دلار صرافی وارد کانال 27 هزار تومان شد

۱۴۰۰/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۰۲۲
دلار صرافی وارد  کانال 27 هزار تومان شد

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

روز شنبه 20 شهریور 1400، در بازار آزاد ارز قیمت دلار 27 هزار و 819 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 559 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 831 تومان و درهم امارات 7 هزار و 575 تومان معامله شد. با کاهش اونس جهانی طلا به 1788 دلار، قیمت سکه نیز 110 هزار تومان کاهش یافت و به 12 میلیون و 50 هزار تومان رسید.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۲۰ شهریورماه) با ۱۳۹ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به ۲۷ هزار و ۲۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۱۸ شهریورماه) با پنج تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۷۱۲ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۴۸۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۸۴ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۷۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۱۷ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۱۷۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۴۶۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز پنجشنبه (۱۸ شهریورماه)، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۷۹ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۷۹ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و وارد کانال ۲۶هزارتومان شد و سپس در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و طی دو هفته گذشته روند نزولی قیمت را شروع کرده وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده و چند روزی است در این کانال قیمتی تثبیت شده است.

قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۱۷۵هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۷ هزار و ۸۱۹ تومان است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 650هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 170 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 700هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک میلیون و 578 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و90 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

   سکه ۱۱۰ هزار تومان ارزان شد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با کاهش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۷۳ هزار تومان شد. همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک هزار و ۷۸۸ دلار و ۲۸ سنت قیمت خورد.

مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. انس جهانی با پنج دلار کاهش قیمت یک هزار و ۷۸۸ دلار و ۲۸ سنت معامله می‌شد. معامله گران بازار ارز در نخستین روز هفته، شاهد افزایش نسبی بهای دلار و یورو هستند. بررسی نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار نشان از رصد هوشمندانه بازارساز در معاملات دارد. به گونه‌ای که بازارساز با افزایش نرخ خرید و فروش دلار، مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار و صرافی‌ها شده است. هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۶۴۸۶ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل هر اسکناس دلار امریکا به قیمت ۲۷۰۲۱ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به پایان هفته قبل، افزایش یافته است. همچنین در این صرافی‌ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۳۱۰۸۴ تومان از مردم خریداری و در مقابل هر اسکناس یورو به نرخ ۳۱۷۱۲ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود. بر اساس این گزارش، نرخ هر اسکناس دلار امریکا در بازار متشکل ارز ایران (تنها مرجع رسمی کشف نرخ نقدی ارز - اسکناس) به رقم ۲۶۷۰۴ تومان و نرخ هر اسکناس یورو نیز به رقم ۳۱۳۲۱ تومان رسیده است. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با ۰.۳۹ درصد افت به ۱۷۸۷ دلار و ۵۸ سنت رسید. در حالی که نامشخص بودن زمان انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو سبب شده تا اکثر سرمایه‌گذاران از انجام معاملات عمده خودداری کنند و همزمان با تقویت دلار در معاملات این هفته قیمت طلا روز جمعه کاهش داشت و اولین کاهش هفتگی 5 هفته گذشته را به ثبت رساند. هشدار روسای بانک‌های مرکزی درباره سقوط بیت‌کوین: در حالی که قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت‌کوین اخیراً با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است، برخی از روسای بانک‌های مرکزی جهان درباره سوددهی و نوسانات ذاتی دارایی‌های رمزنگاری شده ابراز تردید کرده‌اند.در حالی که قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت‌کوین اخیراً با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است، برخی از روسای بانک‌های مرکزی جهان درباره سوددهی و نوسانات ذاتی دارایی‌های رمزنگاری شده ابراز تردید کرده‌اند. استفان اینگوِز، رییس بانک مرکزی سوئد، در جریان کنفرانس بانکی اخیر در استکهلم تأکید کرد که ارزش بیت‌کوین می‌تواند به‌شدت سقوط کند. وی این ارز دیجیتال را با جمع‌آوری تمبر مقایسه کرد و در اعتبار و امکان‌سنجی بلندمدت آن ابراز تردید کرد. وی گفت: «پول خصوصی معمولاً دیر یا زود از بین می‌رود.»مردم نمی‌خواهند قدرت خرید آنها یا حقوق آنها 10 درصد از روزی به روز دیگر افزایش یا کاهش یابد. شما این نوسان را برای قدرت خرید نمی‌خواهید. از این نظر، بیت‌کوین محافظ خوبی برای ارزش نیست. وی تأکید کرد که مکزیک با توجه به آنچه که او به عنوان معایب بیت‌کوین توصیف کرد، مانند السالوادور به دنبال استفاده از ارز رمزنگاری شده به عنوان واحد پول خود نخواهد بود.به گفته تام موتون، مدیر فناوری بانک مرکزی انگلستان، فناوری ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی در واقع می‌تواند «ده‌ها هزار برابر کارآمدتر» از فناوری بیت‌کوین در هر تراکنش باشد.

وی طی اظهاراتی در ماه ژوئن گفت: با توجه به کاستی‌های عملکردی و ناکارآمدی انرژی، به هیچ‌وجه نوع فناوری ما در ارز دیجیتال بانک مرکزی قابل مقایسه (با فناوری بیت‌کوین) نیست.بر اساس این گزارش، بیت‌کوین بیش از 9 درصد از پایین‌ترین قیمت خود طی یک هفته یعنی 42900 دلار افزایش یافته است.

 

ارسال نظر