دلار به کانال 24 هزار تومان بازگشت

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۷۲
دلار به کانال 24 هزار تومان بازگشت

سکه 10 میلیون و 640 هزار تومان شد


گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

عصر روز چهارشنبه 16 تیر 1400 نرخ دلار در بازار آزاد به 24900 تومان رسید و با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1806 دلار، هرگرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 58 هزار، هر مثقال طلای آبشده 17 عیار 4 میلیون و 585 هزار، سکه 10 میلیون و 640 هزار، طرح قدیم 10.5 میلیون، نیم سکه 5.7 میلیون، ربع سکه 3 میلیون و 650 هزار، و سکه گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان معامله شد. 

    کاهش قیمت دلار در صرافی‌های مجاز

همچنین در صبح چهارشنبه، قیمت دلار در بازار آزاد ۲۴ هزار و ۹۹۰ تومان و هر یورو ۲۹ هزار و ۹۴۰ تومان به‌ فروش رسید. بررسی روند معاملات بازار ارز نشان می‌دهد شاخص ارزی در ادامه روند کاهشی روز قبل، نیز با افت نرخ ارز به ویژه دلار همراه بوده است.در حالی که روز گذشته شاهد عقبگرد دلار امریکا به کانال بیست و چهار هزار تومانی بودیم، با شروع معاملات، نرخ دلار امریکا با افت همراه شد.هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۱۳۶ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت ۲۴۶۲۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۳۱ تومان و نسبت به روز یکشنبه نیز، حدود ۴۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.یورو دیگر ارز بازار با تغییر اندک همراه بود. به گونه‌ای که هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به نرخ ۲۸۹۹۷ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل با افت ۱۱ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۹۵۸۲ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

    کاهش ۱۶۰ تومانی قیمت دلار

در صرافی‌های بانکی

دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۶۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۵۹۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۶۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۹ هزار و ۶۴۳ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۱۰۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۵۶ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۳۴۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۵۶۱ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۷۶۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۲۶ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۴۸۰ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۴۰۷ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را ادامه داد و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. 

    کاهش ۴۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه، ۱۶ تیرماه در بازار تهران با کاهش ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد.

نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۹ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۸۸ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۸۰۴ دلار و سه سنت قیمت خورد.قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.از ابتدای هفته به دلیل محدودیت‌های کرونایی بازارهای اصلی تعطیل هستند قیمت سکه و طلا در کشور براساس بهای جهانی طلا و ارزش دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

     حباب سکه به ۳۳۰ هزار تومان رسید

دبیر اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به حباب ۳۳۰ هزار تومانی قیمت سکه، گفت: با توجه به کاهش خرید طلا و سکه در بازار، قیمت‌ها به ثبات رسیده است.  نادر بذرافشان با اشاره به اینکه هر اونس جهانی طلا ۱۸۰۱ دلار قیمت‌گذاری شده است، افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.وی با بیان اینکه حباب سکه به ۳۳۰ هزار تومان رسید، گفت: در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. از ابتدای هفته جاری قیمت طلا و سکه با نوسان همراه بود و با کاهش تقاضا قیمت‌ها به ثبات رسیده است.

    ۱۷۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد

بانک مرکزی اعلام کرد: (سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه) حدود ۱۷۰ میلیون دلار از ۲۲۲ میلیون دلار عرضه شده در سامانه نیما با نرخ ۲۲ هزار و ۱۴۷ تومانی معامله شده است.سامانه نیما شاهد عرضه حدود ۲۲۲ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.

از عرضه‌های مذکور حدود ۱۷۰ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲۱هزار و ۴۷۹ ریال بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

     افزایش قیمت جهانی طلا

در انتظار نتایج جلسه فدرال رزرو و نگرانی از امکان افزایش زودتر از موعد نرخ بهره امریکا با تضعیف نرخ دلار، قیمت طلا افزایش کمی داشت.روز سه شنبه با تضعیف دلار، قیمت طلا نزدیک به بالاترین مقدار دو هفته بود در حالی که سرمایه‌گذاران برای اطلاع از سیاست‌های پولی و نگرانی از امکان افزایش زودتر از موعد نرخ بهره امریکا، منتظر نتایج جلسه سیاست فدرال رزرو ایالات متحده بودند. پس از افزایش قیمت در ۱۷۹۴.۸۶ دلار در روز جمعه، طلای اسپات با قیمت ۱۷۹۲.۳۴ دلار در هر اونس ثابت بود. روز دوشنبه بیشتر بازارهای ایالات متحده امریکا به مناسبت تعطیلات روز استقلال تعطیل بود. معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۷۹۲ دلار رسید. دلار پس از سقوط از بالاترین سطح سه ماهه در پایان هفته گذشته، تغییر کمی داشت و از گزارش حقوق و دستمزد ایالات متحده متضرر شد.نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۶.۴۴ دلار در هر اونس رسید، پالادیوم با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۸۲۰.۷۰ دلار رسید و پلاتین با ۰.۵ درصد صعود به ۱۱۰۲.۵۶ دلار رسید.

