افزایش قیمت سکه و دلار درپایان تعطیلات

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۳۵
افزایش قیمت  سکه و دلار درپایان تعطیلات

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: بهای انواع سکه در بازار روز دوشنبه نسبت به پایان هفته قبل، به دلیل سیگنال داخلی و خارجی افزایش یافته است.

محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به رشد حدود ۸ دلاری هر اونس طلا و رسیدن به رقم ۱۸۱۱ دلار به ازای هر اونس در بازار جهانی، اظهار داشت: روز دوشنبه در اولین روز کاری بازار پس از شش روز تعطیلی، شاهد رشد نسبی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. روندی که به دلیل افزایش بهای ارز به ویژه دلار در بازار تهران به نرخ ۲۴۹۵۰ تومان و همچنین گرانی قیمت جهانی طلا رقم خورده است.

کشتی‌آرای در ادامه به آخرین نرخ‌های بازار روز دوشنبه (دوشنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۰) اشاره داشت و افزود: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز روز دوشنبه با افزایش ۳۶۵ هزار تومانی نسبت به هفته قبل، به نرخ ۱۰ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.هر نیم سکه نیز روز دوشنبه به رقم ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز بدون تغییر، دو میلیون و ۲۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. هر مثقال طلای آب شده در بازار روز دوشنبه با افزایش به رقم ۴ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان رسیده است و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.حباب سکه امامی در بازار روز دوشنبه، ۳۲۰ هزار تومان است.

    افزایش نرخ دلار 

پس از تعطیلات ۶ روزه پایتخت

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۴ مردادماه) پس از تعطیلات ۶ روزه پایتخت با ۴۰۲ تومان افزایش در مقایسه با روز کاری گذشته (۲۸ تیرماه) به ۲۴ هزار و ۴۶۱ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز کاری گذشته (۲۸ تیرماه) با ۱۰۰ تومان کاهش قیمت به ۲۸ هزار و ۷۳۵ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۷۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۶۴ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۷۴۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۹۶۲ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۹۵۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۲۱۱ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه (۲۸ تیرماه)، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۳۳۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۳۶۸ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد. در ادامه رشد آرام قیمتی دلار ادامه یافت و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

     رشد قیمت سکه همزمان 

با افزایش نرخ جهانی طلا

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، ۴ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۲۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (۲۹ تیرماه) به رقم ۱۰ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسید. ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۲۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (۲۹ تیرماه) به رقم ۱۰ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۴۸ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۰۹ دلار و ۵۴ سنت قیمت خورد. قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.

مهم‌ترین رویداد درخصوص بازار سکه و طلا حذف ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده است. براساس این قانون از این پس مالیات بر ارزش افزوده از سود و اجرت طلا اخذ می‌شود و دیگر از اصل طلا کسر نمی‌شود. این قانون قرار است از ۶ ماه آینده اجرا شود.پیش بینی می‌شود با اجرای قانون حذف مالیات برارزش افزوده صنعت طلا مجدد در کشور رونق یابد.

     قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۸۰۶ دلار و ۳۲ سنت رسید.به دنبال کاهش سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا و نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر نشست این هفته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هستند، قیمت طلا روز دوشنبه شاهد افزایش بود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه با 0.3 درصد افزایش به 1806 دلار و 32 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی روز دوشنبه هم با 0.3 درصد رشد به 1806 دلار و 30 سنت رسید.

قیمت طلا به‌طور هفتگی ۰.۵۴ درصد کاهش یافته، اما توانسته است بالاتر از سطح ۱۸۰۰ دلار باقی بماند. قیمت این فلز گرانبها همچنان تحت فشار قرار گرفته و نگرانی از اینکه نوع دلتا با سرعت زیاد در حال ضربه زدن به اقتصاد است می‌تواند موجب شود تا قیمت طلا مجددا به ۱۸۵۰ دلار افزایش یابد.

قیمت طلا همچنان با قیمت بالای ۱۸۰۰ دلار معامله می‌شود، هنوز نبرد با ویروس کرونا پایان نیافته است و بهبود جهانی با سویه دلتا ویروس کرونا که می‌تواند قرنطینه جدید ایجاد کند تحت تاثیر قرار گیرد. طلا یک دارایی امن محسوب می‌شود و در صورت وخیم‌تر شدن وضعیت همه‌گیری یعنی وقتی سرمایه‌گذاران به دنبال مکان‌های امن‌تری برای سرمایه‌گذاری پول خود هستند، قیمت طلا افزایش مییابد.

اکنون دلتا نوع غالب است و بیش از ۵۰ درصد موارد مثبت کووید-۱۹ را در بسیاری از کشورها تشکیل می‌دهد و سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش کرده است، تا زمانی که ویروس گسترش یابد، ظهور انواع جدید ادامه خواهد یافت. بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌ داده‌ها در صورت بدتر شدن وضعیت بیماری همه‌گیر قیمت طلا افزایش خواهد یافت.

با وجود این، بازار سهام ایالات‌متحده همچنان به رکوردهای جدید بهتر نسبت به پیش‌بینی درآمد سه ماهه دوم و علائم احیای اقتصادی با افزایش ریسک سرمایه‌گذاران دامن زده است. اقتصاد ایالات‌متحده همچنان عملکرد خوبی دارد، اما جروم پاول، رییس فدرال رزرو ایالات‌متحده گفت: فدرال رزرو قبل از تغییر سیاست پولی هنوز در انتظار بهبودی است.

