ریزش ۱۵۰ هزار تومانی سکه در پی کاهش قیمت دلار

۱۴۰۰/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۷۲

گروه بانک و بیمه |

نرخ ارز در بازارآزاد با نوسانات جزیی در مقایسه با روز پنجشنبه گذشته عرضه می‌شود. قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان به‌فروش می‌رسد که نسبت به دلار 25600 تومانی هفته پیش کاهش قابل توجه داشته است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۱۶ مردادماه) با ۲۹۸ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۱۳ مرداد) به ۲۵ هزار و ۵۳ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۱۳ مرداد) با ۲۲۱ تومان کاهش به ۲۹ هزار و ۴۷۳ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۵۵۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۸۸۹ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹۶۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۱۹۶ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۳۶۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۶۳۰ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۷۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۵۹۵ تومان معامله شد.

دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود و طی هفته گذشته دوباره در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت و از شنبه گذشته وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد و طی هفته گذشته همواره در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشته است. .

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (شنبه، ۱۶ مردادماه) در بازار تهران با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۱۴ مرداد) به رقم ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید، این در حالی است که قیمت دلار در صرافی بانکی نیز با کاهش همراه بود. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۸۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۸۹ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۶۳ دلار و ۸۲ سنت قیمت خورد.

مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و اونس جهانی است. براین اساس قیمت دلار از حدود ۲۴ هزار تومان از شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۵ هزارتومان شده است و اکنون به قیمت ۲۵ هزار و ۵۳ تومان در صرافی بانکی معامله می‌شود. بهای اونس جهانی نیز که در حدود یک‌هزار و ۷۹۵ دلار بوده، اکنون روند نزولی داشته و به رقم یک‌هزار و ۷۶۳ دلار رسیده است.

قیمت سکه نیز در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر، از کاهش ۵۰ دلاری قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی خبر داد. محمد کشتی‌آرای با اشاره به اینکه هر انس جهانی طلا با قیمت ۱۷۶۴ دلار عرضه شده است، افزود: قیمت سکه طرح قدیم, ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

     ثبت پایین‌ترین قیمت طلا  طی یک ماه گذشته

قیمت طلا در پایان معاملات هفته گذشته با سقوط به کانال ۱۷۰۰دلاری به پایین‌ترین رقم بیش از یک ماه گذشته رسید.، پس از انتشار گزارشی قوی از بازار امریکا که موجب تقویت احتمال انقباضی شدن سیاست پولی بانک مرکزی امریکا شد، قیمت طلا روز جمعه به پایین‌ترین رقم بیش از یک ماه گذشته رسید.

     اتر جای بیت‌کوین را می‌گیرد

افزایش قیمت اتر به دنبال به روز رسانی شبکه اصلی اتریوم نشان می‌دهد این ارز مجازی می‌تواند در آینده بیت‌کوین را به عنوان ارز مجازی برتر دنیا پشت سر بگذرد.قیمت اتر، بزرگ‌ترین رقیب بیت‌کوین در روز پنجشنبه به دنبال به روز رسانی شبکه اصلی اتریوم افزایش یافت. اتر 6.2 درصد افزایش قیمت داشت و در ساعت 2:43 به وقت لندن 2781 دلارمعامله می‌شد. دومین ارز مجازی بزرگ دنیا از نظر سرمایه بازار از ابتدای سال جاری میلادی 280 درصد افزایش قیمت داشته است. این درحالی است که ارزش بیت‌کوین 40 درصد طی این دوره بالا رفته است.سرمایه بازار اتر 324.4 میلیارد دلار بوده در حالی که این رقم برای بیت‌کوین برابر با 765.5 میلیارد دلار است.

تیم سابانوف، یکی از تحلیلگران ارشد پلتفرم ارز مجازی زامو در اسکاتلند عقیده دارد اتر می‌تواند بیت‌کوین را به عنوان ارز مجازی برتر دنیا پشت سر بگذرد.ایده تبدیل شدن اتریوم به یک ارز مجازی ضد تورم در آینده حالا قوت گرفته و تاثیر ارزشگذاری اتر عمیق‌تر شده است ولی احتمالاً هفته‌ها طول می‌کشد تا تاثیر واقعی این به روز رسانی دیده شود.

      قیمت بیت‌کوین مرز ۴۳ هزار دلار را  شکست

بیت‌کوین به بالاترین قیمت از ماه می‌رسید و وارد کانال ۴۳ هزار دلار شد.پس از ماه‌ها ضرر، بیت‌کوین به بالاترین قیمت خود از ماه می‌رسید. بیت‌کوین و به‌طور کلی بازار ارزهای رمزنگاری شده طی دو ماه گذشته روند صعودی داشته‌اند. اگرچه سرکوب‌های اعمال شده توسط چین و همین‌طور نگرانی‌های زیست محیطی، تمایل به آن را از بین برده و نگرانی‌هایی درباره آینده ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. طبق داده‌های کوین دسک، به نظر می‌رسد قیمت بیت‌کوین در حال بهبود است و به بالای ۴۳ هزار دلار رسیده است. باید دید آیا صعود بیت‌کوین ادامه خواهد داشت یا خیر، اما قیمت جدید مطمئناً نشانه مثبتی است.