     ارزهای دیجیتالی نای بلندشدن ندارند

برای سومین روز متوالی، بیشتر ارزهای دیجیتالی از ثبت یک صعود خوب باز ماندند.یک مقام ارشد امریکایی در اظهارنظری کم سابقه‌ای از بیت‌کوین حمایت و مردم را تشویق کرده است تا در این رمزارز سرمایه‌گذاری کنند. سینتیا لامیس، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت وایومینگ با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار دلار در این رمزارز سرمایه‌گذاری کرده است، از مردم خواست تا بخشی از پس انداز خود را برای دوران بازنشستگی تبدیل به بیت‌کوین کنند. او گفته است که اکنون پنج بیت‌کوین در اختیار دارد.پس از سختگیری‌های اخیر چین، این‌بار اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا مبادله استیبل کوین‌ها (نظیر تتر و یو اس دی کوین) و همچنین جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مرتبط با رمزارزها را قانونمند کند. نکته جالب این است که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا ایلان ماسک را که اخیرا با توییت‌هایش جنجال‌های زیادی در بازار به پا کرده بود از اظهارنظر در خصوص ارزهای دیجیتالی در شبکه‌های اجتماعی منع کند. با کاهش قابل توجه فعالیت استخراج‌کنندگان چینی پس از محدودیت‌های اعمالی اخیر دولت چین، ضریب سختی استخراج بیت‌کوین به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده که به عقیده برخی از کارشناسان از جمله دلایل اصلی ریزش اخیر بازار بوده است. در حال حاضر استخراج بیت‌کوین ۲۸ درصد آسان‌تر از چیزی است که در ماه می‌بود. انتظار نمی‌رود سختی شبکه تا چند ماه دیگر به قله‌های ماه می‌برگردد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۴۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۹۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. قیمت هر اونس طلا با ۰.۲۲ درصد افزایش به ۱۸۰۰ دلار و ۹۶ سنت رسید.به دنبال کاهش سوددهی اوراق خزانه داری امریکا و در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار صورت مذاکرات نشست ماه ژوئن فدرال رزرو هستند تا سرنخ‌هایی از سیاست پولی این بانک به دست بیاورند، قیمت طلا روز جمعه شاهد افزایش بود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.22 درصد افزایش به 1800 دلار و 96 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه آگوست هم با 0.35 درصد افزایش به 1800 دلار و 50 سنت رسید.وارن پترسون، تحلیلگر موسسه‌ای ان جی در این باره گفت: «کاهش سوددهی اوراق قرضه قطعا به رشد قیمت طلا کرده است. این در حالی است که ما شاهد کاهش نسبی ارزش دلار در معاملات اولیه صبح هستیم که این هم به نفع بازار طلاست.»سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا به نزدیکی پایین‌ترین رقم بیش از 4 ماه گذشته رسیده است. کاهش سوددهی اوراق سبب پایین آمدن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهایی نظیر بازار طلا می‌شود.شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب پس از افزایش 0.4 درصدی در جلسه قبل با اندکی کاهش به 92.515 رسید.فعالان بازار اکنون منتظر صورت مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو در اواخرماه هستند که می‌تواند چشم‌انداز نرخ بهره را روشن‌تر سازد.پترسون افزود: «من احتمال می‌دهم که صورت مذاکرات موید این تحلیل باشد که فدرال رزرو در حال متمایل‌تر شدن نسبت به سیاست پولی انقباضی است. بنا براین ممکن است شاهد افت قیمت طلا باشیم.»قیمت طلا به‌شدت نسبت به افزایش نرخ بهره در امریکا حساس است زیرا چنین افزایشی هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا می‌برد

 

ارسال نظر