دلار به کانال 27 هزار تومان بازگشت؛ اونس جهانی 1823 دلار

۱۴۰۰/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۴۴
دلار به کانال 27 هزار تومان بازگشت؛ اونس جهانی 1823 دلار

تکلیف تیم اقتصادی دولت برای انجام اقدامات فوری کنترل بازار، نرخ ارز و طلا را کاهش داد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

به دنبال تکلیف رییس‌جمهور به تیم اقتصادی دولت برای انجام اقدامات فوری کنترل بازار در روز یکشنبه 7 شهریور 1400، نرخ ارز و طلا در روز دوشنبه کاهش یافت و دلار به کانال 26 هزار تومان و سکه به کانال 11 میلیون تومان بازگشت. کارشناسان می‌گویند که با توجه به این موضوع که رییس‌جمهور تیم اقتصادی دولت را مکلف کرد که راهکارهای تقویت ارزش پول ملی را ارایه و درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام دهند، انتظار می‌رود که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سایر نهادهای اقتصادی، اقداماتی انجام دهند تا نرخ ارز کاهش یابد. از سوی دیگر، تغییر تیم هسته‌ای و احتمال مذاکرات در هفته‌های آینده، بر بازار اثر قابل توجهی داشته است.  فعالان بازار می‌گویند که سومین روز هفته برای فعالان بازار ارز با ادامه کاهش نرخ ارز به ویژه دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور همراه شده است. بررسی روند نرخ‌گذاری در بازار ارز نشان می‌دهد بهای خرید و فروش دلار و یورو در معاملات (دوشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۰) کاهش یافته است. این در حالی است که روز گذشته نیز شاخص ارزی روند نزولی را به ثبت رسانده بود. 

عصر دوشنبه در ساعت عصر، قیمت دلار 27050، دلار کانادا 21540، یورو 30580، درهم 7360 و پوند 37430 تومان معامله شد و سکه 11 میلیون و 920 هزار تومان معامله شده است.  صبح دوشنبه نیز در بازار آزاد، قیمت دلار 27 هزار و 265 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 614 تومان و درهم امارات 7 هزار و 428 تومان اعلام شده است. بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار امریکا به نرخ ۲۵۸۳۷ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۶۳۵۸ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل، ۱۰۱۶ تومان و نسبت به روز شنبه، ۱۴۸۴ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها، در حال حاضر به قیمت ۲۹۹۸۳ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۳۰۵۸۹ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز یکشنبه، ۱۱۱۹ تومان و نسبت به اولین روز هفته نیز ۱۹۳۵ تومان کاهش نرخ دارد. محمد کشتی‌آرای، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل کاهش نرخ ارز شاهد افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. قیمت انس جهانی به ۱۸۱۵ دلار رسیده و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شده است.هر گرم طلای ۱۸ عیار۱ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان فروخته شده است. قیمت ارز با کاهش رو برو بوده است؛ قیمت دلار ۲۷ هزارو ۴۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شده است. همچنین قیمت دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شده است. این در حالی است که قیمت دلار در صرافی ملی ایران ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار تومان قیمت خورده است.

         بازگشت قیمت سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، هشتم شهریورماه) در بازار تهران با کاهش ۲۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به رقم ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۳۸ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۱۵ دلار و ۱۸ سنت قیمت خورد.  مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار در دو روز گذشته روند نزولی داشته و دوباره در صرافی بانکی وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و انس جهانی نیز با ۲ دلار و ۳۲ سنت کاهش یک‌هزار و ۸۱۵ دلار و ۱۸ سنت معامله شد.

      قیمت طلا  به بالاترین سطح در یک ماه اخیر رسید

قیمت جهانی طلا در معاملات، دوشنبه در حالی رشد کرد که در سخنان جمعه شب رییس بانک مرکزی امریکا خبری از افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره نبود. قیمت جهانی طلا در معاملات، دوشنبه در حالی رشد کرد که در سخنان جمعه شب رییس بانک مرکزی امریکا خبری از افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره نبود. جرومی پاول، رییس فدرال‌رزرو در سخنرانی روز جمعه خود هیچ زمان‌بندی مشخصی هم در مورد برنامه بانک مرکزی برای کاهش ماهانه خرید اوراق قرضه و تزریق پول به اقتصاد ارایه نداد. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای امریکا هم ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۸۲۳ دلار و10سنت رسید. قیمت جهانی طلا بسیار به بالا رفتن نرخ بهره امریکا حساس است و با نبود نشانه‌هایی از این اتفاق در سخنرانی پاول، راه برای بالا رفتن قیمت طلا هموار شد. سخنان پاول شاخص دلار را به پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر فرستاد.

     افت ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم کاهش یافت.با افزایش احتمال وقوع سناریوی صعودی در بازار، مایکرو استراتژی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارنده بیت‌کوین در جهان اعلام کرد ۱۷۷ میلیون دلار دیگر بیت‌کوین خریده است تا بدین‌ترتیب تعداد کل بیت‌کوین‌های در اختیار این شرکت به ۱۰۹ هزار بیت‌کوین برسد. ارزش کل بیت‌کوین‌های در اختیار این شرکت در حال حاضر چیز ی حدود سه میلیارد دلار و متوسط قیمت خرید هر بیت‌کوین توسط این شرکت معادل ۲۶ هزار و ۷۶۹ دلار بوده است.   کوبا که در سال‌های اخیر تحت تاثیر تحریم‌های امریکا با مشکلات اقتصادی گسترده‌ای مواجه شده، پس از السالوادور به دومین کشور جهان تبدیل می‌شود که به‌طور رسمی ارزهای دیجیتالی را به رسمیت شناخته است. از مدت‌ها پیش این  گمانه زنی وجود داشت که کوبا پس از ممنوع اعلام کردن دلار در این کشور، برای انجام تبادلات ارزی خود و برقرای جریان سرمایه ورودی جدید از ظرفیت ارزهای دیجیتالی بهره گیرد.  بانک مرکزی چین یک بار دیگر علیه ارزهای دیجیتالی موضع گرفته و با صدور بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته است تا از بازار رمزارزها دوری کنند. این نهاد با تاکید مجدد بر غیرقانونی بودن رمزارزها در این کشور گفته است هیچ حمایت قانونی از کسانی که در این بازار دچار ضرر شوند، صورت نخواهد گرفت. به گفته بانک مرکزی چین، بیت‌کوین و سایر رمزارزها دارای ارزش ذاتی نیستند و قیمت آنها حباب است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۴۱ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

ارسال نظر