بازگشت دلار به مرز 28 هزار تومان و کاهش نرخ سکه و طلا

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۷۳۱
بازگشت دلار به مرز 28 هزار تومان و کاهش نرخ سکه و طلا

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز یکشنبه 11 مهر 1400، قیمت ارز در بازار آزاد کاهش یافت و‌ قیمت دلار 28 هزار و 21 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 496 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 220 تومان و درهم امارات 7 هزار و 632تومان اعلام شده است. در برخی ساعت‌ها نیز قیمت دلار بین 27950 تا 28050 تومان در نوسان بوده است. قیمت اونس جهانی طلا نیز 1761 دلار معامله شده است. فعالان بازار می‌گویند با مطرح شدن موضوع مذاکرات بازگشت به برجام، و از جمله آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی، بازار نسبت به این خبرها و اکنش نشان داده و نرخ ارز کاهش یافته است. 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، ۱۱ مهرماه) در مقایسه با روز گذشته با ۱۶۲ تومان کاهش به ۲۷ هزار و ۴۸۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز گذشته ۳۵۵ تومان کاهش یافت و ۳۱ هزار و ۹۱۶ تومان تعیین شد. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۹۳۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۲۸۴ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۴۹۷ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۶۰۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۸۸۸ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۳۱۶ تومان معامله شد.

قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و چند روزی هم با نرخ ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و در این محدوده نوسان داشت، اما از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار و حتی ثبات در کانال ۲۷ هزار تومان در صرافی‌های بانکی بودیم. اما از اواخر هفته گذشته قیمت دلار حرکت آرامی به سوی کانال ۲۸ هزار تومان داشت و در این محدوده داد و ستد شد؛ اما از روز گذشته دوباره نرخ یورو و دلار کاهشی شده است. 

     عرضه ۱۹۹ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (شنبه، ۱۰ مهرماه) شاهد عرضه حدود ۱۹۹ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.از عرضه‌های مذکور حدود ۱۴۴ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳ هزار و ۴۱۴ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران (یکشنبه، ۱۱ مهرماه) با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۹ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۲۱ هزار تومان شد.همچنین اونس جهانی طلا با وجود تعطیلی بازارهای جهانی در قیمت یک‌هزار و ۷۶۱ دلار و ۵۰ سنت ثابت ماند. 

مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. براین اساس با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی طلا و کاهش قیمت دلار در بازار ارز قیمت طلا و انواع سکه نیز کاهشی بود

    آغاز روند کاهشی قیمت دلار 

هفته گذشته نرخ ارز پس از مدت‌ها سکون دوباره وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد؛ در این شرایط برخی با هدف کسب سود با شایعه‌پراکنی در بازار به دنبال رشد بیشتر قیمت‌ها هستند، اما گروهی دیگر از فعالان بازار ارز از حضور پرقدرت بازارساز و احتمال کاهش قیمت در روزهای آتی خبر می‌دهند.

نرخ ارز طی ماه گذشته تقریبا ثابت بود و حرکت رفت و برگشتی را در محدوده‌های قیمتی ۲۷ هزار تومان داشت و در مواقعی شاهد ثبات قیمت آن در چند روز متوالی بودیم. این سیر ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته سقف بهای ۲۷ هزار تومانی دلار شکسته شده و وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی، فعالان این بازار و دلالان را دچار سرگردانی کرده به‌طوری که آنها نسبت به رشد بیشتر قیمت‌ها دچار تردید شده‌اند.در این میان، اظهارات مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی نیز به این تردیدها افزوده و احتمال عقب‌نشینی قیمت‌ها را افزایش داده است.تامین ارز کالاهای اساسی به میزان ۹.۵ میلیارد دلار (معادل کل سال گذشته) و بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای واردات سایر کالاها از طریق سامانه نیما در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، ورود پر قدرت بانک مرکزی به بازار متشکل ارز در صورت لزوم و چشم‌انداز روشن بازگشت ارزهای صادراتی بر مبنای سیاست‌های دولت جدید در خصوص اعمال مشوق‌های جدید برای صادرکنندگان، مهم‌ترین محورهای اظهارات مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی محسوب می‌شود که به تازگی اعلام شده است.

