۱۴۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شد

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۵۳۰

گروه بانک و بیمه |  

روز یکشنبه در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 200 تومان و درهم امارات 6 هزار و 720 تومان اعلام شده است. به دنبال اعلام هر اونس جهانی طلا به نرخ 1813 دلار، قیمت سکه طلا نیز به 10.5 میلیون تومان کاهش یافت. همچنین نائب رییس اتحادیه طلاو جواهر از کاهش حباب سکه به دلیل افت تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار خبر داد. محمد کشتی آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه هر انس جهانی طلا ۱۸۱۳ دلار قیمت‌گذاری شده گفت: حباب سکه به دلیل کاهش تقاضا، به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.هم اکنون هر قطعه سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود.نرخ ارز ۲۷ تیرماه با افزایش جزئی در بازار همراه است؛ هر دلار۲۴ هزار و ۶۷۰ تومان و هر یورو ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، ۲۷ تیرماه) با ۵۱ تومان کاهش در مقایسه با روز گذشته به ۲۴ هزار و ۲۰۹ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۵۱ تومان کاهش به ۲۸ هزار و ۸۳۵ تومان رسید.   قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۷۳۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۶۴ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۸۹۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۱۱۶ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۲۲۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۴۸۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۴۱۳ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۳۶۴ تومان معامله شد.

 دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد. در ادامه رشد آرام قیمتی دلار ادامه یافت و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 209 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 730 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 835 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 264 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     سکه ۴۰ هزار تومان ارزان شد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (یکشنبه، ۲۷ تیرماه) در بازار تهران با کاهش ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۱۳ دلار قیمت خورد.

قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.سامانه نیما (شنبه، ۲۶ تیرماه) شاهد عرضه حدود ۱۴۰ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.

از عرضه‌های مذکور حدود ۸۲ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۳۰۶ تومان بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.

نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

      مالیات جدید طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

با طرح مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه که تا شهریور ماه قرار است به صحن علنی رود، سود حاصل از فروش طلا طی مدتی نگهداری مشمول مالیات می‌شود. مالیات دیگر طلا همان مالیات بر ارزش افزوده طلاست که از دی ماه قرار است از اصل قیمت طلا برداشته شود. همچنین مالیات بر خرید سکه از بانک مرکزی هم که به قوت خود باقی است. 

مالیات بر عایدی سرمایه طرح مجلس است که مدتی از تصویب کلیات آن می‌گذرد و اجرای کامل آن به دولت بعدی می‌رسد؛ به گونه‌ای که پورابراهیمی - رییس کمیسیون اقتصادی مجلس - گفته که ظرف یک ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا تمامی نظرات کارشناسان اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و متخصصان را در مورد بحث مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌آوری و جمع بندی کنیم و تا اواخر شهریور ماه نیز گزارش رسمی و نهایی آن را در کمیسیون اقتصادی تصویب و به صحن علنی ارایه کنیم. در این طرح، اگر فردی طلا بخرد و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله طبق مدت نگهداری آن سرمایه، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.  نحوه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه در بازار طلا براساس مدت زمان نگهداری، در سال اول ۳۰ درصد، سال دوم ۲۰ درصد و سال سوم ۱۰ درصد است. به عنوان مثال، اگر طلایی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان خریده و پس از سه سال آن به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شود، سودی که از این فروش حاصل شده معادل ۸۰ میلیون تومان است که مالیات آن براساس سه سال نگهداری ۱۰ درصد محاسبه می‌شود و باید هشت میلیون تومان مالیات بپردازید.

البته معاون درآمدهای مالیاتی معتقد است که ورود طرح مالیات به عایدی سرمایه به نقل و انتقال طلا و ارز خطرناک است و با قانون مبارزه با قاچاق تعارض دارد. همچنین، به جز طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خرید طلا که تا پیش از این مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شد، در قانون جدید معاف می‌شود و از دی ماه سال جاری، معافیت خرید طلا از مالیات بر ارزش افزوده شروع می‌شود. از سوی دیگر، مالیات دیگری که به جز طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس که قرار است از طلا اخذ شود، مالیات خرید طلا از بانک مرکزی است که از سال ۱۳۹۷ این قانون اجرا شده و از این زمان به بعد خریداران طلا از بانک مرکزی طبق دستورالعمل مربوطه به سال خرید مورد نظر مالیات می‌پردازند. 

     چهارمین صعود متوالی دلار

ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی افزایش پیدا کرد.

