کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت سکه در روز سه‌شنبه

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۳۷۹

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

 روز سه‌شنبه در بازار آزاد ارز، قیمت ارز امروز در بازار با کاهش اندک روبرو بوده است. قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار تومان و هر یورو ۳۲ هزار تومان فروخته شد. همچنین هر دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار ۳۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار تومان معامله شده است.محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ با توجه به رشد قیمت انس جهانی و کاهش نرخ ارز شاهد ثبات نسبی در بازار طلا و سکه هستیم. انس جهانی به ۱۷۶۳ دلار رسیده و به این ترتیب هر قطعه قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون ۶۸۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی نیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شده است. هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۸۸۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده است.نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه) در مقایسه با روز گذشته با ۸۸ تومان کاهش به ۲۶ هزار و ۵۳۱ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته (دوشنبه) با ۲۰۵ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۶۹۰ تومان تعیین شد. امروز قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و پنج تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۶۳ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۰۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۴۳ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۱۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۸۹۴ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۱۳ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۱۱۹ تومان معامله شد.قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و چند روزی هم با نرخ ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و در این محدوده نوسان داشت، اما از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بودیم. از اواخر هفته گذشته نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در محدوده قیمتی ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت مانده بود و از روز گذشته افت قیمتی داشت و به ۲۶ هزار و ۵۳۰ تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (سه شنبه، ۳۰ شهریورماه) در بازار تهران با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان رسید.ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۲۷ هزار تومان شد.همچنین اونس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۷۶۱ دلار و ۹۰ سنت قیمت خورد که با در مقایسه با روز گذشته هفت دلار افزایش داشت.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. براین اساس با وجود آنکه قیمت انس جهانی طلا هفت دلار افزایش قیمت داشت اما به دلیل کاهش نرخ دلار تا ۲۶ هزار و ۵۳۰ تومان، قیمت سکه سیر نزولی آرامی داشته است.

      عرضه ۳۶۷ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما امروز (دوشنبه، ۲۹ شهریورماه) شاهد عرضه حدود ۳۶۷ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.از عرضه‌های مذکور حدود ۱۶۳ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳ هزار و ۳۱ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۱۷۶۱ دلار و ۷۵ سنت رسید.در حالی که در آستانه نشست فدرال رزرو که انتظار می‌رود نتیجه آن حاوی سرنخ‌هایی در مورد زمان آغاز انقباضی شدن سیاست پولی باشد تجار بازار طلا محتاطانه معامله می‌کنند، قیمت فلز زرد امروز شاهد اندکی کاهش بود.هنگام افزایش نرخ تورم و بی‌ثبات شدن نرخ ارز اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا افزایش می‌یابد. اما انقباضی شدن سیاست پولی بانک مرکزی امریکا می‌تواند با از بین بردن این دو عامل جذابیت بازار فلز زرد برای سرمایه‌گذاران را کاهش دهد. به علاوه افزایش نرخ بهره در امریکا نیز هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا خواهد برد.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.14 درصد کاهش به 1761 دلار و 75 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر هم با 0.07 درصد کاهش به 1762 دلار و 50 سنت رسید.روز دوشنبه و همزمان با به راه افتادن موج فروش در بازارهای بورس که به دلیل نگرانی از بحران بدهی شرکت چینی اورگراند اتفاق افتاد، قیمت طلا ترمیم شده بود.نگرانی‌ها در مورد تبعات بحران بدهی به وجود آمده برای شرکت انبوه ساز اورگراند چین بازارهای مالی را دچار ترس کرده و موجب شد تا ارزش دلار در روز دوشنبه به بالاترین رقم در طی حدود یک ماه اخیر برسد.فدرال رزرو احتمالا در پایان نشست این هفته خود چشم‌اندازی در مورد زمان و نحوه افزایش نرخ بهره در طی سه سال آینده ترسیم خواهد کرد.ایزابل اشنابل، عضو هیات‌مدیره بانک مرکزی اروپا دیروز گفت، در حالی که چشم‌انداز رشد اقتصادی بهبود یافته و چاپ پول به ابزاری برای هدایت انتظارات در مورد نرخ بهره تبدیل شده است، حجم خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا اهمیت قبلی خود را از دست داده است.

      قیمت بیت‌کوین  به زیر ۴۴ هزار دلار سقوط کرد

قیمت بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان، در حالی به زیر ۴۴۰۰۰ دلار سقوط کرد که نگرانی‌ها درباره ارزش سهام‌های جهانی به بازار ارز دیجیتال نیز سرایت کرد.قیمت بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان، روز دوشنبه در حالی به زیر 44000 دلار سقوط کرد که نگرانی‌ها درباره ارزش سهام‌های جهانی به بازار ارز دیجیتال نیز سرایت کرد.بر اساس گزارش کوین متریکس Coin Metrics، بیت‌کوین در طول معاملات روز دوشنبه تا 10 درصد کاهش یافت و به 43692.57 دلار کاهش یافت.سایر ارزهای رمزپایه نیز در وضعیت نزولی قرار گرفتند. اتریوم با کاهش 9 درصدی به 3038.74 دلار رسید و ریپل نیز با افت 14 درصدی بدترین عملکرد را داشت.لیا والد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال Valkyrie در این باره گفت: فروش گسترده (ارزهای دیجیتال) ادامه یک الگوی ثابت است که در آن معامله گران دارایی‌های پرخطر خود را نقد می‌کنند تا وضعیت مارجین کال (اخطاریه افزایش وجه تضمین) خود را جبران کنند یا اینکه در حاشیه بنشینند تا بازار آرام شود و در بازگشت به موقعیت‌های خطرناک‌تر احساس راحتی بیشتری کنند .اگر بیت‌کوین این فرصت را هرگز نداشته است که خود را به عنوان یک پناهگاه امن یا طلای دیجیتالی معرفی کند، اکنون که شرکت‌های امریکایی نیز در گزارش‌های درآمد خود نتایج ضعیفی را اعلام می‌کنند، احساس می‌کنم زمان آن فرا رسیده است.بر اساس این گزارش، سقوط ارزهای رمزنگاری شده در شرایطی رخ می‌دهد که فروش گسترده‌تری در بازارهای جهانی سهام ایجاد شده است، چرا که ترس از مشکلات فزاینده در غول املاک چین یعنی شرکت اورگراند، وجود دارد. پانکاج بالانی، مدیرعامل صرافی دلتا به کوین دسک گفت: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران از ترس از اینکه (یک بحران) در گروه اورگراند چین ممکن است به یک مشکل سیستمیک برای بازارهای جهانی تبدیل شود، گزینه‌های (سرمایه‌گذاری) پرخطر را از روی میز کنار می‌زنند. سقوط بازار ارز دیجیتال در حالی رخ داد که السالوادور از رکود ارزهای رمزنگاری شده استفاده کرد و 150 بیت‌کوین دیگر خریداری کرد.با وجود افت قیمت، بیت‌کوین تا سال 2021 تقریبا 50 درصد رشد کرده است.

 

ارسال نظر