افزایش۶۰ هزار تومانی سکه

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۳۳۴
افزایش۶۰ هزار تومانی سکه

سیر نزولی قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومان 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز دوشنبه با افزایش قیمت اونس جهانی طلا به 1757 دلار، و اعلام نرخ دلار به قیمت 27379 تومان، قیمت طلا و سکه اندکی افزایش یافت و سکه 11 میلیون و 710 هزار تومان معامله شد. در مجموع قیمت ارز در بازار از ثبات نسبی طی هفته جاری برخوردار بوده است. قیمت دلار امریکا 27 هزار و ۱۰۰ تومان تا 27359 تومان و هر یورو ۳۲ هزار تومان فروخته شد. در ساعات عصر، قیمت دلار 27 هزار و 379 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 59 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و677 تومان و درهم امارات 7 هزار و 455 تومان اعلام شده است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و656 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و 43 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 535 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 911 تومان اعلام شده در ساعات اولیه صبح نیز نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۲۹ شهریورماه) در مقایسه با روز گذشته با ۱۰۱ تومان کاهش به ۲۶ هزار و ۶۱۹ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته (شنبه) بدون تغییر ۳۱ هزار و ۴۸۵ تومان تعیین شد. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۹۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۶۱ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۲۰۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۴۴۱ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۷۳۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۹ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۳۵ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۲۳ تومان معامله شد. قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و چند روزی هم با نرخ ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و در این محدوده نوسان داشت، اما از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بودیم. از اواخر هفته گذشته نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در محدوده قیمتی ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت مانده بود، اما افت اندک ۱۰۱ تومانی داشته است.

     نوسان سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان 

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، ۲۹ شهریورماه) در بازار تهران با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان رسید.ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۲۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۸۵۸ هزار تومان شد. همچنین اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۵۳ دلار و ۷۲ سنت قیمت خورد که با در مقایسه با روز گذشته یک دلار و ۲۹ سنت کاهش داشت. 

نایب‌رییس اتحادیه طلا وجواهر تهران درباره وضعیت بازار سکه و طلا، گفت: قیمت سکه طرح جدید در بازار به دلیل تقاضا در طول روز نوسان دارد. «محمد کشتی‌آرای» افزود: ممکن است عرضه این نوع سکه در بازار کم باشد و در نتیجه شاهد افزایش قیمت جزئی سکه طرح جدید در مقایسه با انواع دیگر سکه در بازار باشیم. در مجموع چند روزی است که قیمت انواع سکه و طلا با توجه به کاهش قیمت اونس جهانی طلا و دلار در بازار نزولی است. ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ به دلیل کاهش نرخ اونس جهانی شاهد افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم.اونس جهانی به ۱۷۴۸ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان است.هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته شده است.

     عرضه ۴۲۹ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (یکشنبه، ۲۸ شهریورماه) شاهد عرضه حدود ۴۲۹ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه‌های مذکور حدود ۱۳۹ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات، ۲۳ هزار و ۱۰۴ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

     پکن استفاده بین مرزی از یوان را  گسترش می‌دهد

بانک مرکزی چین اعلام کرد قصد دارد به‌طور یکنواخت و هوشیارانه بین‌المللی کردن ارز خود را گسترش دهد.این بانک قول داده نظارت بر جریان سرمایه بین مرزی را تقویت کرده و جلوی خطرات ساختاری را بگیرد. 

طبق اطلاعیه بانک مرکزی چین، انتظار می‌رود قرارداد همکاری اقتصادی منطقه‌ای، روابط تجاری بین کشورهای منطقه آسیا پاسفیک را تقویت کند و فرصت‌های بیشتری برای استفاده از یوان در پرداخت‌های دو جانبه و سرمایه‌گذاری‌ها به وجود بیاید. این قرارداد در اواخر 2020 در یک اجلاس مجازی بین کشورهای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا و به میزبانی ویتنام بسته شد. دولت چین بر اساس توسعه سریع تجارت کالا با یوان، به دنبال افزایش استفاده از ارز خود در تجارت الکترونیکی بین مرزی است.بانک مرکزی چین همچنین اعلام کرد قصد دارد فرصت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری با یوان به دست آورد و زیرساخت‌های لازم را برای همکاری ارزی با سایر کشورها ایجاد خواهد کرد. پرداخت‌های بین‌المللی که در 2020 با یوان انجام شده به 28.39 تریلیون یوان (4.39 تریلیون دلار) می‌رسد که 44.3 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش دارد. به علاوه، پرداخت‌های بین‌المللی انجام شده با یوان 46.2 درصد از کل پرداخت‌های بین‌المللی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد که به بالاترین رقم رسیده است. پکن از 2009 تلاش دارد نفوذ یوان در سراسر دنیا را افزایش دهد تا وابستگی به دلار امریکا در تجارت و سرمایه‌گذاری کاهش یابد. چین همچنین قصد دارد موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره برتر دنیا را به چالش بکشد.


 

ارسال نظر