خاندوزی برنامه ارائه کند

۱۴۰۰/۰۵/۲۳ - ۰۱:۰۶:۵۹
کد خبر: ۱۸۱۲۸۶

بعد از گمانه‌های بسیار، نام احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد دولت رییسی تقدیم مجلس شد.  با حضور خاندوزی (نماینده مجلس تهران و نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس)، در وزارت اقتصاد، کدام دیدگاه بر اقتصاد ایران حاکم می‌شود. به‌خصوص که او از مخالفان تصویب FATF است.

خاندوزی، وزیر پیشنهادی ۴۱ ساله دولت رییسی، دکترای اقتصاد دارد و اکنون استادیار دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی این دانشگاه نیز می‌باشد.در انتخابات مجلس یازدهم از طریق حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس شد، البته پیش‌ازاین هم او مدیرکل بخش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس بود.

از دیگر سوابق کاری احسان خاندوزی می‌توان به عضویت در هسته اندیشه‌ورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی، عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی، کارشناس کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای اقتصادی سازمان صداوسیما اشاره کرد.

وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت رییسی، عضو هیات‌مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت است. سازمان مردم‌نهادی که احمد توکلی و الیاس نادران آن را در سال 1394 باهدف مبارزه با فساد و رانت تاسیس کرده‌اند. احسان خاندوزی از همان زمان در کنار احمد توکلی و الیاس نادران در این سازمان فعالیت داشته. حال انتخاب چهره نزدیک به احمد توکلی و الیاس نادران در کابینه ابراهیم رییسی شبهه را ایجاد می‌کند که باید منتظر اجرای دیدگاه‌های این دو فرد در وزارت اقتصاد بود؟ به معنای دیگر آیا وزارت اقتصاد دولت سیزدهم با دیدگاه‌های افرادی چون نادران و توکلی اداره می‌شود؟ یعنی همان دیدگاه مشخص اقتصاد دولتی و توجه به قیمت‌گذاری و رشد سازمان‌های تنظیم‌گر و مداخله‌گر در اقتصاد؟

این وزیر پیشنهادی مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی است. این دیدگاه اشتراکات زیادی با دیدگاه‌های نادران و توکلی دارد. البته توکلی و نادران طرفدار اقتصاد دولتی‌اند اما خاندوزی دراین‌بین نشان داده که دیدگاه‌هایش با این رویکرد کمی فاصله دارد و تقریباً به‌روزتر است.

خاندوزی طرفدار اقتصاد مقاومتی است و معتقد است شرایط امروز اقتصاد به این دلیل است که این دیدگاه‌ها به‌درستی اجرانشده است و برای اجرای اقتصاد مقاومتی، باید همه بازیگران و نهاد‌های مختلفی با همدیگر هماهنگ باشند.

  دیدگاه وزیر اقتصاد به تحریم

وی پیش‌ازاین ایده راه‌اندازی اتاق ضد تحریم در مجلس را داده و گفته بود امریکا برای مقابله با ایران یک اتاق جنگ اقتصادی، موسوم به اتاق تحریم تشکیل داده و ما هم اگر می‌خواهیم در این جنگ به موفقیت دست‌یابیم باید یک اتاق جنگ به نام اتاق ضدتحریم تشکیل دهیم. همچنین یکی از مخالفان تصویب FATF در ایران است. او پیش‌ازاین گفته بود «تا زمانی که تحریم‌ها هست بررسی و تصویب FATF دردی را دوا نمی‌کند، حتی تا زمانی که تحریم‌ها برقرار است، برآورده کردن خواسته‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، حیات اقتصادی ما را ذیل شرایط تحریمی سخت‌تر از این می‌کند. به نظر بنده حتی به لحاظ موضعی و در این ایام خاص، تصویب این دو لایحه باقیمانده و اجرای کامل الزامات FATF تصمیم قابل دفاعی نیست.»

در جای دیگری گفته بود: « بحث FATF یک موضوع بسیار کم‌اهمیت در موضوع اقتصاد امروز کشور ماست. این‌یک آدرس غلط است که برخی مدام اصرار بر آن داشته و دایم از FATF حرف می‌زنند.» 

  گزینه مناسب برای سکانداری  اقتصاد کشور

بااین‌وجود بسیاری از کارشناسان و فعالین بازار سرمایه انتخاب احساس خاندوزی را برای وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور مناسب می‌دانند و بر این عقیده‌اند که با توجه به صحبت‌های سید ابراهیم رییسی آینده اقتصاد کشور روشن است، وی به عنوان سکان‌دار اقتصادی کشور می‌تواند تأثیر مثبتی در تغییر وضعیت اقتصادی و بورسی کشور داشته باشد.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص پیشنهاد احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد می‌گوید: مهم‌ترین موضوع برای ما و فعالین بورسی دیدگاه ایشان نسبت به متغیرهای اقتصاد کلان است، باید سیاست‌ها و راه‌کارهای وزیر پیشنهادی را دید و پس‌ازآن به‌صورت قطع اظهارنظر کرد اما؛ به‌طورکلی با توجه به سوابق تحصیلی و کاری‌اش می‌توان امیدوار بود. وی ادامه می‌دهد: به‌هرحال احسان خاندوزی روی مسائل مالیات بر عایدی سرمایه تمرکز کافی دارد، به یک نوعی می‌تواند نقش سازنده روی موضوع مالیاتی داشته باشد و به کاهش کسری بودجه کمک کند. اگر برنامه‌ای برای ایجاد ظرفیت و اخذ مالیات داشته می‌تواند مثمر ثمر باشد. بنده نکات منفی از ایشان ندیده‌ام چراکه؛ شناخت کافی نسبت به بازار سهام، بازار پولی و مباحث مالیاتی دارد و با توجه به شناخت کافی روی این سه حوزه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این مدیر باسابقه بورسی تأکید می‌دهد: با تمامی این موارد باید سیاست‌های خود را در خصوص کسری بودجه، مدیریت نرخ ارز و مدیریت سود سپرده چه برنامه دارند. قاعدتاً باید هماهنگی لازم بین وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و ریاست سازمان برنامه‌وبودجه وجود داشته باشد چراکه؛ سه رأس تشکیل‌دهنده مدیریت اقتصادی کشور هستند و نباید سیاست‌های این سه حوزه باید یکدیگر در تضاد باشد و باید یک تیم واحد باشند.

  تغییرات بورسی

اشتیاقی توضیح می‌دهد: به نظر بنده رییس سازمان بورس عملکرد خوبی داشته و ابقای ایشان می‌تواند وضعیت بازار را مطلوب‌تر کند اما؛ اگر قرار به تغییر رییس سازمان بورس باشد، یک فرد از جنس بازار سرمایه همانند آقای هامونی (مدیرعامل فرابورس) که تجربه خوبی دارد می‌تواند آینده را تغییر دهد. 


 

ارسال نظر