قیمت سکه و دلار در بازار افزایش یافت

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۷۰
قیمت سکه و دلار در بازار افزایش یافت

ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

در بازار آزاد ارز، قیمت دلار روز یکشنبه 31 مرداد 1400 به ۲۷ هزار ۵۰۰ تومان و هر یورو 32 هزار 50 تومان و درهم 7550، لیر ترکیه 3400 و دلار کانادا 21650 و پوند 37800 تومان فروخته شده است. هر دلار در بازار متشکل ارزی نیز ۲۶ هزار ۷۰۰ تومان و هر یورو ۲۶ هزار ۹۰۰ تومان معامله شد. قیمت سکه نیز در ساعات عصر به 12 میلیون و 150 هزار تومان رسید. 

در ساعات صبح نیز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۷۸۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (۲۴ مردادماه) به رقم ۱۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید.نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۵ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۸۱ دلار و ۶۷ سنت قیمت خورد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) با ۸۰۸ تومان افزایش در مقایسه با روز کاری گذشته (۲۴ مردادماه) به ۲۶ هزار و ۷۲۹ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز کاری گذشته (۲۴ مردادماه) با ۹۰۹ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۴۱۷ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۷۹۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۳۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۸۰۴ تومان اعلام شد. خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۸۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۳۹۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز کاری گذشته (۲۴ مردادماه)، حواله یورو به قیمت ۳۰ هزار و ۲۷۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۵ هزار و ۸۷۴ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت و بعد وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد و دو هفته‌ای در این کانال نوسان داشت و از اواخر هفته گذشته وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده است.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: یکشنبه در آخرین روز مرداد ۱۴۰۰ به علت افزایش قیمت ارز در بازارهای داخلی، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم.محمد کشتی آرای اظهار کرد: اونس جهانی به ۱۷۸۱ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ و میلیون ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شده است.وی گفت: هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۷ هزار تومان فروخته شده است. همچنین قیمت ارز با افزایش روبرو بوده است.کارشناسان می‌گویند تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله تحولات افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، بسته شدن بازار صرافی ارز هرات که یکی از چهار مرکز تعیین نرخ ریال ایران است و در کنار سلیمانیه، دوبی و استانبول، در تعیین نرخ ارزها در مقابل ریال ایران نقش بازی می‌کند، در نتیجه عرضه ارز کاهش یافته و اثرات روانی بر بازار ارز گذاشته و موجب رشد نرخ دلار شده است. از سوی دیگر، اظهارات رابرت مالی نماینده امریکا در مذاکرات هسته‌ای و همچنین اظهارات چند مقام اتحادیه اروپا، در مورد ضرورت بازگشت ایران به میز مذاکره و روند غنی‌سازی ایران و لزوم از دست ندادن فرصت‌های مذاکره و اجرای تعهدات دو طرف، موجب شده که بازار نسبت به آن واکنش نشان داده و نرخ ارز را افزایش دهد. زیرا هنوز مشخص نیست که دولت جدید چه زمان مذاکرات را آغاز و ادامه خواهد داد. همچنین تشکیل کابینه دولت جدید و اظهارنظرات مسوولان اقتصادی و وزرای پیشنهادی در دولت آینده، موضوع واکسن کرونا و آمار بیماران مبتلا و تعداد افراد فوت شده در هفته‌های قبل، همگی مواردی است که بر اقتصاد ایران سایه افکنده و موجبات رشد نرخ ارز را فراهم کرده است و صاحب نظران می‌گویند که باید آینده مذاکرات، رفع تحریم‌ها، فروش نفت و کاهش محدودیت‌های بانکی و تجاری مشخص شود تا کسری بودجه کاهش یافته و پول‌های ایران در بانک‌های خارجی آزاد شود و درآمد تجاری و ارزی ایران را افزایش دهد.

     عقبگرد دلار پس از خبر احتمال مجدد ریاست پاول

به دنبال انتشار گمانه‌زنی‌ها از تمدید ریاست جروم پاول بر بانک مرکزی، دلار عقب رفت. آن طور که از اخبار موثق نتیجه‌گیری می‌شود، دولت بایدن از عملکرد جروم پاول- رییس کنونی بانک مرکزی امریکا- رضایت دارد تا جایی که طبق گفته منابع آگاه در وزارت خزانه داری، ژانت یلن- وزیر خزانه داری- که خود نیز سابقه ریاست بر فدرال رزرو را در دوره زمامداری باراک اوباما در کارنامه دارد، از تمدید ریاست پاول بر بانک مرکزی امریکا حمایت کرده است. هنوز جو بایدن- رییس‌جمهور- گزینه خود را برای این سمت مهم اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود که وی در روز جهانی کار گزینه خود را معرفی کند. 

به نظر نمی‌رسد که تا پایان امسال نیز بحران کرونا به پایان برسد و معامله گران باید ریسک ناشی از این ویروس بر روی اقتصاد جهانی را کماکان مد نظر خود قرار دهند. شیوع سویه جهش یافته در نقاط مختلف باعث افزایش قابل توجه مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه به ویژه در شرق آسیا از جمله اندونزی شده و در هند نیز شمار قربانیان مجددا در حال اوج‌گیری است. شماری از کشورهای جهان از شهروندان خود خواسته‌اند تا نسبت به دریافت دوز سوم واکسن خود اقدام کنند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۴۷ واحد بسته شد. 

     اقدامات تشویقی برای توسعه صادرات  و بازگردانی ارز 

سید ابراهیم رییسی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اتخاذ سازوکارهای مناسب و عملی برای توسعه و رونق صادرات غیر نفتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات عملی و تشویقی روند توسعه صادرات غیر نفتی و بازگردانی ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور پیگیری شود.

