افزایش قیمت سکه و دلار در ششمین روز پاییز

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۸۷
افزایش قیمت سکه و دلار در ششمین روز پاییز

سکه 11 میلیون و 800  هزار تومان معامله شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری| 

روز سه‌شنبه 6 مهر 1400، قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یافت و قیمت دلار 27 هزار و 820 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 492 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 313 تومان و درهم امارات 7 هزار و 578تومان اعلام شده است. همچنین قیمت هر اونس طلای جهانی نیز به 1735 دلار کاهش یافته است. در نتیجه قیمت طلا و سکه در بازار داخلی تقریبا با ثبات است و سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و800 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۸ هزار تومان و قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 528 هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۷۳ هزار تومان شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. براین اساس با وجود رشد ۶۰۰ تومانی نرخ دلار به دلیل کاهش حدود هشت دلاری انس جهانی طلا و کاهش تقاضا در بازار برای خرید سکه و طلا، شاهد ثبات قیمت‌ها در این بازار هستیم. 

      رشد قیمت دلار

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (سه‌شنبه، ۶ مهرماه) در مقایسه با روز کاری گذشته با ۶۰۵ تومان افزایش ۲۷ هزار و ۴۴۰ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز کاری گذشته ۴۰۲ تومان افزایش یافت و ۳۱ هزار و ۹۳۸ تومان تعیین شد. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۰۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۳۰۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۱۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۵۵ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۹۱۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۱۹۳ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۹۱ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۳۵ تومان معامله شد.

قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و چند روزی هم با نرخ ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و در این محدوده نوسان داشت، اما از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بودیم. از اواخر شهریور ماه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در محدوده قیمتی ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت مانده بود و وارد کانال ۲۷ هزارتومان شد.  نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به علت افزایش نرخ ارز سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم.محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه انس جهانی به ۱۷۳۸ دلار رسیده افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۴۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۶۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

نرخ ارز با افزایش همراه است. قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین در بازار متشکل ارزی، هر دلار ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

      قیمت جهانی طلا 

اگرچه روز سه‌شنبه قیمت طلا به 1735 دلار کاهش یافته اما قیمت جهانی طلا در حالی در معاملات، دوشنبه رشد کرد که نگرانی از احتمال ایجاد شوک برای بازارهای مالی به علت سقوط شرکت اورگرند چین شدت گرفته است.تقاضا برای خرید طلا در مواقع بحران‌های بین‌المللی بالا می‌رود و سرمایه‌گذاران به عنوان سرمایه‌ای امن به سوی طلا رو می‌آورند. اورگرند چین که زیر فشار بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری قرار دارد هفته گذشته نتوانست سود اوراق قرضه خارجی خود را در سر موعد خود پرداخت کند و حالا این هفته موعد پرداخت سود بخش دیگری از این اوراق خواهد بود.

      افزایش مجدد قیمت ارزهای دیجیتال با از بین رفتن نگرانی‌ها درباره سرکوب چین

به دنبال فروش گسترده ارزهای دیجیتال و سقوط قیمت‌ها طی هفته گذشته در پی تصمیم چین برای ممنوعیت فعالیت هرگونه کسب و کار در این زمینه، قیمت سکه‌های رمزنگاری شده مجدداً افزایش یافت.

به دنبال فروش گسترده ارزهای دیجیتال و سقوط قیمت‌ها طی هفته گذشته در پی تصمیم چین برای ممنوعیت فعالیت هرگونه کسب و کار در این زمینه، قیمت سکه‌های رمزنگاری شده روز دوشنبه مجدداً افزایش یافت.بر اساس این گزارش، بیت‌کوین به 44000 دلار در هر سکه رسید و به سطحی نزدیک شد که روز جمعه قبل از اعلام بانک مرکزی چین مبنی بر غیرقانونی بودن معاملات ارزهای رمزنگاری شده در این کشور، قرار داشت.

ادول پاتل، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت Mudrex به اکونومیک تایمز گفت: همانطور که احساس (ترس، عدم اطمینان و تردید) در مورد ممنوعیت ارزهای رمزنگاری شده در چین به آرامی بازار را ترک می‌کند، احساس ثبات در طیف ارزهای رمزنگاری شده به وجود می‌آید.با عبور بیت‌کوین از مرز 44000 دلار، اکثر ارزهای رمزنگاری شده دیگر نیز از این روند پیروی کردند. 24 ساعت آینده می‌تواند دوره ثبات در طیف رمزنگاری باشد.به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت Oanda Corporation، «در جلسات آخر هفته، بیت‌کوین انعطاف‌پذیری خود را نشان داده و اکنون بیشتر این ضررها را بازیابی کرده است».ممکن است که سرکوب‌های قبلی اعلام شده چین قبلاً در قیمت‌ها تاثیر خود را ایجاد کرده باشد.

بانک مرکزی چین روز جمعه با اتخاذ مجدد موضع سخت خود درباره ارزهای دیجیتال، کلیه فعالیت‌های تجاری مرتبط با این ارزها را غیرقانونی اعلام کرد و صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی را از ارایه خدمات به سرمایه‌گذاران چینی و هرگونه مبادلات منع کرد.

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم به جز اتریوم و بیت کوین ریزشی ماند.در ادامه روند اتخاذ رویکردهای سختگیرانه کشورها در قبال ارزهای دیجیتالی، نهاد ناظر بر بازارهای مالی سوییس اعلام کرد از این پس نظارت خود را روی نقل و انتقالات و فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها تشدید خواهد کرد. طبق دستورالعمل جدیدی که به صرافی‌های سوییسی ابلاغ شده است، آنها باید اطلاعات تراکنش‌ها را ثبت و در صورت درخواست این نهاد در اختیارش قرار دهند.

با تداوم فشارهای دولت چین، صرافی هیوبی به عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارایه‌دهنده خدمات به مشتریان چینی اعلام کرد از این پس کاربران چینی امکان دسترسی به این صرافی را نخواهند داشت.همچنین بزرگ‌ترین استخر استخراج اتریوم جهان نیز اعلام کرد از این پس امکان ارایه خدمات به چینی‌ها وجود ندارد. برخی از منابع خبری از برنامه‌ریزی شماری از صرافی‌های مستقر در هنگ کنگ برای جابه‌جایی مقر خود خبر داده‌اند.شرایط برای فعالان رمزارزها در چین روز به روز در حال بدتر شدن است و حالا خبر می‌رسد که بانک مرکزی چین به‌طور کامل هرگونه فعالیت مرتبط با رمزارزها را ممنوع اعلام کرده است.

این نهاد چینی به ارایه‌دهندگان خدمات مالی در چین هشدار داده است که به هیچ‌وجه نباید امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را برای مشتریان خود فراهم کنند. طبق بخشنامه صادره بانک مرکزی چین، هیچ درگاه پرداخت و شرکتی اجازه ندارد نسبت به تبدیل ارز دیجیتالی به پول فیات یا برعکس برای مشتریان خود اقدام کند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۹۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۹۳ درصد بیشتر شده است.

در حال حاضر ۴۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

ارسال نظر