به گفته «شیوا راوشی» بازار متشکل ارزی برای تامین نیاز مصارف خدماتی و نیاز به مسکن از ظرفیت برگشت ارز صادرات صادرکنندگان تامین و تغذیه می‌شود و به قدر کفایت همه نیازهای خدماتی کشور را تامین می‌کند.چنان‌چه این بازار در مقطعی از زمان با فزونی تقاضا نسبت به عرضه مواجه شود، بانک مرکزی با قدرت ورود پیدا کرده و این موضوع را مدیریت می‌کند.

علاوه بر اینها عرضه‌های سنگین ارز در بازار متشکل ارزی در روزهای گذشته نشان‌دهنده دست پر بازارساز برای اثرگذاری بر نرخ ارز است. همچنین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تصمیم بانک مرکزی برای ایجاد شوک در بازار از طریق فروش ارزهای خود در قیمت بالا و غافلگیر کردن دلالان و سفته بازان وجود دارد.در همین خصوص شنیده‌ها حاکی از این است که بانک مرکزی از ابتدای هفته جاری قصد دارد با عرضه‌های سنگین در بازار اسکناس و حواله ارز از افزایش مجدد نرخ ارز جلوگیری کرده و نرخ را به سمت تعادل هدایت کند.

افزایش بهای جهانی نفت و افزایش فروش نفت ایران به‌طور غیررسمی که در گزارش‌های اخیر بانک مرکزی به آن اشاره شده نیز سیگنال‌هایی است که احتمال کاهش نرخ ارز را تقویت می‌کند. شنبه قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی افت داشت و نرخ دلار در صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۶۴۲ تومان و یورو ۳۲ هزار و ۲۷۱ تومان تعیین شد که در مقایسه با روز کاری قبل از آن (پنجشنبه، هشتم مهرماه) بیش از ۲۰۰ تومان افت قیمت داشت.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۰۹ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۰۷۴ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۵۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد بالا رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۵ به ۱.۱۵۹ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۱۱.۰۶۰ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۷۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۴۶ یوان چین اعلام شد.

     حال خوب ارزهای دیجیتالی

بازار رمزارزها برای سومین روز متوالی صعود خوبی داشت.صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود، ارزهای دیجیتالی را چالشی برای ثبات مالی جهان خواند. این نهاد با اشاره به اینکه رشد سریع ارزهای دیجیتالی و نوآوری‌های صورت گرفته در آنها از جمله در زمینه پرداخت‌ها، فرصت جدیدی برای اقتصاد مالی جهان است از نهادهای نظارتی و دولت‌های سراسر جهان خواست تا ضمن تشدید نظارت خود بر بازار، چارچوب‌های معینی برای ادامه کار این بازار تعیین کنند.  در حالی که چین به صورت کامل هر فعالیت مرتبط با رمزارزها را در کشور خود ممنوع اعلام کرده است اما به نظر نمی‌رسد که امریکا چنین قصدی داشته باشد. جروم پاول- رییس بانک مرکزی امریکا گفته است کشورش قصدی برای ممنوعیت دارایی‌های دیجیتالی ندارد. پیش از وی نیز‌گری گنسلر- رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا خواستار قابل نظارت بودن صرافی‌های ارزهای دیجیتالی شده و احتمال بستن آنها را رد کرده بود.

 پس از انکه شرکت پی پال از ارایه خدمات جدید مبتنی بر رمزارزها به مشتریانش از جمله امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتالی خبر داد، حالا ویزاکارد- دیگر غول بزرگ عرصه پرداخت‌ها نیز در تلاش است تا از ظرفیت بلاک چین بهره بگیرد. طبق اعلام ویزا، این شرکت در حال تلاش برای ایجاد یک شبکه پرداخت جهانی مبتنی بر فناوری بلاک چین است که با استفاده از ارزهای دیجیتالی امور پرداختی را انجام می‌دهد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۵۱ درصد بیشتر شده است.در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است.

 

ارسال نظر