افت اندک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۲۰

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت دلار در بازار آزاد، به رقم 24910 تومان کاهش یافت و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1802 دلار، قیمت سکه نیز به 10 میلیون و 690 هزار تومان کاهش یافته است. ربع سکه 3.6، نیم سکه 5.650، سکه گرمی 2.250 میلیون، هر گرم طلا 1 میلیون و 61 هزار و مثقال طلا 4 میلیون 597 هزار تومان اعلام شده است. کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت طلا و سکه دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ با کاهش اندک روبرو بوده است .

قیمت اونس جهانی به ۱۸۰۸ دلار رسیده و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده است.هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۲ هزار و ۳۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان فروخته شده است.نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۲۱ تیرماه) با ۱۵۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۶۳۲ تومان رسید. قیمت فروش یورو با ۱۲۴ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۹ هزار و ۴۸۳ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۱۴۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۸۹۹ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۷۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۲۹۰ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۸۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۴۷ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۲۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۳۳۳ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را ادامه داد و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

    ثبات قیمت سکه در میانه کانال ۱۰ میلیون تومان

صبح دوشنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، ۲۱ تیرماه) در بازار تهران با افزایش ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۹۹ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۰۲ دلار و ۹۵ سنت قیمت خورد.قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است. مهم‌ترین رویداد درخصوص بازار سکه و طلا، حذف ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده است. براساس این قانون از این پس، مالیات بر ارزش افزوده از سود و اجرت طلا اخذ می‌شود و دیگر از اصل طلا کسر نمی‌شود. این قانون قرار است از ۶ ماه آینده اجرا شود. پیش بینی می‌شود با اجرای قانون حذف مالیات برارزش افزوده صنعت طلا مجدد در کشور رونق یابد و در واقع این قانون به مصرف‌کننده برای خرید طلا کمک می‌کند. شرکت هایو قصد دارد پس از تلاش دوباره رگولاتورهای چین برای سرکوب این صنعت، استخراج بیت کوین را از شرق به غرب تغییر دهد. فناوری بلاک چین کانادایی Hive بیش از ۳۰۰۰ دکل استخراج بیت کوین (BTC) خریداری کرده تا استخراج بیت کوین را از شرق به غرب جابه‌جا کند. فرانک هولمز، رییس اجرایی شرکت Hive با اشاره به مهاجرت گسترده ظرفیت استخراج از چین به ایالات متحده و کانادا، گفت که ورود این شرکت به سایر استخراج‌کنندگان امریکای شمالی، هدف این شرکت را برای افزایش شفافیت و پاسخگویی به شرکای خود بیشتر می‌کند.هایو به خاطر تلاش‌های خود برای استخراج با انرژی سبز شناخته شده است. این شرکت مرکز داده با انرژی سبز در کانادا، سوئد و ایسلند دارد. این شرکت اخیراً به دلیل چالش‌های قانونی، تاسیسات نروژ خود را به فروش رسانده است.

     افزایش محدود قیمت جهانی طلا

قیمت طلا در انتظار اعلام نرخ تورم ایالات متحده و اظهارات رییس بانک فدرال رزرو، اندکی افزایش داشت. با توجه به نگرانی‌های مداوم در مورد شیوع کووید-۱۹، روز دوشنبه قیمت طلا بیشتر شد، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اعلام آمار تورم ایالات متحده در این هفته و اظهارات جروم پاول رییس فدرال رزرو هستند.هر اونس طلای اسپات با افزایش ۰.۱ درصدی به ۱۸۰۹ دلار رسید. معاملات آتی طلای ایالات متحده با کاهش ۰.۱ درصدی به ۱۸۰۹.۳ دلار رسید. این بازار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده را در روز سه شنبه و حضور پاول قبل از کنگره در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را زیرنظر خواهد گرفت تا نشانه‌هایی از سیاست بانک مرکزی به دست آورد. کمبود مواد و دشواری‌های استخدام مانع از بهبود اقتصادی ایالات متحده از همه‌گیری شده و تورم گذرایی را به وجود آورده است.کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا گفت: بانک مرکزی اروپا در جلسه بعدی خود دستورالعمل‌های مربوط به مراحل سیاست بعدی را تغییر می‌دهد تا استراتژی جدید خود را منعکس کند و نشان دهد که خطر تورم دوباره، جدی است.وزرای دارایی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان روز شنبه هشدار دادند: افزایش موارد ابتلای گونه‌های جدید ویروس کرونا و دسترسی ضعیف به واکسن‌ها در کشورهای در حال توسعه، بهبود اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. یک نهاد نظارتی انگلیس گفت: بانک‌هایی که معاملات طلا را در لندن تسویه می‌کنند می‌توانند برای معافیت از مقررات شدیدتر در ژانویه ۲۰۲۲ درخواست دهند. هفته گذشته تقاضای طلا در هند و مراکز اصلی دیگر کاهش یافت.

     صعود کم‌جان ارزهای دیجیتالی

بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم صعود خفیفی را تجربه کردند.ضریب سختی استخراج بیت‌کوین به عنوان یکی از شاخصه‌های بسیار موثر بر روند قیمتی بیت‌کوین کماکان در کف یکساله خود قرار دارد و تحلیل بیشتر کارشناسان این است که بهبود این ضریب نیازمند زمان خواهد بود به ویژه آنکه استخراج‌کنندگان چینی که بزرگ‌ترین گروه استخراج‌کننده بیتکوین در جهان هستند، تحت تاثیر رویکرد جدید و سختگیرانه دولت چین مجبور شده‌اند تجهیزات خود را به دیگر کشورها انتقال دهند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۴۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۶۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. قیمت هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۸۰۳ دلار و ۵۶ سنت رسید.در حالی که تقویت جزئی دلار و ارزش سهام در بازارهای بورس موجب کاهش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است و سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمارهای تورم امریکا و اظهارات این هفته رییس فدرال رزرو در کنگره هستند، قیمت طلا روز دوشنبه شاهد کاهش بود بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.2 درصد کاهش به 1803 دلار و 56 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی نیز با 0.4 درصد کاهش به 1803 دلار و 9 سنت رسید.

 

ارسال نظر