کاهش قیمت ۱۱۰ هزارتومانی سکه در سایه افت دلار

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۰۱

گروه بانک و بیمه |

روز چهارشنبه، در بازار آزاد ارز، قیمت‌ها کاهش قابل توجهی داشت و‌ قیمت دلار 24 هزار و 500 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 880 تومان و درهم امارات 6 هزار و 700 تومان اعلام شده است. با افت ۴۸۹ تومانی دلار در صرافی‌ها، و به دنبال کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین اعلام هر اونس طلا به قیمت 1814 دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت.  دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل کاهش نرخ ارز و نبود تقاضا برای خرید، شاهد افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. نادر بذرافشان با بیان اینکه انس جهانی ۱۸۱۴ دلار قیمت‌گذاری شده است، افزود: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان 

به فروش می‌رسد.  وی گفت: هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۴۴ هزار تومان فروخته می‌شود. نرخ ارز نیز با کاهش همراه است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۲۳ تیرماه) با ۴۸۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۲۶۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۳۵۴ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۹ هزار و ۳۷ تومان رسید.   قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۷۷۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۶۲ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۱۸۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۴۰۳ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۶۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۲۴ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۴۹۱ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۴۲۸ تومان معامله شد. دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را ادامه داد و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

    کاهش قیمت ۱۱۰ هزارتومانی سکه

در سایه افت دلار

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (چهارشنبه، ۲۳ تیرماه) در بازار تهران با کاهش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید. ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۳۰ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۱۴ دلار و ۶۳ سنت قیمت خورد. قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.  مهم‌ترین رویداد درخصوص بازار سکه و طلا، ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده است. براساس این قانون از این پس، مالیات بر ارزش افزوده از سود و اجرت طلا اخذ شده و دیگر از اصل طلا کسر نمی‌شود. این قانون قرار است از ۶ ماه آینده اجرا شود.  پیش‌بینی می‌شود با اجرای قانون حذف مالیات برارزش افزوده، صنعت طلا مجدد در کشور رونق یابد و در واقع این قانون به مصرف‌کننده برای خرید طلا کمک می‌کند.

     ۱۷۹ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شد

بانک مرکزی اعلام کرد که سامانه نیما (سه شنبه، ۲۲ تیرماه) شاهد عرضه حدود ۱۷۹ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.

از عرضه‌های مذکور حدود ۱۱۵ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۲۳۲ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد. نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 262 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 779 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 37 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 462 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۱۸۱۲ دلار و ۹۶ سنت رسید. در حالی که سوددهی اوراق قرضه و ارزش دلار تا حدودی کاهش یافته قیمت طلا روز چهارشنبه شاهد افزایش بود. اما یک روز پس از انتشار آمارهایی از قیمت‌های مصرف‌کننده در امریکا تمرکز اصلی بازار اکنون بر روی اظهارات رییس فدرال رزرو در کنگره است. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.29 درصد افزایش به 1812 دلار و 96 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه آگوست هم با 0.19 درصد رشد به 1813 دلار و 30 سنت رسید. جفری هالی تحلیلگر بازار طلا در موسسه اوآندا گفت: «هرچند با توجه به کاهش اندک ارزش دلار و سوددهی اوراق قرضه قیمت طلا اندکی افزایش داشته، اما این عوامل برای تغییر قطعی روند کلی حرکت قیمت طلا کافی نبوده است.» وی افزود: «پس از آنکه انتشار آمارهای قیمت مصرف‌کننده سبب افزایش ارزش دلار و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه شد، قیمت طلا به شکل غیرمنتظره‌ای شاهد افزایش بود.» ارزش دلار که بیشترین رشد حدود یک ماه اخیر را در روز سه شنبه تجربه کرده بود، 0.1 درصد افت کرد. سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا نیز کاهش داشت و این به معنای کاهش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا بود. آمارهای منتشر شده در روز سه شنبه نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه ژوئن بیشترین رشد را در طی 13 ماه گذشته داشته‌اند. اکنون همه منتظر‌ند سخنان جرمی پاول، رییس فدرال رزرو در کنگره را بشنوند و از هرگونه سیاست انقباضی پولی در ماه‌های آینده مطلع شوند. پاول بارها گفته که افزایش نرخ تورم گذرا خواهد بود و وی انتظار دارد که زنجیره‌های عرضه خود را با قیمت‌های جدید تطبیق دهند.

    صعود جهانی دلار

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم افزایش پیدا کرد. با تشدید شکاف بین روند واکسیناسیون در کشورهای

 توسعه یافته و در حال توسعه، تقاضا برای دارایی‌های امن بار دیگر افزایش پیدا کرده است. مقامات سازمان بهداشت جهانی از رهبران کشورهای توسعه یافته خواسته‌اند مازاد واکسن ذخیره شده در کشورهای خود را به کشورهای نیازمند اختصاص دهند. این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که در برخی از کشورها، احتمال تزریق دوز سوم واکسن به افراد مطرح شده اما بسیاری از نهادهای معتبر از جمله سازمان غذا و داروی امریکا اعلام کرده‌اند افرادی که دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند نیازی به دوز سوم ندارند.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۴۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۸ واحد بسته شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۲ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۹ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۲ درصد افزایش به ۱۱۰.۵۷۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۴۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۸ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر