تثبیت قیمت سکه در پی ادامه کاهش نرخ دلار

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۲۵
تثبیت قیمت سکه در پی ادامه کاهش نرخ دلار

گروه بانک و بیمه | 

روز شنبه 17 مهر 1400، نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفته و قیمت دلار 27 هزار و 823 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 214 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 151 تومان و درهم امارات 7 هزار و 581 تومان اعلام شده است. با اونس طلای 1757 دلاری که با افزایش 9 دلاری مواجه شده، عملا قیمت سکه نیز تغییری نداشته است. قیمت دلار امریکا در ساعات عصر نیز ۲۷ هزار و ۷۴۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۲۳۰ تومان فروخته شد. معامله‌گران بازار ارز پس از افت بهای دلار در هفته گذشته، نیز شاهد روند نزولی شاخص ارزی هستند. جدیدترین نرخ‌های بازار ارز در اولین روز هفته (شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰) بیان‌گر تداوم روند کاهشی نرخ دلار و یورو در آغاز سومین هفته از پاییز است. هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۸۵۵ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۳۹۷ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به پایان هفته قبل، ۲۵۳ تومان ارزان‌تر شده است.همچنین در این صرافی‌ها، هر اسکناس یورو به قیمت ۳۱۱۳۵ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افت ۲۵۳ تومانی نسبت به چهارشنبه هفته قبل، به نرخ ۳۱۷۶۴ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

بر اساس این گزارش، در ساعت ۱۴:۳۰ نرخ هر اسکناس دلار امریکا در بازار متشکل ارز ایران (تنها مرجع رسمی کشف نرخ نقدی ارز - اسکناس) به رقم ۲۶۹۰۸ تومان و نرخ هر اسکناس یورو نیز به رقم ۳۱۴۴۱ تومان رسیده است.علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 27 هزار و 498 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و 954 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 865 تومان و قیمت خرید یورو نیز 31 هزار و 234 تومان اعلام شده است. محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا گفت: در بازار داخل با توجه به افت نرخ ارز در مقایسه با روزهای پایانی هفته گذشته، قیمت طلا و سکه با کاهش همراه است به نحوی که هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا با ۴۵ هزار تومان کاهش، ۴ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. وی گفت: قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. 

در ساعات صبح نیز نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۱۷مهرماه) در مقایسه با روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۱۴ مهرماه) با ۲۲۰ تومان کاهش به قیمت ۲۷ هزار و ۴۴۸ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز کاری گذشته با ۲۰۲ تومان کاهش برابر ۳۱ هزار و ۸۱۵ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۹۰۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۱۸۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۲۱۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۴۵۹ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۴۹۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۷۷۶ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۶۹ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۳۹۲ تومان معامله شد. قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد و سپس حرکت آرامی به سوی نرخ ۲۷ هزار تومان داشت و بعد از آن همواره در این محدوده نوسان داشت. از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار و حتی ثبات آن در کانال ۲۷ هزار تومان در صرافی‌های بانکی بودیم.  اواخر هفته گذشته قیمت دلار بعد از مدت‌ها رفت و برگشت در کانال ۲۷ هزار تومان با ورود به محدوده قیمتی ۲۸ هزارتومان چند روزی با این نرخ معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت و از یازدهم مهرماه قیمت‌ها کاهشی و سپس ثابت ماند. نیز نرخ دلار و یورو هر کدام ۲۰۰ تومان افت قیمت داشتند. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران (شنبه، ۱۷ مهرماه) بدون تغییر نسبت به روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۱۴ مهرماه) به ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۸۸ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا با حدود ۹ دلار افزایش، یک‌هزار و ۷۵۷ دلار و ۹۴ سنت قیمت خورد.  مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. اگرچه انس جهانی طلا حدود ۹ دلار افزایش یافت اما نرخ دلار در صرافی‌های بانکی کاهشی بود و در نتیجه قیمت سکه طرح جدید ثابت ماند و انواع دیگر سکه و طلا کاهش قیت داشتند.

      عرضه ۱۶۶ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (شنبه، ۱۷ مهرماه) شاهد عرضه حدود ۱۶۶ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.از عرضه‌های مذکور حدود ۷۸ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳ هزار و ۲۶۷ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد. نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۱۷۵۷ دلار و ۱۳ سنت رسید.در حالی که آمارهای رسمی دولت امریکا نشان داد که اقتصاد این کشور در ماه سپتامبر بسیار کمتر از حد انتظار فرصت شغلی ایجاد کرده است و همزمان با تقویت ارزش دلار قیمت طلا روز جمعه شاهد نوسان محدودی بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 0.08 درصد افزایش به 1757 دلار و 13 سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه هم با 0.10 درصد کاهش به 1757 دلار و 40 سنت رسید.به گفته رونا اوکانل، تحلیلگر اقتصادی، بازار طلا مدتی است که احتمال انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو را لحاظ کرده و بنابراین احتمال افت ناگهانی قیمت‌ها وجود ندارد.

جرومی پاول رییس فدرال ماه گذشته گفته بود برای آغاز انقباضی شدن سیاست پولی انقباضی در سال جاری باید آمارهای مثبتی در مورد وضعیت بازار کار امریکا در ماه سپتامبر منتشر شود.وزارت کار امریکا روز جمعه در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که بخش غیرکشاورزی اقتصاد این کشور در ماه سپتامبر تنها 194 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. این در حالی است که پیش از این تحلیلگران انتظار داشتند در این ماه نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد شود. بخش عمده کاهش استخدام‌ها به مدارس دولتی مربوطه می‌شود. کاهش استخدام‌ها در بخش آموزش دولتی منجر به کاهش 123 هزار موردی استخدام‌های دولتی شده است. دیروز همچنین ارزش دلار امریکا تقویت شد و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

     افت قیمت رمزارزها

بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم کاهش قیمت را تجربه کردند.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با ادامه روند ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار ارزهای دیجیتالی، بانک جی پی مورگان در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال میزان سرمایه‌گذاری‌های سازمانی روی بیت‌کوین به یک رکورد تاریخی تازه رسیده است. قیمت بیت‌کوین از ابتدای امسال بیش از ۸۰ درصد رشد را به ثبت رسانده که این رقم بسیار بیشتر از رشد منفی ۶.۵ درصدی قیمت طلا طی همین بازه زمانی بوده است. احتمالا کره جنوبی به نخستین کشور پیشرفته جهان تبدیل خواهد شد که یک مالیات نسبتا سنگین را از سود معاملات رمزارزها اخذ خواهد کرد. هونگ نام کی- معاون وزیر دارایی کره جنوبی- گفته است از سال آینده، ارزهای دیجیتالی جزو دارایی‌های مالی در این کشور شناخته خواهند شد و معامله گران موظفند ۲۰ درصد سود حاصل از معاملات خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. پیش‌تر قرار بود این لایحه از اکتبر امسال اجرایی شود.

بیت‌کوین موفق شد خود را پس از پنج ماه به‌طور کامل بالای کانال ۵۴ هزار دلاری تثبیت کند تا امیدها به ثبت قله قیمتی جدید آن زنده شود. در همین حال ارزش بازار این رمزارز از یک تریلیون دلار عبور کرد که خود این خبر با توجه به اهمیت آن بار روانی زیادی داشت و سرمایه‌های زیادی را جذب این رمزارز کرد. یکی از تحلیلگران بلومبرگ گفته است ۵۰ هزار دلار به زودی به حمایت بیتکوین تبدیل می‌شود.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۲۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۲۲ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیتکوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  ارزش دلار مقابل بیشتر رقبای مهم کاهش یافت.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۱۱۵ واحد بسته شد. به گزارش رویترز، بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصادی کشورهای جهان اعلام کرد که همه‌گیری کرونا کماکان اصلی‌ترین ریسک مشترک بر سر راه اقتصاد جهانی است و در نتیجه شیوع سویه‌های جدید انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان کمتر از چیزی باشد که پیشتر تصور می‌شد.در این بین، رشد اقتصادی چین در سال آینده به ۵.۴ درصد خواهد رسید که نسبت به رشد ۸.۵ درصدی پیش بینی شده امسال آن یک کاهش محسوس است. اقتصاد چین سال قبل را با رشد ۲.۳ درصدی به پایان برده بود. ارزهای اروپایی در هفته‌های اخیر تا حد زیادی برابر دلار عقب نشسته‌اند که یکی از دلایل اصلی آن، رشد اقتصادی بیشتر امریکا در ماه‌های قبل و همچنین انتظار رشد اقتصادی بیشتر برای این کشور تا سال آینده به نسبت کشورهای اروپایی بوده است. در بین ارزهای مهم اروپایی، یورو عملکرد بدتری را نسبت به سایر سایرین مقابل اسکناس سبز داشته و نرخ برابری آن به‌طور معناداری از محدوده ۱.۲ دلاری که اواخر سال قبل ثبت شد، فاصله گرفته است.


 

ارسال نظر