رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۸۰

افزایش نرخ سود بین بانکی به 18.31 درصد 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ سود در بازار بین بانکی در مقایسه با ارقام هفته‌های گذشته افزایش یافته و به ۱۸.۳۱ درصد رسیده است. در اوایل نیمه دوم تیر ماه نرخ بهره بین بانکی بعد از ۹ ماه زیر ۱۸ درصد قرار گرفت و به سطح ۱۷.۹۵ درصد رسیده است که واکنش‌ها و اخطارهای کارشناسان اقتصادی را به منظور افزایش پایه پولی و نقدینگی در پی داشت‌.  به اعتقاد کارشناسان، سود بین بانکی ناشی از برداشت دولت از تنخواه و منابع بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه روند کاهشی گرفته است، زیرا در پی این امر پایه پولی و ذخایر بانک مرکزی در بازار بین بانکی زیاد می‌شود که روند نرخ سود را در این بازار کاهشی می‌کند.  با توجه به شرایط تورمی کشور، اقتصاددانان کاهش نرخ بهره بین بانکی را تهدیدی برای اقتصاد می‌دانند و معتقدند که این موضوع با افزایش پایه پولی و نقدینگی، افزایش قیمت‌ها در سایر بازارها را نیز به همراه دارد. در حالی کارشناسان معتقدند که عامل اصلی نرخ سود در بازار بین بانکی استقراض دولت از بانک مرکزی در قالب برداشت از تنخواه است که آخرین آمارها از وضعیت پایه پولی به عنوان متغیری اصلی در تغییرات نقدینگی، بیانگر این است که پایه پولی در پایان اردیبهشت با شش درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر ۴۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده که این رشد ماهانه در ۱۴ ماه گذشته بی سابقه بوده و رشد نقطه به نقطه این متغیر پولی در اردیبهشت حدود ۳۰.۶ درصد است. در این زمینه بانک مرکزی، افزایش چشمگیر پایه پولی در اردیبهشت ماه را ناشی از افزایش سقف حساب تنخواه گردان خزانه بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده است.  از سوی دیگر، بانک مرکزی در گزارشی به بررسی تحولات اقتصاد کلان در خرداد ماه پرداخته است که طبق آن تحولات نرخ سود بین بانکی در سومین ماه سال جاری بر خلاف سال ۱۳۹۹ نوسانات قابل توجهی را تجربه نکرده و البته با ثبت یک روند نزولی ملایم متاثر از عواملی مانند افزایش سقف تنخواه‌گردان خزانه و تقویت عرضه ذخایر در بازار، کماکان در محدوده مورد نظر سیاست‌گذار پولی قرار داشت.  همچنین، بانک مرکزی اعلام کرده که برخلاف سنوات گذشته، در خرداد هیچ‌گونه دخالت مستقیمی در بازار بین بانکی انجام نداده است و این مساله به معنای اصلاح ارتباط میان بانک مرکزی با بانک‌ها در بازار بین بانکی بوده است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر بانک‌های دارای کسری منابع تنها می‌توانند با توثیق وثیقه و در نرخ سقف دالان از این منابع استفاده کنند. با این حال، بررسی جدیدترین آمار بانک مرکزی از نرخ سود بین بانکی حاکی از آن است که این نرخ افزایش یافته و به رقم ۱۸.۳۱ درصد رسیده است. در حالی‌که پیش از این، نرخ سود در بازار بین بانکی در ابتدای نیمه دوم تیر ماه سالجاری معادل ۱۷.۹۵ درصد بود.

رقابت بانک‌ها در نصب ابزارهای پرداخت

با بررسی شاخص میزان کارمزد پرداخت شده بانک پذیرنده به ازای هر ۱۰۰ هزار ریال مبلغ تراکنش پذیرش شده در خردادماه ۱۴۰۰ می‌توان بانک‌های موفق در بازاریابی و نصب ابزارهای پرداخت را رتبه‌بندی کرد. از آنجا که برای تراکنش‌های خرید، کارمزد توسط بانک پذیرنده پرداخت می‌گردد، شاپرک گزارش شاخص «میزان کارمزد پرداخت شده بانک پذیرنده به ازای هر ۱۰۰ هزار ریال مبلغ تراکنش پذیرش شده» را منتشر کرده است، در این بخش به منظور دقیق‌تر بودن محاسبه، با تاکید بر روی تراکنش‌های خرید که کارمزد آن به‌طور مستقیم توسط بانک پذیرنده پرداخت می‌شود، تمرکز شده است.  به‌طور متوسط در خرداد ماه بانک‌ها ۹۶ ریال از هر صدهزار ریال مبلغ جذب شده را به عنوان کارمزد پرداخت کرده‌اند. در میان بانک‌های پذیرنده بانک «مشترک ایران-ونزوئلا» با مبلغ ۴ ریال  از هر ۱۰۰ ریال مبالغ جذب شده کمترین و بانک «پارسیان» با مبلغ ۱۹۰ ریال بیشترین مبلغ جذب شده را به ازای هر ۱۰۰ هزار ریال مبلغ جذب شده، پرداخت کرده‌اند.  با توجه به اینکه عامل موثر در پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید، هم تعداد تراکنش‌ها و هم بازه مبلغی تراکنش‌ها هستند، به نظر می‌رسد که بانک‌هایی که نسبتِ کمترِ کارمزد به ازای هر ۱۰۰ هزار ریال  تراکنش داشته‌اند، متوسطِ مبلغی بالاتری به ازای هر تراکنش نسبت به سایر بانک‌ها را تجربه کرده‌اند یا به عبارتی مبلغ تراکنش بیشتری به ازای تعداد تراکنش مشابه با سایر بانک‌ها، از پذیرندگان خود دریافت کرده‌اند. به استناد جدول فوق، اختلاف متوسط کارمزد پرداختی بین بانک با کمترین و بیشترین متوسط، ۸.۷۴ برابر است. یعنی بانک «پارسیان»  به نسبت هر ۱۰۰ هزار ریال مبلغ تراکنش خرید جذب شده ۴۷.۱۹ برابر بانک ایران - ونزوئلا کارمزد پرداخت کرده است.

نام‌نویسی ۱۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی برای دریافت وام

مدیرکل فرهنگی سازمان تامین اجتماعی گفت: سامانه ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی باز شده و تاکنون بیش از ۱۰ هزار بازنشسته و مستمری بگیر 

نام نویسی کرده‌اند. علی جهانی، مدیرکل فرهنگی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: مشکلاتی مانند بدهی بانکی برخی از بازنشستگان و همخوانی نداشتن اطلاعات فردی تعدادی از بازنشستگان و همچنین مشکل‌دار بودن شماره تلفنی که قرار بود برای آنها از سوی بانک پیامک شود و… وجود داشت که به همین دلیل چند روزی ثبت نام‌ها دیرتر آغاز شد. وی گفت: پس از  ثبت نام و ارایه مدارک به بانک، بانک عامل مکلف شد از یکم تا سوم هر ماه مبلغ ۷ میلیون تومان وام بازنشستگان را به حساب آنها واریز کند و تا پایان امسال ۴۰۰ هزار بازنشسته با اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام ۷میلیون تومانی را دریافت خواهند کرد.بازنشستگانی که تاکنون وام نگرفته‌اند و همچنین آنهایی که بدهی بانکی ندارند، در اولویت دریافت وام هستند.

 

ارسال نظر