا با استفاده از تمامی ابزارهای در اختیار خود جلوی نقض تحریم‌های این کشور و دسترسی اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده به نظام دلاری را بگیرند. این وزارت خانه همچنین در اطلاعیه جداگانه‌ای گفته است تاکنون حدود پنج میلیارد دلار در قالب رمزارز به هکرها از طریق باج افزارها پرداخت شده که بیشتر حجم آن به وسیله بیت‌کوین بوده است.  برخی از منابع خبری از احتمال صدور مجوز فعالیت در بورس وال استریت برای اولین صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر رمزارزها در امریکا خبر می‌دهند. تاکنون این صندوق‌ها در کشورهایی مانند کانادا و برزیل فعال شده‌اند و صدور مجوز فعالیت برای آنها می‌تواند تا حد زیادی باعث راحت شدن خیال فعالان بازار از چراغ سبز نهاد ناظر امریکا به تداوم فعالیت رمزارزها شود.  امریکا در حال گرفتن جای چین به عنوان بزرگ‌ترین مرکز استخراج رمزارزها در جهان است. برخلاف چین که به‌طور کامل همه تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا اعلام کرده این نهاد قصدی برای ممنوع اعلام شدن رمزارزها ندارد. اکنون حدود ۳۵ درصد کل هش ریت شبکه استخراج رمزارزها در جهان مربوط به مبدا امریکا است. در طرف دیگر نقش چین از بازار رو به کاهش است.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۴۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۸ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

     السالوادور برای استخراج ارزهای دیجیتال  از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند

السالوادور، اولین کشوری که در جهان بیت‌کوین را ارز قانونی اعلام کرد، قصد دارد از چندین منبع انرژی تجدیدپذیر برای تأمین نیرو جهت استخراج ارزهای رمزنگاری شده استفاده کند. دانیل آلوارز، رییس کمیسیون دولتی هیدروالکتریک رودخانه لمپا (CEL) روز جمعه طی اظهاراتی گفت: اینجا امکانات بی‌پایان است و این موضوع فقط به اراده مربوط می‌شود و اینکه ما امکانات و توانایی شروع این پروژه‌ها را داریم.السالوادور منابعی برای تولید برق به منظور فرآیند استخراج از طریق پروژه‌های برق آبی، خورشیدی، باد و جزر و مد دارد. بر اساس این گزارش، استخراج ارزهای رمزنگاری شده نیاز به انرژی زیادی دارد که عمدتا از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود که این امر مورد انتقاد طرفداران محیط زیست در سراسر جهان قرار گرفته است. با این حال، السالوادور تصمیم دارد این موضوع را تغییر دهد. ماه گذشته، دولت این کشور استفاده از انرژی زمین گرمایی را برای استخراج بیت‌کوین از کارخانه‌ای در دامنه کوه آتش‌فشان تِکاپا Tecapa آغاز کرد. این نیروگاه حدود 102 مگاوات انرژی تولید می‌کند.در خاک این کشور در امریکای مرکزی 20 آتش‌فشان وجود دارد و تقریباً یک چهارم کل تولید انرژی داخلی آن توسط انرژی زمین گرمایی تولید می‌شود. در تاریخ 1 اکتبر، السالوادور رسماً اعلام کرد که موفق شده است بخشی از اولین بیت‌کوین خود را با استفاده از نیروی زمین گرمایی آتش‌فشان تِکاپا استخراج کند. بر اساس بیانیه‌ای که در توییتر رییس‌جمهور این کشور منتشر شد، این عملیات استخراج موفق به تولید 0.00599179 بیت‌کوین یا حدود 269 دلار شد. رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر حدود 1.5 مگاوات از کارخانه تکاپا برای استخراج بیت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد و در یک محفظه حمل و نقل در نزدیک کارخانه نصب شده و دارای 300 رایانه است که معاملات ارزهای رمزنگاری شده را پردازش می‌کند.کنگره السالوادور پیشنهاد تصویب بیت‌کوین را به عنوان پول قانونی در ژوئن سال جاری تصویب کرد. در ماه سپتامبر، رییس‌جمهور این کشور اعلام کرد که دولت او اولین دارایی ارز دیجیتال خود را به میزان 400 بیت‌کوین خریداری کرده است.

 

ارسال نظر