دولت جدید برای رشد کسب وکارها ارز رانتی را حذف کند

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۲۰۱
دولت جدید  برای  رشد کسب وکارها ارز رانتی را حذف کند

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

عصر سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ قیمت دلار در بازار آزاد به 26100 تومان و سکه به 11 میلیون و 360 هزار تومان رسید. در این رابطه دبیر اتحادیه طلا و جواهر گفت: سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ به دلیل بالا رفتن نرخ ارز در بازارهای داخلی، شاهد افزایش قیمت سکه و طلا هستیم. نادر بذرافشان با بیان اینکه اونس جهانی با افت ۴ دلاری، ۱۷۳۴ دلار قیمت‌گذاری شده است، افزود: در بازار داخلی بدلیل نوسانات نرخ ارز قیمت سکه و طلا افزایش داشت به‌طوری که قیمت سکه سکه تمام ۴۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه ۵۰ هزار تومان و طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۵ هزار تومان افزایش یافت.قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نرخ ارز در بازار با افزایش اندک همراه استُ برهمین اساس قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و هر یورو ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که نرخ تعیین شده در بازار متشکل ارزی برای هر دلار ۲۵ هزار و ۳۱۶ تومان، نرخ فروش در صرافی‌ها ۲۵ هزار و ۵۶۹ تومان، همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۸۹۲ تومان و نرخ فروش در صرافی‌ها ۳۰ هزار و ۱۹۱ تومان تعیین شده است.

     افزایش قیمت دلار و یورو  در صرافی‌های بانکی 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (سه شنبه، ۱۹ مردادماه) با ۳۰۵ تومان افزایش در مقایسه با روز گذشته به ۲۵ هزار و ۶۵۶ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۴۱۹ تومان افزایش به ۳۰ هزار و ۱۸۸ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۱۴۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۵۹۱ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۸۵۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۸۲ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۲۰۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۴۶۹ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۳۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۶۶۸ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود و طی هفته گذشته همواره در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشته است.

       قیمت سکه به ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سه‌شنبه، ۱۹ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۸۴ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۲۹ دلار و ۳۰ سنت قیمت خورد.

 مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و اونس جهانی است. براین اساس قیمت دلار طی هفته گذشته وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده است و اکنون به قیمت ۲۵ هزار و ۶۵۶ تومان در صرافی بانکی معامله می‌شود. بهای اونس جهانی نیز که در حدود یک‌هزار و ۷۹۵ دلار بوده، اکنون به رقم یک‌هزار و ۷۲۹ دلار رسیده است.قیمت سکه نیز در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۱ میلیون تومان در نوسان بوده است.قیمت هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۷۳۴ دلار و ۳۱ سنت رسید.در حالی که روند افزایش ارزش دلار متوقف شده و سبب افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است، قیمت طلا پس از رسیدن به پایین‌ترین رقم 4 ماه گذشته در جلسه قبل، روز سه شنبه اندکی افزایش داشت. تقویت دلار موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.3 درصد افزایش به 1734 دلار و 31 سنت رسید. روز دوشنبه قیمت فلز زرد به پایین‌ترین رقم از 31 مارس یعنی 1684 دلار و 37 سنت رسیده بود. قیمت طلا در معاملات آتی هم با نیم درصد افزایش به 1735 دلار و 60 سنت رسید.

