بازار ارز و طلا در انتظار برنامه دولت و آرامش در افغانستان

۱۴۰۰/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۳۱

گروه بانک و بیمه |

 قیمت دلار و سکه و طلا همچنان به روند افزایشی خود در هفته گذشته ادامه داد و کارشناسان معتقدند تا زمانی که پول‌های بلوکه شده آزاد نشود و به بازار عرضه نشود، نمی‌توان کاهش زیاد نرخ ارز را داشت اما معاون رییس‌جمهور اعلام کرده که گشایش‌هایی در پول‌های ایران رخ داده که در روزهای آینده بر بازار ارز موثر خواهد بود. برخی صاحب‌نظران نیز می‌گویند که با استقرار وزرا، اعلام برنامه وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی در هفته آینده، می‌توان انتظار داشت که مسوولان دولت جدید برنامه‌ای برای کاهش نوسان ارز و طلا در بازار داشته باشند. برخی مدیران صنعتی مانند دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز می‌گویند که یکی از بزرگ‌ترین و بحث‌برانگیزترین معضلات، چند نرخی بودن ارز است که خروجی آن فساد و پرونده‌های نجومی مفتوح با رقم‌های باورنکردنی است که از رانت چندنرخی بودن ارز تشکیل شده و لذا یکی از راه‌حل‌های اساسی برای بازگشت اقتصاد کشور به ریل مطلوب، حذف ارز چند نرخی است. روز پنجشنبه، قیمت دلار در بازار به 27920 تا 28 هزار تومان رسید و در آستانه ورود به کانال 28 هزار تومان است. به دنبال افزایش قیمت دلار و همچنین اونس جهانی طلا به کانال 1800 دلار، قیمت هر گرم طلا به یک میلیون و 172 هزار و مثقال طلا به 5 میلیون و 78 هزار رسید و سکه نیز بین 11 میلیون و 975 هزار تا 12 میلیون تومان در نوسان بوده است.  روز جمعه نیز فعالان بازار قیمت سکه را 12 میلیون و 80 هزار تومان اعلام کرده‌اند. اونس جهانی 1803 دلار و هر گرم طلا 1 میلیون و 178 هزار تومان بوده است. 

       بازگشت قیمت جهانی طلا به کانال ۱۸۰۰ دلار

قیمت جهانی طلا در معاملات جمعه، در حالی افزایش یافت که ارزش دلار در آستانه اجلاس فدرال‌رزرو پایین آمده و تقاضا برای طلا را افزایش داده است.سرمایه‌گذاران با نگرانی منتظر سخنرانی رییس فدرال‌رزرو در اجلاس سالانه بانک مرکزی امریکا در جکسون هول هستند تا سرنخ‌هایی را در مورد برنامه آینده فدرال‌رزرو برای کاهش اقدامات حمایتی آن پیدا کنند

در آستانه این اجلاس دلار روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌گذارد. روز چهارشنبه با تقویت دلار قیمت جهانی طلا از ۱,۸۰۰ دلار پایین‌تر آمده بود.اگر در سخنرانی رییس فدرال‌رزرو نشانه‌ای از احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره پیدا شود تقاضای طلا کاهش خواهد یافت. قیمت سکه و طلا در هفته‌ای که کابینه دولت جدید روی میز مجلس منتظر رای اعتماد بود، با فراز و فرود همراه شد و سکه طرح جدید قیمت ۱۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان را تجربه کرد.بررسی نمودار قیمتی سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد قیمت سکه طرح جدید روی کانال ۱۲ میلیون تومان در نوسان بوده و بالاترین قیمتی را که در طول هفته تجربه کرده است ۱۲ میلیون ۲۶۰ هزارتومان است که دو عامل اصلی آن، تغییرات قیمت انس طلا در جهان و نوسانات نرخ ارز در ایران هستند. به نظر می‌رسد که از نگاه برخی معامله‌گران، سکه هم‌چنان بازاری امن‌تر با قابلیت رشدی بیشتر نسبت به دلار است. به‌طوری که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند ممکن است دولت جدید سیاست‌های جدیدی برای مدیریت بازار ارز اعمال کند و همین سرمایه‌گذاری در طلا را نسبت به خرید ارز مطمئن‌تر نشان می‌دهد. برای درک بهتر نوسان بازار سکه و طلا بهتر است نگاهی به قیمت‌های آن در طول هفته بیاندازیم؛  شنبه، ۳۰ مردادماه همزمان با روند افزایشی قیمت دلار، نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر از ورود سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان خبر داد و بدین‌ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان اعلام شد. در نخستین روز هفته قبل، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۵ هزار تومان فروخته شد.

تا پایان هفته، قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به‌فروش رفت.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته شد و همچنین حباب سکه با افزایش؛ به ۷۵۰ هزار تومان رسید.  حالا باید دید در هفته پیش رو، اتفاقات جهانی چه خوابی برای قیمت جهانی اونس طلا دیده است و از سوی دیگر، با مشخص شدن کابینه دولت در ایران و اتفاقاتی که در افغانستان در حال وقوع است، نرخ ارز روی چه عددی می‌ایستد و بازار سکه و طلای ایران به کدام سو می‌رود.