     صعود پرقدرت دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش یافت.مشکلات جهان با گونه جدید جهش یافته ویروس کرونا رو به افزایش است: در برخی از کشورها، تزریق دوز سوم واکسن به افراد آغاز شده است. در سیدنی با افزایش شمار مبتلایان، برخی از محدودیت‌ها بازگشته است. در بسیاری از شهرهای چین پس از چندین ماه، موارد ابتلای جدید به ثبت رسیده است و دولت قصد دارد از تمام سکنه ووهان تست کرونا بگیرد. در امریکا هم شمار مبتلایان روزانه به اوج ۶ ماهه رسیده که اوضاع در فلوریدا و تگزاس از بقیه مناطق بدتر است. 

داده‌های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی امریکا نشان می‌دهد که کسری حساب تجاری این کشور در ماه ژوئن باز هم به یک رکورد تاریخی جدید رسیده است. در بخش واردات، امریکا ۲۳۹.۱ میلیارد دلار واردات داشته که ۱.۸ درصد بیشتر از ماه قبل بوده و در طرف دیگر نیز صادرات با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبل، رقم ۱۴۵.۹ میلیارد دلار را به ثبت رساند. بدین‌ترتیب، کسری حساب تجاری امریکا در ماه ژوئن به ۷۵.۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ماه قبل ۶.۷ درصد بیشتر شده است.

صحبت‌های مقام ارشد فدرال رزرو در خصوص قطعی بودن افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ به کمک دلار در برابر دیگر ارزهای امن آمده است. ریچارد کلاریدا- قائم‌مقام رییس بانک مرکزی امریکا- با بیان اینکه سیاست این نهاد، مبتنی بر بازگشت هر چه زودتر شرایط به حالت عادی است، گفته: ابزارهای کافی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و در نتیجه ما یک چارچوب کاملا انعطاف پذیر داریم. در بلندمدت هدف آن است که نرخ تورم را ابتدا از سطح فعلی کاهش داده و سپس در محدوده دو درصدی تثبیت کنیم. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۶۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۱۷ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷ درصد کاهش رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۵ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۱۱۰.۲۷۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۵۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸۳ یوان چین اعلام شد.

     مدیرعامل بانک روسی:  قطع ارتباط روسیه با سوییفت بعید است

رییس بانک وی تی بی‌VTB روسیه احتمال جداشدن روسیه از سیستم بین‌المللی پرداخت سوییفت را بعید دانست. آندره کوستین، رییس بانک وی تی بی‌VTB روسیه در مصاحبه با روزنامه آلمانی Handelsblatt تأکید کرد که قطع ارتباط روسیه با سوییفت تنها در صورتی رخ می‌دهد که دولت‌های اروپایی تصمیم بگیرند اقدامات شدیدتری علیه کشور ما انجام دهند.

سوییفت سیستم بین‌المللی انتقال و پرداخت بین بانکی است و بیش از 11 هزار موسسه مالی و اعتباری بزرگ در سراسر جهان به آن متصل هستند.گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه احتمالاً به عنوان بخشی از تحریم‌های شدیدتر غرب از این سیستم جدا خواهد شد، به‌طور مرتب در رسانه‌های جمعی منتشر می‌شود.

وی گفت: من فکر نمی‌کنم این اتفاق هرگز رخ دهد مگر اینکه دولت‌های اروپایی بخواهند اقدامات شدیدتری علیه روسیه انجام دهند. اما تاکنون، حتی ایالات متحده چنین برنامه‌ای نداشته است. آنها ترجیح می‌دهند ما را از سیستم دلار جدا کنند و تحریم‌های ثانویه علیه بانک‌های اروپایی برای جلوگیری از همکاری آنها با ما اعمال کنند.

رییس بانک وی تی بی‌در ادامه تأکید کرد که محدودیت‌های اعمال شده علیه بدهی دولتی روسیه که قبلاً توسط ایالات متحده وضع شده بود، مشکلی برای این کشور و بانک‌های آن ایجاد نکرده است.

در عین حال، رییس بانک وی تی بی‌تأکید کرد که روسیه همچنان بخشی از جامعه بین‌المللی است و نمی‌خواهد خود را از بقیه جهان جدا کند.ما می‌خواهیم روابط خوبی با سایر کشورها داشته باشیم. اگر غرب نمی‌خواهد با ما همکاری کند، ما با چین، هند و کشورهای آفریقایی کار خواهیم کرد. ایالات متحده و اروپا کل جهان نیستند.


 

ارسال نظر