افزایش نرخ سکه به دنبال رشد قیمت دلار و انس جهانی طلا

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۴۹

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت دلار در بازار آزاد به روند افزایشی خود ادامه داد و به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. همچنین هر یورو ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. هر دلار در بازار متشکل ارزی نیز، ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۶۰ تومان به فروش می‌رسد. در ساعات عصر نیز قیمت دلار 27 هزار و 814 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 833 تومان و درهم امارات 7 هزار و 572 تومان اعلام شده است. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل رشد نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم. محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۸۰۵ دلار قیمت گذاری شده است افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان فروخته می‌شود. نرخ ارز در مقایسه با روز قبل با افزایش همراه است.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (سه شنبه، ۲ شهریورماه) با ۱۵۱ تومان افزایش در مقایسه با روز گذشته به ۲۷ هزار و ۱۳ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته (اول شهریورماه) با ۱۵۲ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۸۳۲ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۴۷۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۲۰۲ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۶۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۴۰۶ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۷۰۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۸۰ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز گذشته (۱ شهریورماه)، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۷۵ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۹۰۷ تومان معامله شد.

قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی را به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و بعد وارد کانال ۲۶ هزارتومان شد و نیز در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سه‌شنبه، ۲ شهریورماه) در بازار تهران با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته (۱ شهریور ماه) به رقم ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۱۰۵ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۰۲ دلار و ۱۰ سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار که چندی پیش وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده بود وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد. بهای انس جهانی نیز از یک هزار و ۷۸۸ دلار به یک هزار و ۸۰۲ دلار رسیده است. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۱ میلیون تومان در نوسان بوده و حرکت آرام را به سمت قیمت ۱۲ میلیون تومان آغاز کرده است و از روز گذشته و با پایان یافتن تعطیلات یک هفته‌ای کرونا وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شده و در این کانال نوسان داشته است.

      راه‌اندازی سررسید جدید در قرارداد آتی  واحدهای صندوق طلا

بازار قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران، میزبان راه‌اندازی سررسید جدید برای تحویل آبان ماه است.معاملات این سررسید جدید تا تاریخ ۱۹ آبان ماه قابل معامله خواهد بود. قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ٣٠ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک‌قیمتی راس ساعت 10:30 با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.

قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.یادآور می‌شود، از روز شنبه ۱۲ تیر ماه قراردادهای آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالای ایران برگزار شد و این معاملات رسما آغاز به کار کرد. دارایی پایه این قراردادها، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اعلام شده و همچنین اندازه هر قرارداد نیز ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری طلا در نظر گرفته شده است.حد نوسان قیمت روزانه این قراردادها حداکثر مثبت و منفی ۵ درصد با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل و حداکثر حجم هر سفارش ۲۵ قرارداد خواهد بود.

درخصوص سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز و معاملات نیز باید گفت که سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز مشتریان برای اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و برای بازارگردانان ۴۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و قابل افزایش تا ۱۰ درصد موقعیت‌های تعهدی باز در آن نماد در بازار است.از سوی دیگر تعداد موقعیت‌های باز کل بازار در هر نماد معاملاتی حداکثر معادل یک هزارم سقف واحدهای معاملاتی قابل صدور صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اعلام شده است.

      معامله 9.6 میلیارد دلار در سامانه نیما

در پنج ماه ابتدایی سال جاری حدود 9، 6 میلیارد دلار در سامانه نیما معامله شد. طی مدت یاد شده، بر اساس معاملات انجام شده در بازار ثانویه، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات، 217.712 ریال بوده است. لذا این امر حاکی از آن است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است. گفتنی است نظام یکپارچه معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.قابل تأکید است، سامانه نیما محل تأمین ارز کالاهای وارداتی به کشور و بازار میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز نقشی تعیین‌کننده دارد. در حالی که تهدید ناشی از سویه دلتا این احتمال را تقویت کرده که فدرال رزرو ممکن است کاستن از اقدامات محرک اقتصادی خود را به تاخیر بیندازد، قیمت طلا و علیرغم اندکی کاهش در بالای 1800 دلار باقی ماند.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.23 درصد کاهش به 1801 دلار و 28 سنت رسید. دیروز قیمت طلا شاهد جهش حدودا 1.4 درصدی بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 0.17 درصد کاهش به 1803 دلار و 30 سنت رسید. هووی لی تحلیلگر بانک او سی بی‌سی گفت، این واقعیت که طلا بار دیگر از مرز 1800 دلار عبور کرده نشان می‌دهد که بازار همچنان نگران شیوع سویه دلتا است.

 

ارسال نظر