روند ابتلا به کرونا در بیشتر کشورهای جهان بار دیگر اوج گرفته و شمار قربانیان به ویژه در کشورهای شرق آسیا به سطح بی سابقه‌ای رسیده و در امریکا شمار مبتلایان روزانه از ۲۵ هزار نفر فرا رفته است. همزمان با بیشتر شدن شمار مبتلایان به کرونا و پیدایش انواع جهش یافته جدید، سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای به کشورهای مختلف هشدار داده است که در برداشتن مقررات قرنطینه‌ای احتیاط بیشتری از خود به خرج دهند. واریانت دلتای ویروس کرونا اکنون به نوع غالب در اروپا و امریکا تبدیل شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۲ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۰ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۱۰.۰۶۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۵۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۹ یوان چین اعلام شد.

     درجا زدن بیت‌کوین ادامه دارد

بیت‌کوین کماکان نتوانسته است از کانال ۳۱ هزار دلاری خارج شود فشار بالای فروش در بازار ارزهای دیجیتالی کماکان مانع از هرگونه جهش قیمتی شده و رصد حجم بیت‌کوین‌ها و سایر رمزارزهای ورودی به صرافی‌ها موید این است که فروشندگان کماکان قصد عقب‌نشینی ندارند. ایگناسیو ترنوس- مدیر بخش ارتباطات در صرافی بای بیت- معتقد است نوسانگیران اصلی‌ترین مانع اوج‌گیری قیمت بیت‌کوین هستند و با وجود تقاضای بالای خریداران بلندمدت و نهنگ‌ها، زور آنها هنوز به تغییر روند بازار نرسیده است. 

با تثبیت بیت‌کوین در نیمه پایینی کانال ۳۰ هزار دلاری، تعادل قیمتی مجددا در حال برقرار شدن است. داده‌های منتشرشده توسط موسسه گلس نود نشان می‌دهد که ۹.۹۳ درصد کل بیتکوین‌های موجود در بازار در بازه قیمتی ۳۱ هزار تا ۳۴ هزار و ۳۰۰ دلار دست به دست شده که این مساله بیانگر وجود یک ناحیه قیمتی مهم هم برای خریداران و هم برای فروشندگان است. بیشترین خریداران فعلی نیز دارندگان بلندمدت معروف به هولدرها بوده‌اند.  اعمال محدودیت‌ها برروی فعالیت صرافی باینانس که بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در جهان محسوب می‌شود کماکان ادامه دارد و در تازه‌ترین اقدام، قانون گذاران ایتالیایی اعلام کرده‌اند این صرافی هیچ گونه مجوزی برای فعالیت در این کشور ندارد و عواقب استفاده از این صرافی به عهده کاربران خواهد بود. علاوه بر ایتالیا، گزارشاتی از احتمال اتخاذ ممنوعیت‌های مشابه توسط فرانسه روی فعالیت‌های این صرافی نیز منتشر شده است. 

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۲۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۵۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

     مهاجرت ماینرها از یک استان دیگر چین 

استارت خورد

صنعت رمزارز در چین با اعلام ممنوعیت تمامی فعالیتهای استخراج رمزارز در استان آنهوئی به دلیل نگرانی از مصرف بالای انرژی، ضربه دیگری را متحمل شد.این استان که در شرق چین واقع شده، تمامی پروژه‌های انرژی بر را در راستای تغییراتی که برای پرداختن به کمبود تامین برق صورت می‌دهد، تعطیل خواهد کرد.قیمت رمزارزها شب گذشته ریزش کرد و بیت کوین بیش از چهار درصد، اتریوم شش درصد و ریپل پنج درصد کاهش یافت.

این خبر از سوی یک رسانه وابسته به دولت آنهوئی منتشر شد. آنهوئی از این پس سیستم انرژی منطقه‌ای را تغییر می‌دهد و پروژه‌هایی که نیاز به مصرف میزان بالایی انرژی و برق دارند را به‌شدت کنترل می‌کند. همچنین ساخت دیتاسنترهای جدید را متمرکزتر خواهد کرد.قیمت رمزارزها ماه گذشته پس از اینکه مقامات استان سیچوآن به شبکه برق دولتی دستور دادند انرژی ۲۶ مزرعه استخراج رمزارز در این منطقه را قطع کند، کاهش پیدا کردند. مزارع بزرگ استخراج رمزارز چینی از این دستور آسیب دیدند و این امر به کاهش میزان استخراج آنها منتهی شد.

پیش از این مقامات استان شین جیانگ به نیروگاه‌ها در منطقه توسعه فناوری اقتصادی ژون دونگ دستور داده بودند تاسیسات استخراج خود را تعطیل کنند.هر دو استان شین جیانگ و سیچوآن به دلیل برخورداری از فراوانی انرژی برق آبی و سوخت فسیلی، از نظر تاریخی قطبهای بزرگ استخراج بیت کوین در چین بوده‌اند.بر اساس گزارش اویل پرایس، مدت کوتاهی بعد بانک مرکزی خلق چین به موسسات مالی بزرگ چین اعلام کرد تسهیل مبادلات رمزارز را متوقف کنند.

 

ارسال نظر