     نرخ دلار و یورو در بازار متشکل ارز ایران

مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران قیمت میانگین وزنی دلار در معاملات امروز این بازار را ۲۷ هزار و ۲۹۸ تومان اعلام کرد.مهدی گوهررستمی گفت: امروز معاملات نماد دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۳۰ تومان کار خود را شروع کرد و در پایان ساعت معاملات به نرخ ۲۷ هزار و ۴۸۹ تومان رسید که این ارقام معاملاتی، نرخ میانگین روزانه ۲۷ هزار و ۲۹۸ تومان به ازای هر دلار را نشان می‌دهد.در معاملات امروز بازار متشکل ارز ایران همچنین نماد یورو با نرخ ۳۱ هزار و ۷۳۸ تومان کار خود را شروع کرد و در پایان ساعت معاملات نرخ هر یورو به رقم ۳۱ هزار و ۷۹۷ تومان رسید. به‌گفته مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران، میانگین وزنی قیمت یورو در معاملات امروز، نرخ ۳۱ هزار و ۶۶۴ تومان را ثبت کرد.حجم معاملات دلار در بازار متشکل ارز ایران در روز پنجشنبه، چهارم شهریور، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۸۰۰ دلار و حجم معاملات در نماد معاملاتی یورو ۱ میلیون و ۳۷ هزار و ۸۰۰ یورو بود. به گفته وی دلار در پایین‌ترین نرخ خود با رقم ۲۶ هزار و ۸۶۱ تومان و در بالاترین نرخ با رقم ۲۷ هزار و ۴۸۹ تومان معامله شد. همچنین هر یورو درپایین‌ترین نرخ خود به قیمت ۳۱ هزار و ۴۴۸ تومان و در بالاترین نرخ به قیمت ۳۱ هزار و ۷۹۷ تومان معامله شد.

     بازار ارز در انتظار برنامه دولت و آرامش  در هرات افغانستان 

موج جدید افزایش قیمت ارز را می‌توان از ابتدای مردادماه ردیابی کرد. در آغاز این موج قیمت دلار بازار آزاد در محدوده ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت و یورو نیز به قیمت ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی عوامل متعددی مسبب بروز این موج جدید شدند که به صورت عمده می‌توان آنها را به دو دسته دلایل سیاست خارجی و متغیرهای پولی تقسیم کرد. بازار ارز در سال ۱۴۰۰ بیش از پیش تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار دارد، مسائل مربوط به مذاکرات مربوط به برجام در هفته‌های گذشته، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده بود. اما در این میان، وقوع تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان باعث نوساناتی در بازار ارز در روزهای اخیر شد.

سقوط دولت افغانستان توسط نیروهای طالبان، موجی از نگرانی در رابطه با افزایش تنش‌های منطقه‌ای ایجاد کرد. همچنین نگرانی از سرنوشت بازار ارز هرات که در کنار بازار ارز سلیمانیه، از منابع تامین ارز بازار داخلی کشور هستند، نیز از دیگر دلایل تاثیر منفی تحولات سیاسی و نظامی افعانستان در بازار ارز بود. البته این نگرانی به اعتقاد برخی از فعالان بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، تا حد زیادی کاهش یافت و با بازگشایی مرزهای شرقی کشور و تداوم روند واردات و صادرات کالاها، پیش‌بینی می‌شود تاثیر منفی این خبر بر بازار ارز از میان برود.به هر حال بخشی از فعالان بازار منتظر آرامش بازار هرات به عنوان یک بازار اثرگذار بر بازار ایران هستند.  علاوه بر این، کارشناسان پولی و بانکی دسته دوم عواملی که محرک موج اخیر افزایش قیمت‌ها در بازار ارز هستند را افزایش متغیرهای پولی معرفی می‌کنند. در خردادماه بود که بانک مرکزی آمارهای کلان اقتصادی را منتشر کرد که بر پایه آن، رشد شدید پایه پولی در سه‌ماه ابتدایی سال جاری مشخص شد که نشان‌دهنده رشد نقدینگی کشور بود. تمامی این عوامل به معنای افزایش انتظارات تورمی هستند که نتیجه آن از ابتدای مردادماه در بازار ارز نمایان شده است.

     آیا بازار ارز به زودی آرام می‌گیرد؟

در این میان، با توجه به اینکه هنوز وزرای دولت جدید به‌طور کامل مستقر نشده و سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم مشخص نشده است، کارشناسان و فعالان اقتصادی در روزهای اخیر ابهاماتی نسبت روند سیاست‌های پولی و ارزی داشته‌اند. اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی امیدوارند، با توجه به کسب رای اعتماد تمامی اعضای اقتصادی کابینه دولت سیزدهم در جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، به زودی این ابهامات در ذهن فعالان بازار ارز از میان برود و با رفع نگرانی‌ها شاهد کاهش نوسان در بازار باشیم.

علاوه بر این، برای امیدوار بودن به کاهش نوسان در بازار ارز و تعدیل قیمت‌ها، سیگنال‌های مثبت دیگری هم در روزهای پایانی هفته به بازار ارز مخابره شد. اولین سیگنال از سوی تحلیلگران فنی است که گروهی از آنان معتقدند قیمت‌های موجود در بازار به صورت حتم با یک اصلاح قیمتی مواجه خواهد شد. این تحلیلگران امیدوار هستند همزمان با استقرار وزرای اقتصادی، از روز شنبه شاهد بروز این روند اصلاحی باشیم. اما دومین سیگنال مثبت را مسوولان جدید دولتی به بازار مخابره کردند، بر اساس گفته‌های آنها در مساله تامین ارز اقداماتی در حال انجام بوده و همچنین گشایش‌هایی در حال به وجود آمدن است. همین سیگنال مثبت منجر به این شده است که در روز پایانی هفته در میان معامله‌گران بازار ارز زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال افت قیمت‌ها در بازار ارز شنیده شود. بنابراین انتظار می‌رود این سیگنال‌های مثبت نتایج خود را در معاملات هفته آینده بازار ارز نشان دهند.

 

ارسال نظر