رویداد

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۰۰:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۹۲

افزایش نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی به نقدینگی

ارزش تراکنش‌های شاپرکی در خرداد ۱۴۰۰ به میزان ۱۴.۹۲ درصد از کل نقدینگی بوده که این شاخص نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۰، افزایش ۱.۵۸ درصدی داشته است. بررسی روند ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی از جمله شاخص‌های مهمی است که در نتیجه آن می‌توان تغییر رفتار افراد جامعه در تمایل به پرداخت الکترونیکی را در طول زمان مشاهده کرد. این شاخص نشان می‌دهد که صنعت پرداخت الکترونیک تا چه میزان در اقتصاد ملی نقش داشته و چقدر در تسهیل مبادلات اقتصادی کشور موثر بوده است. برای بررسی نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی، درصدی از نقدینگی که به صورت الکترونیکی پرداخت شده، محاسبه می‌شود. جدول زیر اطلاعات این شاخص را نشان می‌دهد. شایان توجه است در محاسبه این شاخص از اطلاعات موجود (تا خرداد ۱۴۰۰) استفاده شده است. در خرداد ۱۴۰۰ ارزش تراکنش‌های شاپرک ۱۴.۹۲ درصد از کل نقدینگی بوده است که این شاخص نسبت به ماه اردیبهشت ۱۴۰۰، افزایش ۱.۵۸ درصدی داشته است. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد در خرداد امسال، ارزش تراکنش‌های شاپرک افزایش ۱۵.۱۲ درصدی داشته که در قیاس با رشد ۲.۹۱ درصدی نقدینگی نسبت به ماه گذشته، افزایش شاخص نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی به نقدینگی نسبت به ماه اردیبهشت ۱۴۰۰ را در پی داشته است. در زمان تهیه گزارش حاضر، آمار میزان نقدینگی تا خرداد ۱۴۰۰ منتشر شده است، لذا نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی به تفکیک هر سال در دوره زمانی سال ۱۳۹۲ لغایت خرداد ۱۴۰۰ در شکل زیر ترسیم شده است که بیانگر روند رو به رشد و نوسانی این شاخص در مدت مورد بررسی است.

رکورد سود اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری امریکا

سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده به ۱.۵۴ درصد و بالاترین حد از ماه ژوئن رسید. صبح روز سه شنبه سود 10 ساله خزانه داری امریکا به ۱.۵۴ درصد رسید که بالاترین رقم از ماه ژوئن است، در شرایطی که نگرانی‌ها درباره تورم ادامه دارد. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری با ۵ واحد افزایش به ۱.۵۴۰۹ درصد رسید. سود اوراق قرضه ۳۰ ساله خزانه داری ۶ واحد پایه افزایش یافت و به ۲.۰۶۲۵ درصد رسید.روند سود معکوس قیمت‌ها است و ۱ واحد پایه معادل ۰.۰۱ درصد است. جروم پاول، رییس فدرال‌رزرو، در اظهارات روز سه شنبه، هشدار داد که تورم بیشتر ممکن است بیش از آنچه پیش بینی می‌شود دوام داشته باشد. قرار است پاول این اظهارات را به کمیته بانکی سنا ارایه کند. در این سخنرانی، وی گفت که رشد اقتصادی همچنان در حال تقویت است اما با فشارهای قیمتی ناشی از تنگناهای زنجیره تامین و عوامل دیگر مواجه شده است. پاول گفت: تورم بالا است و احتمالاً در ماه‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران هم بر پیشرفت لایحه زیرساختی یک تریلیون دلاری در واشنگتن نظارت خواهند کرد. قانونگذاران باید قبل از تعطیلی روز جمعه، بر اساس برنامه تامین مالی عمل کنند. قرار است روز سه شنبه حراج ۶۲ میلیارد دلاری اوراق هفت ساله برگزار شود.

استعفای جنجالی روسای  دو بانک مرکزی بزرگ امریکا

روسای دو بانک مرکزی بزرگ امریکا پس از گزارش مبادلات سرمایه‌گذاری جنجالی استعفا کردند. پس از آنکه گزارش‌های اخیر درباره سرمایه‌گذاری‌های غیراخلاقی در سال ۲۰۲۰ که با انتقاداتی روبرو شده و فدرال رزرو را مجبور به بازنگری اخلاقی کرده، روسای بانک‌های فدرال رزرو بوستون و دالاس کناره‌گیری می‌کنند. روز دوشنبه روبرت کاپلان از دالاس به دنبال اریک روزنگرن از بوستون از بازنشستگی زودهنگام خبر دادند. هر دو مدیر ۶۴ ساله هستند که هنوز یک سال از سن بازنشستگی اجباری در فدرال‌رزرو کمتر دارند. روزنگرن گفت که به جای ماه جولای ۲۰۲۲، روز پنج شنبه بازنشسته می‌شود، با ذکر دلیل سلامتی و پیوند کلیه در آینده. وی گفت: کاپلان هم ۸ اکتبر بازنشسته می‌شود، زیرا تمرکز اخیر بر افشای مالی من باعث ایجاد حواس پرتی در تصمیم‌گیری حیاتی درباره سیاست پولی آینده در نقطه بحرانی مسیر بهبود اقتصادی ما می‌شود. بازنشستگی‌های پیش از موعد به دنبال افشای مبادله هفته گذشته کاپلان که در سهام‌های آمازون، فیس‌بوک و جانسون و جانسون در میان سایر شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰، در حالی که اقدامات فدرال‌رزرو برای مقابله با پیامدهای اقتصادی همه‌گیری کرونا باعث افزایش سود و سهام آنها شد، صورت گرفته است. در همین حال، رزنگرن در صندوق‌های املاک و مستغلات که مربوط به اوراق قرضه تحت حمایت وام مسکن بود سرمایه‌گذاری کرد که فدرال رزرو برای تاثیر بر نرخ استقراض آنها را خریداری می‌کرد. جروم پاول، رییس فدرال‌رزرو گفت که این معاملات تحت قوانین موجود، از نظر فنی قانونی است، اما قول داد که قوانین اخلاقی را برای حفظ اطمینان از اعتبار فدرال‌رزرو، موسسه  شبه خصوصی که به عنوان بانک مرکزی ایالات متحده عمل می‌کند، تشدید کند. فدرال رزرو دارای ۱۲ بانک منطقه‌ای است و روسای آنها در کمیته بازار آزاد فدرال فعالیت می‌کنند و هر سه سال یک بار رای می‌دهند. رزنگرن قرار بود در سال ۲۰۲۲ عضو این کمیته باشد.

 

ارسال نظر