کاهش اونس جهانی طلا به 1744 دلار

۱۴۰۰/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۶۵
کاهش اونس جهانی طلا به 1744 دلار

قیمت دلار در صرافی بانکی ۲۵ هزار و ۳۵۰ تومان شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

باکاهش قیمت اونس جهانی طلا از 1800 دلار به 1744 دلار در روز دوشنبه، قیمت سکه و طلا نیز در روزهای اخیر کاهش داشته و سکه به 11 میلیون و 180 هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، ۱۸ مردادماه) در بازار تهران با کاهش ۳۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید. ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۸۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۸۸ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۴۷ دلار و یک سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و اونس جهانی است. براین اساس قیمت دلار طی هفته گذشته وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده است و اکنون به قیمت ۲۵ هزار و ۳۵۱ تومان در صرافی بانکی معامله می‌شود. بهای اونس جهانی نیز که در حدود یک‌هزار و ۷۹۵ دلار بوده، اکنون به رقم یک‌هزار و ۷۴۷ دلار رسیده است.قیمت سکه نیز در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۱ میلیون تومان در نوسان بوده است.نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۱۸ مردادماه) با ۱۲۸ تومان افزایش در مقایسه با روز گذشته به ۲۵ هزار و ۳۵۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۳۵۳ تومان افزایش به ۲۹ هزار و ۷۶۹ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۸۴۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۱۷۹ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۷۴۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۹۶۸ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۰۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۳۷۲ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۹۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۶۹۶ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود و طی هفته گذشته همواره در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشته است. 

     عرضه ۲۷۸ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (یکشنبه، ۱۷ مردادماه) شاهد عرضه حدود ۲۷۸ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. (یکشنبه، ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۰) از عرضه‌های مذکور حدود ۱۳۱ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲هزار و ۶۲۹ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

     افت قیمت جهانی طلا

قیمت طلا به کمترین سطح چهار ماه گذشته یعنی ۱۶۸۰ دلار رسید. تمایل بالا برای فروش از عقب‌نشینی میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه (SMA) شروع شده و شاخص RSI ضررهای بیشتری را در کوتاه‌مدت نشان می‌دهد. در صورت کاهش بیشتر قیمت، حمایت فوری می‌تواند از منطقه ۱۷۲۳ و کمترین مقدار ۱۶۷۶ باشد که در هشتم ماه مارس ثبت شد.از سوی دیگر، جهش بالاتر از مقاومت ۱۷۵۰ دلار می‌تواند این بازار را تا SMA میانگین‌های ۲۰ و ۴۰ روزه، که با سطح ۱۸۰۰ دلار همپوشانی دارد، حرکت دهد. به‌طور خلاصه، این فلز گرانبها پس از غلبه ناموفق بر سطح مقاومتی ۱۸۳۴ دلار در حال بازگشت است. ضررهای بیشتر زیر ۱۶۷۶ می‌تواند چشم‌انداز بلندمدت را نیز به صورت نزولی تغییر دهد. {شاخص RSI شاخصی که دستاوردهای اخیر قیمت را با زیان‌های اخیر قیمت مقایسه می‌کند و توسط معامله گران و تحلیل گران استفاده می‌شود تا شرایط احتمالی خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد در بازار را نشان دهد.}قیمت هر اونس طلا با ۱.۴ درصد کاهش به ۱۷۳۸ دلار و ۵۳ سنت رسید.در حالی که انتشار گزارش قوی از بازار کار امریکا سبب شده تا احتمال افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک تقویت شود که به نوبه خود می‌تواند هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش دهد، قیمت طلا روز دوشنبه تا 4.4 درصد کاهش داشت و به پایین‌ترین رقم بیش از 4 ماه گذشته رسید.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 1.4 درصد کاهش به 1738 دلار و 53 سنت رسید. اوایل قیمت فلز زرد به پایین‌ترین رقم از 31 مارس یعنی 1684 دلار و 37 سنت رسیده بود. قیمت طلا در معاملات آتی هم با 1.4 درصد کاهش به 1739 دلار رسید.جفری هالی تحلیلگر ارشد موسسه اوآندا در این باره گفت: «طلا نتوانسته رقم 1750 را باز یابد و چشم‌انداز قیمت در حال حاضر کاهشی است.»آمارهای وزارت کار امریکا نشان داد که کارفرمایان امریکایی در ماه جولای بیشترین فرصت شغلی را در طی حدود یک سال گذشته ایجاد کرده‌اند و همچنان به افزایش دستمزدها ادامه می‌دهند. این آمارها بار دیگر اظهارات مقام‌های فدرال رزرو را در اذهان زنده کرد مبنی بر اینکه در صورتی سیاست‌های محرک اقتصادی زودتر از حد انتظار پایان خواهد یافت که بازار کار امریکا شاهد ترمیم قابل توجهی باشد.

     احتمال شکست مقاومتی

 بیت‌کوین و اتریوم

یک تحلیلگر رمزنگاری، شکست‌ مقاومتی عظیمی برای بیت‌کوین و اتریوم پیش‌بینی و بیان‌ می‌کند یک آلت کوین برای شروع این جنگ کافی است.به گزارش دیلی هودل، کریپتو داگ، یکی از تحلیلگران و معامله‌گران رمزنگاری، پیش‌بینی می‌کند، حرکت‌های صعودی بزرگی برای بیت‌کوین و اتریوم رخ خواهد داد زیرا بازارهای رمزنگاری گسترده‌تر، همچنان در حال قدرت‌نمایی هستند.این تحلیل‌گر ارزهای رمزنگاری شده، به ۵۶۲هزار و ۲۰۰ دنبال‌کننده خود در توییتر می‌گوید که انتظار دارد بیت‌کوین (BTC) به بالاترین سطح ۳۰ روز گذشته برسد و از ۴۳ هزار دلار نیز بگذرد.وی درمورد اتریوم می‌گوید: پلتفرم قرارداد هوشمند با مقاومت موقت ۳۱۰۰ دلاری روبرو است ولی احتمالا بتواند این مرز را بشکند.با صعود اتریوم به بالاترین سطح ۳۰ روزه خود یعنی ۳۱۸۲ دلار، کریپتو داگ اظهار کرد: بالاترین سطح اتریوم ارتقاء یافته در آینده مورد انتظار است و «بالاترین رکورد جدید برای اتر چندان دور از ذهن نیست.» با نگاهی به اتریوم در برابر بیت‌کوین (ETH/BTC)، این تحلیلگر ارزهای رمزنگاری بیان کرد: این رمزارز دچار شکست مقاومتی شدید شده و اکنون آماده‌ است به حداقل ۴۰درصد از ارزش فعلی آن برسد یعنی به ارزش حدود ۳۰۷۹ دلار افزایش یابد.وی ابراز کرد: من هر بار که می‌خواهم معامله لانگ (ابتدا خرید) بیت‌کوین کنم، دیپ (dip) اتر می‌خرم. انتظار یک رقابت شدید بین بیت‌کوین و اتر دارم و پیش‌بینی می‌کنم، اتر یک شکست مقاومتی شدید داشته‌باشد.این تحلیلگر برجسته ارزهای دیجیتال همچنین مراقب سازنده بازار خودکار، سوشی سواپ (SushiSwap، SUSHI) است که به گفته وی پس از بیرون آمدن از ناحیه مقاومت کلیدی، فوران می‌کند، سوشی سواپ سرانجام در حال بیدار شدن است، این فوران بیش از ۹.۲۵ پوند است.

 

ارسال نظر