پاول هرگونه انتظار در مورد اینکه فدرال رزرو زودتر از سیاست نرخ بهره صفر خود در واکنش به افزایش شدید نرخ تورم خارج شود را بعید می‌داند.

کارستن فریتش، تحلیلگر کومرتس‌بانک (Commerzbank) گفت: پاول اظهار کرده است که پیشرفت قابل‌توجه در جهت دستیابی به اهداف بانک فدرال هنوز دور از دستیابی است بنابراین برای بازپس‌گیری خرید اوراق قرضه آن خیلی زود است. این مورد مطمئنا برای سرمایه‌گذاران مثبت است زیرا روی دارایی‌های ریسک‌پذیرتر تمرکز دارند و سرمایه‌گذاران همچنان به دنبال توضیحات بانک برای یافتن هرگونه سرنخ هستند.

قیمت طلا توانست هفته را بالای سطح ۱۸۰۰ دلار حفظ کند.قیمت طلا هفتگی کاهش یافته است اما اگر وضعیت بیماری همه‌گیر بدتر شود، سناریوی قیمت طلا بهتر خواهد بود. افرادی که علاقه آنان سرمایه‌گذاری در کالاهایی مانند طلا است باید در نظر بگیرند که اگر بانک فدرال همچنان سیاست پولی را بدون تغییر حفظ کند و نرخ بهره را زودتر افزایش ندهد، طلا همچنان سودآور خواهد بود.

سطح پشتیبانی فعلی، ۱۷۵۰ دلار و ۱۷۰۰ دلار است. ۱۸۳۰، ۱۸۵۰ و ۱۹۰۰ دلار سطح مقاومت را نشان می‌دهند. اگر قیمت به زیر ۱۷۵۰۰ دلار برسد، نشانه‌ای از فروش است و مسیری برای معامله با قیمت ۱۷۰۰ دلار خواهد بود. از طرف دیگر، اگر قیمت به بالای ۱۸۳۰ دلار برسد نشانه‌ای برای معاملات طلا خواهد بود و مسیری به ۱۸۵۰ دلار است.

احتمال ریسک‌پذیری در آگوست ۲۰۲۱ حاکم خواهد بود و اگر قیمت به بالای ۱۸۳۰ دلار برسد، هدف بعدی می‌تواند مقاومت در حدود ۱۸۵۰ دلار باشد. قیمت طلا در این هفته بالاتر از سطح ۱۸۰۰ دلار باقی ماند البته با وجود نگرانی از ضربه اقتصادی احتمالی سویه دلتا ویروس کرونا، طلا می‌تواند به پیشرفت بالاتر دست یابد.

    اعلام آمازون و تسلا 

قیمت ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت‌کوین روز دوشنبه به بیشترین سطح خود در هفته‌های اخیر رسید. قیمت ارزهای رمزنگاری شده روز دوشنبه در حالی که فروشندگان استقراضی در پی یک هفته قوی این بازار را رها کردند و معامله‌گران امیدوار شدند تا نظرات مثبت سرمایه‌گذاران با نفوذ احتمالاً نشان‌دهنده چرخش تمایل بازار شکننده باشد، به بیشترین سطح خود در هفته‌های اخیر رسید. بر اساس این گزارش، قیمت بیت‌کوین تا 12.5 درصد افزایش یافت و به 39850 دلار رسید که بالاترین قیمت از اواسط ماه ژوئن در طول جلسه معاملاتی آسیا محسوب می‌شود. آمازون بیت‌کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت قبول می‌کند.شرکت بزرگ تجارت الکترونیک آمازون علاوه بر قبول پرداخت با بیت‌کوین، به دنبال ایجاد ارز مجازی مخصوص به خود است و احتمالاً آن را در اوایل ۲۰۲۲ راه‌اندازی می‌کند.طبق گفته برخی منابع در آمازون، این شرکت بزرگ تجارت الکترونیک قصد دارد تا پایان 2021 بیت‌کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت بپذیرد و احتمالاً زمینه را برای قبول نقل و انتقال‌های وسیعتر با ارزهای مجازی آماده کند.

     جهش ۱۲ درصدی بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین ۱۲ درصد جهش کرد، اتر با ۵ درصد افزایش، بالاترین رکورد ۳ هفته اخیر را زد.روز دوشنبه ارزهای رمزنگاری شده در بالای طیف‌های قیمتی اخیر قرار گرفتند. بیت‌کوین تا ۱۲.۵ درصد افزایش یافت و به ۳۹۸۵۰ دلار رسید، بالاترین میزان از اواسط ماه ژوئن، در حالی که اتر به بالاترین قیمت ۳ هفته‌ای ۲.۳۴۴ دلار رسید. هفته گذشته، ایلان ماسک گفت که این خودروسازی، احتمالاً پذیرش بیت‌کوین را از سر می‌گیرد. این شرکت در ماه می‌چنین پرداخت‌هایی را به حالت تعلیق درآورد و به فروش بالای ارز رمزنگاری شده کمک کرد. جک دورسی، رییس توییتر نیز هفته گذشته گفت که ارز دیجیتال بخش بزرگی از آینده این شرکت رسانه جمعی است و روز یکشنبه گزارش شده که آمازون به دنبال پذیرش پرداخت بیت‌کوین تا پایان سال است. جمع‌بندی این اظهارات کافی بود تا سرانجام بازار از کف حمایتی بلند شود.

 

ارسال نظر