رییس‌جمهور با اشاره به لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای رفع موانع موجود در مسیر فعالیت صادرکنندگان و تسهیل فعالیت آنان، گفت: باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کرد که با حذف موانع و دشواری‌های فعالیت صادرکنندگان، انگیزه‌های لازم برای توسعه صادرات تقویت شود.رییسی شناسایی و برطرف کردن موانع موجود در رفع تعهدات ارزی را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: انجام اقدامات قضایی برای رفع تعهدات ارزی باید به عنوان آخرین راهکار بوده و تا جایی که امکان دارد از سازوکار غیر قهری استفاده کرد. برای کسانی که نسبت به رفع تعهدات خود اقدام نکرده‌اند بجای معرفی به دادگاه باید از موارد جایگزین استفاده کرد، مگر در مواردی که تخلف آشکاری انجام شده باشد.

رییسی نظارت و اخذ تضامین معتبر را به عنوان یکی از راهکارهای الزام به اجرای تعهدات ارزی مورد اشاره قرارداد و گفت: می‌توان با راه‌اندازی سامانه‌ای، به‌طور دقیق نظارت‌های لازم را در این راستا انجام داد و در کنار آن با اخذ ضمانت‌های جدی و موثق، صادر‌کننده را بدون نیاز به استفاده از پیگیری‌های قضایی، ملزم به رفع تعهدات کرد.رییس‌جمهور با بیان اینکه متاسفانه بعضا اعتبارسنجی دقیق و اخذ وثیقه معتبر در بانک‌ها انجام نمی‌شود، گفت: اعتبارسنجی دقیق و اخذ تضامین متناسب با تعهدات، می‌تواند به عنوان سازوکار و راهکاری مناسب برای انجام تعهدات ارزی مورد استفاده قرار بگیرد. در این جلسه، بانک مرکزی گزارشی از عملکرد حوزه صادرات و میزان رفع تعهدات ارزی و اقدامات انجام شده در این راستا ارایه کرد.رییس‌جمهور با تاکید بر رفع موانع موجود در رفع تعهدات ارزی اظهارکرد: انجام اقدامات قضایی برای رفع تعهدات ارزی باید به عنوان آخرین راهکار بوده و تا جایی که امکان دارد از سازوکار غیر قهری استفاده کرد.

     ضرورت آزادسازی  منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن

رییس‌جمهور در دیدار با تاکید بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن خاطرنشان کرد: تاخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های ژاپنی توجیه پذیر نیست.

رییسی روز یکشنبه در دیدار وزیر امورخارجه ژاپن با قدردانی از کمک‌های انسان‌دوستانه ژاپن برای مقابله با کرونا، ابراز امیدواری کرد که تداوم همکاری‌های دو کشور در این زمینه به ریشه کنی بیماری عالمگیر کرونا در دو کشور و جهان کمک کند.

رییس‌جمهور در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه ژاپن مبنی بر ضرورت و اهمیت اجرای برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی، گفت: ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده واین امریکایی‌ها هستند که به تعهدات خود عمل نکرده و یک جانبه از این توافق بین‌المللی خارج شدند و تحریم‌ها را گسترش دادند.

رییسی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها نیز بدنبال امریکا از عمل به تعهدات خود در برجام سرباز زده‌اند، تصریح کرد: به‌طور طبیعی از کشوری که به تعهدات خود پایبند بوده باید تقدیر کرد و اگر کشوری از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده باید مورد مواخذه قرار بگیرد و امریکایی‌ها باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند که چرا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و از این توافق بین‌المللی خارج شده‌اند. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد، تصریح کرد: با چه توجیهی تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران باید همچنان ادامه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان با استقبال از تلاش‌های ژاپن و دیگر کشورهای منطقه برای کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان و منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از صلح و ثبات در افغانستان حمایت کرده و حمایت می‌کند البته معتقدیم که در افغانستان باید خود افغانستانی‌ها تصمیم بگیرند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دخالت بیگانگان باعث شده که مشکلات افغانستان ادامه داشته باشد، تاکید کرد: حضور امریکایی‌ها در کشورهای منطقه از جمله افغانستان نه تنها امنیت ساز نبوده بلکه تهدید آفرین نیز بوده و امریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال اعتراف می‌کنند که حضورشان در افغانستان اشتباه بوده است که بی‌تردید در آینده نزدیک در مورد دیگر کشورهای منطقه و همچنین خلیج فارس نیز شاهد این اعتراف خواهیم بود. رییسی همچنین تامین امنیت آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به نفع همه دانست و اظهار داشت: ایجاد هرگونه ناامنی در منطقه را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خطرناک می‌دانیم و با آن مخالفیم. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر قدرت طلبی به هر شکلی در دنیا شکل بگیرد، به نفع هیچ ملت و منطقه‌ای نخواهد بود، گفت: زورگویی امریکایی‌ها، استقلال، آزادی و هویت ملت‌ها را تهدید می‌کند و مقابله کشورها با یکجانبه‌گری و یکه تازی قدرت‌های زورگو یک ضرورت است.

«توشیمیتسو موتگی» وزیرامور خارجه ژاپن نیز در این دیدار با تبریک آغاز به کار رییس‌جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه و تعمیق روابط دیرینه دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران و ژاپن از دیرباز روابط دوستانه و خوبی داشته‌اند و تردید ندارم که در دوره فعالیت دولت جدید نیز این روابط ادامه داشته و بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

 

ارسال نظر