     دولت جدید برای رشد اصناف  ارز رانتی را حذف کند

رییس فراکسیون اصناف مجلس گفت: مهم‌ترین مانع برای حرکت و رشد اصناف ارز رانتی است، به همین دلیل دولت جدید باید حذف این ارز را در دستور کار و اولویت خود قرار دهد. شهباز حسن‌پور بیگلری درباره نقش اصناف در ایجاد ثبات اقتصادی و مقابله با تورم گفت: تورم و عدم ثبات اقتصادی به دلیل پول‌های بدون پشتوانه‌ای است که توسط دولت تزریق شده است و کسبه نقشی در آن ندارند. وی افزود: یکی دیگر از چالش اقتصادی کشور، ارز رانتی یا همان 4 هزار و 200 تومانی است که در اختیار اصناف نیست و عده خاصی از منافع آن بهره می‌برند. یکی از راهکار به ثبات رسیدن، حذف این ارز است که بارها در مجلس مورد تاکید قرار گرفته است.رییس فراکسیون اصناف مجلس با بیان بخش خصولتی به رقیب تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده است، اظهار کرد: این بخش تمام امکانات بخش دولتی استفاده می‌کنند، مالیات نمی‌پردازند و در نهایت طلبکار جامعه هم هستند. ازاین‌رو تا زمانی که دولت تکلیف خود را با بخش خصوصی و خصولتی مشخص نکند، بازار سامان نمی‌یابد.حسن‌پور به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در اصناف اشاره کرد و گفت: بیشترین آمار بیکاری ناشی از اپیدمی ویروس کرونا مربوط به اصناف کشور مانند رستوران‌ها و آرایشگاه‌هاست که به‌صورت دستوری تعطیل شدند.وی با بیان اینکه اصناف پس از پیروزی انقلاب بیشترین نقش‌آفرینی را داشته‌اند، اظهار کرد: زمانی که موضوع رایانه‌ها مطرح شد، نخستین گروهی که از دولت پشتیبانی کردند، اصناف بودند. راه‌اندازی هیات‌های عزاداری، اداره مساجد، تشکیل ستادهای انتخاباتی برای یکپارچه‌سازی مشارکت مردم و... توسط اصناف انجام شده است و آنها به عنوان معتمدترین قشر جامعه هستند. اگر خطا و اشتباهی از سوی برخی از افراد رخ می‌دهد نباید آن را به‌پای کل صنف گذاشت، از سوی دیگر برای بررسی عملکرد اصناف، ابتدا باید سهم آنها از کیک اقتصادی دولت را بدانیم. سهم اقتصادی اصناف باتوجه‌به نقش آنها در اشتغال‌زایی و حضور در تمام عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی، بسیار ناچیز است.به عقیده حسن‌پور، مهم‌ترین مانع برای حرکت و رشد اصناف ارز رانتی است، به همین دلیل دولت جدید باید حذف این ارز را در دستور کار و اولویت خود قرار دهد.دولت‌ها در 100 سال گذشته از نظر اقتصادی ناکارآمد بوده‌اند. برای ساماندهی وضعیت، تهیه و توزیع اقلام اساسی باید به اصناف بازگردد و اگر تخلفی بود توسط رییس اتحادیه پیگیری شود.

     دلار بالا رفت

دلار معاملات هفتگی را صعودی آغاز کرد.نگرانی از سویه جهش یافته دلتا و احتمال جهش‌های بعدی، فعالان بازار ارز را به‌شدت نگران کرده است. آنتونی فاوچی- مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های عفونی- با نگرانی از افزایش مبتلایان گفته است مقصر اصلی این وضع، افرادی هستند که از زدن واکسن خودداری می‌کنند. از سوی دیگر لری برلیانت- متخصص مشهور حوزه بیماری‌های مسری و عضو ارشد تیم تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی- گفته است همه‌گیری کرونا به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت و تنها بخش کوچکی از جمعیت جهان واکسینه شده‌اند. وی همچنین با اشاره به ضعف افراد بالای ۶۵ سال در برابر کرونا از آنها خواسته است بیشتر مراقب خود باشند. 

  شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۹۵ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۲ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۴ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۱۱۰.۲۵۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۶۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸۵ یوان چین اعلام شد.

  بیت‌کوین ۴۵ هزار دلاری شد

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی افزایش پیدا کرد.اقبال نهادهای دولتی به فناوری بلاک چین روزبه‌روز بیشتر می‌شود و حالا از قطب مالی و بانکی دنیا- نیویورک- خبر می‌رسد که دپارتمان خدمات مالی این شهر به دنبال به کارگیری فناوری بلاک چین در ثبت معاملات املاک و مستغلات است تا جلوی کلاهبرداری‌ها در این حوزه از جمله فروش یک زمین به چندین نفر را بگیرد. ابتدا قرار است اطلاعات حدود ۵۰۰ هزار معامله در این سامانه ثبت شود. در حالی که دولت بایدن در تلاش است تا منابع مالی لازم برای لایحه یک تریلیون دلاری را تامین کند، توجه ژانت یلن- وزیر خزانه داری- به سمت گرفتن مالیات از بازار رمزارزها جلب شده است که طبق آخرین برآوردها، حجم جهانی آن اکنون به حدود ۱۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است. یلن در روزهای اخیر شخصا در حال رایزنی با سناتورها و نمایندگان کنگره بوده تا آنها را به تصویب لایحه مالیاتی مجاب کند.

    ذخایر طلا و ارز روسیه رکورد زد

مجموع ذخایر طلا و ارز روسیه به ۶۰۱ میلیارد دلار رسیده است.داده‌های بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که حجم ذخایر طلا و ارز این کشور طی یک هفته اخیر با ۰.۲ درصد افزایش (معادل ۹.۲۵۸ میلیارد دلار) به ۶۰۱ میلیارد دلار رسیده است. به گفته بانک مرکزی روسیه، این افزایش ناشی از تداوم روند تقویت ذخایر و تغییر در نرخ‌های برابری ارز حاصل شده است.

 

ارسال نظر